دلیل سرعت پایین اینترنت دریافتی کاربران از مخابرات

زمانی که صحبت سیستم اینترنت ADSL به میان بیاید این صرفه جویی نه تنها پاسخگوی کاربران نخواهد شد بلکه صدای شکایت او را هم بلند خواهد کرد.

دلیل سرعت پایین اینترنت دریافتی کاربران از مخابرات

به گزارش کلیک، سرویس ADSL شما با چند نفر به اشتراک گذاشته شده است؛ جمله ای که گاهی اوقات بعضی از کاربران در پاسخ دلیل پایین بودن سرعت اینترنت از سوی شرکت مخابرات دریافت می کنند، اما موضوع از چه قرار است؟ علت این پایین بودن سرعت خطوط اشتراکی یا خطوط pcm است.
چند سالی است شرکت مخابرات که به علت بافت فشرده بعضی نواحی و عدم امکان حفاری مجدد در آنها، برای توسعه شبکه‌ کابلی و کار گذاشتن کابل های مسی جدید، از همان کابل های قبلی به منظور افزایش ظرفیت آنها استفاده کرده است. روشی که با نام Pulse Code Modulation PCM ( مدولاسیون پالس های کد شده ) شناخته شده و بر اساس آن یک کابل مخابراتی به جای یک خط، بصورت همزمان به چند خط تلفن ثابت اختصاص داده می‌شود، فناوری که براحتی صدای مورد نیاز را در تلفن ثابت برطرف و صرفه جویی مناسبی برای شرکت مخابرات به همراه می آورد، اما موضوع در همین جا پایان نمی یابد.

هنگامی که صحبت سیستم اینترنت ADSL به میان بیاید این صرفه جویی نه تنها پاسخگوی کاربران نخواهد شد بلکه صدای شکایت او را هم بلند خواهد کرد. شما در نظر بگیرید با مراجعه به مخابرات منطقه، تقاضای اتصال به اینترنت را می‌کنید ( دایل آپ یا سیستم آنالوگ )، مخابرات با اتصال خط تلفن شما به اینترنت، جوابگوی نیاز شما خواهد بود؛ اما از یاد نبرید کابلی که خط شما از آن گرفته شده است، بطور همزمان در اختیار چند خط تلفن ثابت دیگر هم قرار داده شده است، حالا این خطوط که به علت نداشتن پهنای باند آزاد سیم تلفن ( ۹۶ کیلو هرتز باقی مانده ) تنها در سیستم صدا، قادر به بالا بردن ظرفیت بودند و امکان دریافت اینترنت بر روی آنها امکان پذیر نبوده است، مجبورند کارایی متفاوتی از خود نشان داده و اینترنت ۴ تا ۸ مشترک را تامین کنند. ( هر مشترک بجای کدینگ با ۶۴kbps خود ناچار است از ۳۲kbps استفاده کرده و با کاربر دیگری مشترک شود).
باری اضافی که به روشنی و وضوح پس از گذشت زمانی کوتاه خود را در ظاهر کابل ها نشان خواهد داد؛ در نتیجه ظرفیت تحمل ولتاژ ۲۰۰ ولتی و جریان ۱۰۰ آمپری، سیم های مسی که حداکثر ظرفیت تحمل ۴۰ ولتاژ با جریان ۲۰ آمپری را دارند سولفاته شده و به رنگ بنفش درخواهند آمد و با کوچکترین تغییر (باران و یا حرارت زیاد ) کارایی خود را از دست خواهند داد. ( در خارج از کشور سیم های مسی با ماده ای ژله مانند در داخل جعبه سوییچ احاطه می شوند تا از سولفاته شدن آنها جلوگیری شود).
بسیاری از کاربران اطلاعی از این موضوع ندارند و تنها در زمان پایین بودن سرعت اینترنت که بعضی اوقات به ۳۳٫۶ کیلو بیت بر ثانیه می رسد از آن شکایت می‌کنند. نکته جالب توجه در این موضوع عدم تفاوت در هزینه اشتراک و آبونمان این مشترکین با کاربرانی که از کابل مستقیم استفاده می‌کنند می باشد.
به تازگی در همین زمینه معاون مشتریان شرکت مخابرات داوود زارعیان، از توقف نصب و راه اندازی خطوط pcm در سال های گذشته گفت و بیان کرد: " در سال های آینده شرکت مخابرات کلیه این خطوط را جمع آوری خواهد نمود و این کار بصورت موردی تنها در صورت تقاضا، برای مشترکین انجام خواهد شد.
وی با بیان اندک بودن تعداد pcm ها گفت: " برای این کار کمیته ای راه اندازی شده و تا ۲ الی ۳ هفته آینده نتیجه آن مشخص خواهد شد."
حسین فلاح جوشقانی، معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز در روز گذشته از مجاز نبودن واگذاری خطوط پی سی امی که امکان ارائه اینترنت را ندارند گفت و اعلام کرد: "طبق کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تمامی خطوط قبل هم باید جمع آوری شود."

از سوی دیگر، چندی پیش مدیر عامل شرکت مخابرات علیرضا صیدی، اعلام کرده بود: "هزینه درخواست خروج هر مشترک از پی سی ام، معادل ۳۰ هزار تومان خواهد بود، این مبلغ به نفع مخابرات نبوده و به همین دلیل نیازمند همکاری شرکت های خصوصی برای نصب تجهیزات مورد نیاز برای تغییر pcm خواهد بود." برنامه هایی که در صورت تحقق می‌تواند برای کاربران پیام آور خوبی باشد.
شایان ذکر است؛ دستگاه مودمی که شما بین کامپیوتر و خط تلفن نصب می کنید، اطلاعات را به کامپیوتر انتقال خواهند داد اما به چه شکل؟ نخست درگاه خروجی خانه شما اطلاعات آنالوگ دریافتی از خط را به دیجیتال تبدیل می‌کند و پس از انتقال روی سیم مسی به مرکز ارسال میکند. اکنون دوباره مرکز اطلاعات دیجیتال را به آنالوگ تبدیل کرده و به جعبه سوئیچ ارسال میکند.
همه آنالوگ ها در داخل جعبه سوئیچ به دیجیتال تبدیل می شوند، فرآیندی که در روند آن دور کاملی از دیجیتال به دیجیتال و دوباره به آنالوگ و دیجیتال صورت می‌گیرد. همین موضوع است که باعث ایجاد نویز در صدا می شود. در این میان آنالوگ تنها بخش کوچکی از پهنای باند مسی را استفاده کرده و مابقی را برای کاربر دیگر باز نگه خواهد داشت. فرایندی که در اینترنت ADSL و با سیستم دیجیتال به سادگی حل خواهد شد. ( سیستم دیجیتال اطلاعات را به صورت صفر و یک در خواهد آورد تا قابلیت ذخیره شدن روی دستگاه را پیدا کنند و محدودیت های این حوزه را نخواهد داشت).

ارسال نظر