انرژی خورشیدی ارزان در راه است

با وجود پیشرفت های عظیم در زمینه انرژی خورشیدی در طول سال های اخیر، اما هنوز انرژی خورشیدی بخش بسیار کوچکی از تولید انرژی کل جهان را تشکیل می دهد.

انرژی خورشیدی ارزان در راه است

به گزارش کلیک، به رغم افزایش بازده و کاهش قیمت در نتیجه رقابت های گسترده بین بازارهای چینی، انرژی خورشیدی تنها یک درصد از منابع انرژی را فراهم می کند.

چرا همه از انرژی خورشیدی استفاده نمی کنند؟

در واقع دلایل متعددی برای این سوال وجود دارد. با وجود افزایش بازدهی در طول سالیان گذشته، به تازگی یک سازه فتوولتایی به بازار عرضه شده که 25 درصد از اشعه خورشید را به برق تبدیل می کند.
به علاوه انرژی خورشیدی هزینه راه اندازی زیادی دارد و به رغم سوبسیدهای دولت، سرمایه گذاری در این زمینه هزینه گزافی دارد که جبران آن سال ها طول می کشد و هم چنین نصب صفحات خورشیدی بعد از ساخت ساختمان و نه در مرحله ساخت، بخاطر کارگر و مصالح اضافی هزینه های بیشتری را به دنبال دارد.
یک شرکت استرالیایی به نام Dyesol، برروی نوعی جدید از صفحه خورشیدی کار می کند که سازه پروسکایت نام دارد. این سازه سلول های فتوولتاییک را با سلول های خورشیدی رنگ حساس ترکیب می کند و فرمی جدید از الکتریسیته مولد را تولید می کند که ارزان تر و کار آمدتر است. در طول 6 سال اخیر بازده سازه پروسکایت از 3.8درصد به 20 درصد افزایش یافته است و این بدان معناست که در سطحی یکسان با سلول های فتوولتاییک قرار گرفته است. متخصصان پیش بینی کرده اند که روزی بازده این سازه به 66 درصد خواهد رسید.

pro_banner

مقرون به صرفه و پربازده
سلول های پروسکایت از سول های فتوولتاییک ارزان تر و کارآمدتر هستند.صفحات سیلیکونی قدیمی نسبتا ضخیم هستند(تقریبا 150 میکرون) و می توانند نور خورشید را در خود نگه دارند، اما سازه پروسکایت می تواند همین مقدار نور را با ضخامتی در حدود 0.3 میکرون در خود نگه دارند. ضخامت این صفحات کم است و مواد کمتری برای ساخت آن مورد نیاز است در نتیجه هزینه کمتری نیز دارد.
برخلاف صفحات سیلیکونی، صفحات پروسکایت را می توان با مصرف انرژی کم و بدون نیاز به تجهیزات پیچیده تولید کرد.
و هم چنین این صفحات را می توان در مرحله ساخت، برروی ساختمان نصب کرد به این ترتیب نیازی به هزینه اضافی برای کارگر یا مصالح نیست.

منبع:techspot

ارسال نظر