دلایلی که نشان می‌دهد باتری گلکسی نوت ۸ منفجر نمی شود!

رسانه کلیک - کمتر کسی پیدا می شود که ماجرای انفجارهای گلکسی نوت ۷ سامسونگ را نشنیده باشد. اکنون با گذشت یک سال از این ماجرا، مسله ایمن بودن نوت ۸ مطرح شده است.

دلایلی که نشان می‌دهد باتری گلکسی نوت ۸ منفجر نمی شود!

شرکت سامسونگ هزینه بسیاری را صرف ایمنی و کنترل کیفیت محصولاتش می کند؛ اما گفته می‌شود همیشه احتمال آتش گرفتن باتری‌های لیتیوم-یون صرف نظر از اینکه چه شرکتی تولیدکننده دستگاه باشد، وجود دارد.

باتری‌های لیتیوم-یون از لپتاپ‌ها و موبایل‌ها گرفته تا ابزارهای برقی مختلف، تقریباً در همه جا حضور دارند و تنها یک اشتباه کافی است تا در یک واکنش شیمیایی همه چیز از کنترل خارج شود.

اما بد نیست بدانید احتمال برخورد صاعقه به شما از وقوع انفجار باتری بسیار بیشتر است و باتری‌های سامسونگ نسبت به قبل خیلی ایمن‌تر شده‌اند.

**اقدامات اخیر سامسونگ در جهت جلوگیری از انفجار باتری

برای اینکه موضوع را بهتر درک کنید، باید گفت که مشکل باتری‌های نوت ۷ مجموعه‌ای از خطاهای قابل پیشگیری در مرحله تولید بود. برخی از باتری‌های این دستگاه از همان ابتدا به درستی ساخته نشده بودند و بیش از اندازه به هم فشردگی داشتند.

تعدادی از دستگاه‌های تعمیری هم به شکل مناسب عایق‌کاری نشدند یا با قطعات فلزی دستگاه تداخل داشتند. به هر حال، این نکات مثبت و منفی باعث شد باتری دچار اتصال کوتاه شده و منجر به آتش گرفتن مایعی شود که سلول‌های لیتیوم-یون درون آن قرار داشتند.

سامسونگ برای شناسایی عامل آتش گرفتن نوت ۷ و کسب اطمینان از اینکه چنین مشکلی دیگر رخ نخواهد داد، متحمل هزینه هنگفتی شد. این شرکت چهار مرکز آزمایشگاهی جدید ساخت و با استفاده از ۷۰۰ مهندس و سه شرکت آزمایشی مستقل دیگر چهار ماه زمان صرف آزمایش بیش از ۲۰۰ هزار موبایل و ۳۰ هزار باتری اضافه کرد تا بالاخره فهمید که مشکل نه از جانب خود موبایل‌ها، بلکه به سبب باتری‌ها بوده است.

این شرکت سپس یک فرآیند هشت مرحله‌ای برای تست عملکرد باتری‌ها در نظر گرفت که به گفته خود مسئولان سامسونگ«بسیار بالاتر و فراتر از استانداردهای این صنعت است.»

اکنون سامسونگ به همراه شرکت‌های تامین کننده ابتدا باتری‌ها را کاملاً خشک کرده، به آن‌ها تا حد ممکن فشار می‌آورند و بعد بررسی می‌کنند که نشتی وجود نداشته باشد. همچنین این باتری‌ها در معرض تابش X-ray هم قرار می‌گیرند. سپس آن‌ها را باز کرده و تغییرات ولتاژ را بررسی می‌کنند.

گلکسی نوت ۸

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سامسونگ، تعدادی از دستگاه‌ها به طور تصادفی از خطوط تولید تست می‌شود، اما حتی اگر یک باتری اشکال داشته باشد، آن خط تولید به طور کامل از رده خارج می‌شود. این شرکت با پیاده‌سازی فرآیند هشت مرحله‌ای مذکور با کاهش ۳ درصدی میزان فروش ماهانه باتری مواجه شده است.

گفتنی است؛ این بررسی‌های ایمنی از ماه آوریل یعنی قبل از آغاز فروش گلکسی S8 آغاز شد. اما برای نوت ۸، شرکت یک گام جلوتر هم رفته و هم اکنون شرکت استانداردهای ایمنی Underwriters Laboratories هم به طور مستقل به تست و تایید باتری‌های نوت ۸ می‌پردازد.

یکی از نمایندگان شرکت Underwriters Laboratories در گفتگو با وب‌سایت CNET گفت: «این باتری‌ها باید از تست‌های مختلف سقوط، فشار و شوک الکتریکی سربلند بیرون بیایند.»

وی همچنین گفت که از کارخانه‌های سامسونگ به طور منظم بازدید به عمل می‌آید تا باتری‌ها به درستی تولید شوند.

همکاری با شرکت‌های فعال در زمینه استانداردهای باتری مثل Underwriters Laboratories اختیاری است، به عبارت دیگر هیچکس شرکتی را برای گرفتن تاییدیه از این موسسات تحت فشار قرار نمی‌دهد. اما سامسونگ به این نتیجه رسیده که شهرتش ارزش آن را دارد که کمی پول و زمان بیشتری صرف شود.

ولی این همه ماجرا نیست. سامسونگ امسال تصمیم گرفت در نوت ۸ از یک باتری کوچکتر ۳۳۰۰ میلی آمپری استفاده کند که این در مقایسه با باتری ۳۵۰۰ میلی آمپری نوت ۷ و گلکسی S8 پلاس جالب توجه است. این شرکت در گفتگو با CNET گفت آن‌ها در اطراف باتری فضای بیشتری در نظر گرفته و برای ایمنی بیشتر حتی از گاردریل استفاده کرده‌اند.

اما به یاد داشته باشید که باتری تک تک دستگاه‌ها تست نشده و از نظر آماری، احتمالاً باتری نوت ۸ شما زیر میکروسکوپ نرفته و قطعاً تست‌های سقوط و فشار را هم تحمل نکرده است. اما چند مورد از دستگاه ها پس از گذر از خط تولید، این آزمایش‌ها را با موفقیت پشت سر می گذارند.

**از موبایل خود نترسید

سامسونگ دستگاهی نساخته که باتری‌های آن ضد آتش باشند، چون چنین چیزی اصلاً وجود ندارد. ترکیب شیمیایی باتری‌ها هم به یکباره ایمن‌تر نشده، پس اگر مشکلی رخ دهد هنوز احتمال آتش گرفتن وجود دارد.

اما احتمال انفجار در نوت ۸ بسیار کم خواهد بود. به نقل از Chemical & Engineering News و به گفته متخصص باتری‌ها، برایان بارنت (Brian Barnett)، به طور متوسط، از هر ۱۰ میلیون سلول باتری لیتیوم-یون شاید فقط یکی دچار اشکال شود.

گلکسی نوت ۸

بر این اساس، در هر سال احتمال برخورد با صاعقه ۱۰ برابر (۱ در ۱٫۰۴۲٫۰۰۰) و احتمال مرگ در یک تصادف اتومبیل ۱۰۰۰ برابر (۱ در ۱۰٫۰۰۰) بیشتر خواهد بود!

به گزارش خبرگزاری Wired، آمار حادثه سال ۲۰۰۷ شرکت نوکیا که به عنوان بزرگترین مورد قبلی شناخته می‌شد، نشان داد که از هر ۳۵۰ هزار دستگاه فقط یک دستگاه مشکل داشت.

در مجموع، حتی اگر بگذاریم دستگاه از شب تا صبح به برق وصل باشد یا آن را رها کنید و به مسافرت بروید (که البته بهتر است این کار را نکنید!) همچنان انتظار نمی‌رود باتری‌های لیتیوم-یون منفجر شوند. حال با توجه به تست‌های اضافه سامسونگ، از نظر تئوریک، این دستگاه‌ها باید نسبت به قبل خیلی بهتر شده باشند.

جدا از ادعاهای عمومی سامسونگ، احتمال آتش گرفتن نوت ۸ تقریباً صفر است. این شرکت تمام سعی‌اش را کرده تا از وقوع چنین حادثه‌ای جلوگیری کند، پس خیالتان راحت باشد، چرا که نوت ۸ در حال حاضر احتمالاً امن‌ترین دستگاه موجود در بازار به شمار می آید.

ارسال نظر