تأثیر اینستاگرام بر روی سبک زندگی کاربران و دلیل ارائه قابلیت استوری

در مطالعات اخیر نشان داده شده است که اینستاگرام نه تنها نقش مستقیمی بر روی تغییر حالات روحی کاربر بازی می کند بلکه به عنوان یکی از تأثیر گذارترین شبکه های اجتماعی برای تغییر در سبک زندگی افراد نیز شناخته می شود.

تأثیر اینستاگرام بر روی سبک زندگی کاربران و دلیل ارائه قابلیت استوری

به گزارش کلیک ، زمانی اینستاگرام شبکه اجتماعی بسیار ناشناخته ای در میان کاربران این حوزه بود و تنها تعداد کمی از کاربران این شبکه اجتماعی را می شناختند. اما این روزها این شبکه اجتماعی آنچنان معروف شده است که کمتر کسی را می توان پیدا کرد که این شبکه اجتماعی را نشناسد و یا در آن حساب کاربری نداشته باشد. از طرفی این روزها فعالیت های کاربران در این شبکه اجتماعی تنها محدود به، به اشتراک گذاری تصویر نیست بلکه به نوعی کاربران سعی می کنند تا عکس هایی از محیط کار یا زندگی خود قرار دهند که آن ها را در بهترین حالت نشان دهد. همچنین به گفته بسیاری از کارشناسان چشم و هم چشمی نیز در استفاده از این شبکه اجتماع تا حد بسیار زیادی گسترش یافته است.

در روزها و یا شاید ماه های ابتدایی تأسیس این شبکه اجتماعی، افراد تنها به قرار دادن و به اشتراک گذاشتن عکس هایی از طبیعت یا در نهایت عکس های دسته جمعی خود در این شبکه اجتماعی اکتفا می کردند اما این روزها حتی تصاویر آنچه کاربر به عنوان صبحانه میل می کند در میان عکس های کاربران دیده می شود. از این رو انتظارات افراد از سبک زندگی خود و آنچه که در زندگی به آن دسترسی دارند بالا تر رفته است. مثلاً فرد به جای اینکه در صبحانه به خوردن نان و پنیر و چایی شیرین اکتفا کند سعی می کند تا انواع مرباها و سایر خوراکی هایی که در صبحانه می تواند از آن ها میل کند را نیز بر روی میز صبحانه خود بچیند و تصویر آن را بر روی این شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارد. از طرفی روند به اشتراک گذاری چنین تصاویری در شبکه اجتماعی اینستاگرام تا حدی پیشرفت کرده است که امروزه اگر مثلاً کاربر صبحانه اش را با چنین مخلفاتی میل نکند و یا از آن بالاتر در یکی از معروف ترین هتل شهر میل نکند و بخواهد از صبحانه ساده خود تصویری در این شبکه اجتماعی قرار دهد، بهتر است این کار را نکند چون از نظر سایرین چنین تصاویری ارزش به اشتراک گذاری ندارند.

اما اکثر کارشناسان در پاسخ به این سؤال که چرا چنین اتفاقی افتاده و چرا چنین افکاری در بین کاربران رخنه کرده است به مطالب جالبی اشاره کرده اند. در واقع به عقیده بسیاری از این کارشناسان ساختار این شبکه اجتماعی و یا سایر شبکه های اجتماعی که جنبه های دیداری آن بیشتر از سایر جنبه ها از جمله جنبه های شنیداری است، به این گونه است که آن ها کاربران را به قرار دادن تصاویر زیبا که ارزش مشاهده داشته باشند تشویق می کند. مثلاً در شبکه اجتماعی توییتر، هرچه کاربر مهارت بالایی در نوشتن جملات کوتاه با بیشترین مفهوم و رسا ترین مفهوم داشته باشد، نوشته وی می تواند نظر بیشتری از افراد را به خود جلب نماید. از طرفی در شبکه های اجتماعی که در آن از مدل های following برای ارتباط برقرار کردن میان کاربران استفاده می شود، شناخت کمتری بر روی افرادی که کاربر با آن ها تصاویر خود را به اشتراک می گذارد وجود دارد.

از طرفی کاربران تنها از روی پست ها و کامنت هایی که سایر کاربران در زیر عکس های وی قرار می دهند می تواند بفهمد آیا توانسته نظر آن ها را با عکس به اشتراک گذاشته شده جلب کند یا نه. از طرفی ساختار و نوع طراحی این شبکه اجتماعی به نحوی است که کاربر هرچه عکس های با کیفیت تری از خود و یا زندگی خود در آن قرار دهد، در این صورت می تواند تعداد افراد همراه یا همان به اصطلاح فالورهای بیشتری برای خود جمع کند.

تصویر متن 1

اما در ورای طراحی و ساختار این شبکه اجتماعی، فرهنگی که در بین کاربران از طریق این شبکه اجتماعی گسترش پیدا کرده است بسیار حائز اهمیت است. در واقع هیچ کاربری تمایلی به داشتن یک حساب کاربری غمگین که پر از است از عکس هایی که نمی تواند نظر سایر کاربران را جلب کند، ندارد. در واقع اکثر کاربران سعی می کنند حتی اگر شده با عکس های جعلی، حساب کاربری خود را به گونه ای پر کنند که تعداد لایک های عکس های به اشتراک گذاشته شده روز به روز افزایش یابد. یا مثلاً حتی کاربری با خیال اینکه عکسی که از بهترین لحظه زندگی خود گرفته است نمی تواند نظر سایرین را به خود جلب کند، عکس خود را در این شبکه اجتماعی به اشتراک نمی گذارد و یا اگر به اشتراک بگذارد وقتی متوجه می شود که کسی به آن توجه خاصی نکرده آن را حذف می نماید.

در واقع شاید به همین دلیل است که میان دو شبکه اجتماعی اسنپ چت و اینستاگرام رقابت زیادی برای به اشتراک گذاری لحظات مهم و همچنین ارائه قابلیت های مختلف به کاربران برای استفاده هر چه بیشتر از این دو شبکه اجتماعی راه افتاده است.

مثلاً هر دو قابلیت قرار دادن استوری را در اپلیکیشن خود به کاربران ارائه داده اند. پست هایی که در این استوری ها چه در اسنپ چت و چه در اینستاگرام قرار داده شده اند بعد از ۲۴ ساعت خود به خود حذف می شوند اما آیا فید بک آن ها دسته از عکس ها و تصاویری که مورد استقبال بسیار زیاد دوستان قرار گرفته با فید بک آن دسته از عکس هایی که کمتر مورد استقبال قرار گرفته برای کاربر به اشتراک گذارنده یکسان است؟

در واقع این قابلیت که حدود یک سال است در اینستاگرام فعال شده است، چیزی را به کاربر ارائه می دهد که تا قبل از آن کاربر قادر نبود به آن دسترسی داشته باشد و آن هم این است که کاربر هر پستی هم که در استوری قرار دهد چه با استقبال سایرین مواجه شود چه نشود خیالش از بابت اینکه خود به خود بعد از ۲۴ ساعت حذف می شود راحت است و لازم نیست نگران این باشد که تصویر به اشتراک گذاشته شده توانست تعداد زیادی لایک از آن خود کند یا نه.

وقتی برای اولین بار از اسنپ چت رو نمایی شد، بسیاری از قابلیت حذف تصاویر استوری بعد از ۲۴ ساعت به اشتباه به عنوان یک اقدام مناسب جهت حفظ امنیت جلوگیری از سرقت تصاویر توسط سایر کاربران یاد کردند. اما واقعیت امر این بود که سازندگان اسنپ چت نمی خواستند این شبکه اجتماعی به نمایشگاه دیجیتالی از زندگی کاربران تبدیل شوند به نحوی می خواستند با ارائه این قابلیت اثراتی مثل چشم و هم چشمی و غیره را تا حد امکان به پایین ترین سطح آن برسانند.

و حالا اینستاگرام در اقدامی از حدود یکسال پیش سعی کرده است تا پا جای گای اسنپ چت در این زمینه بگذارد تا شاید اثرات مخرب خود بر روی زندگی کاربران را تا حدی کاهش دهد. هر چند همچنان قابلیت قرار دادن عکس ها برای همیشه در این اپلیکیشن وجود دارد. البته خوشبختانه تصاویری که به صورت ماندگار در صفحه شخصی کاربر قرار می گیرند می توانند به صورت خصوصی باشند و از دید عمومی خارج باشد.

از طرفی با توجه به استقبال کاربران از قابلیت استوری در دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و اسنپ چت دیه می شود که در شبکه های اجتماعی دیگر مثل فیس بوک و غیره نیز این قابلیت در اختیار کاربران کم کم قرار داده می شود و شاید بتوان از مزایای آن بهره برد. حتی پیام رسان واتس اپ نیز چنین قابلیتی را در اختیار کاربران قرار داده است و این نشان می دهد فواید شناخته شده آن برای کاربران زیاد بوده است.

ارسال نظر