چرا انرژی خورشیدی گران است؟

برخلاف افزایش رقابت در بازار انرژی خورشیدی در سال های اخیر، انرژی خورشیدی هنوز هم به یک سرمایه گذاری کلان برحسب هزینه اولیه نیاز دارد.

چرا انرژی خورشیدی گران است؟

به گزارش کلیک، تحلیل گران آمریکایی معتقدند کمک های مالی دولت در سال های اخیر کمک زیادی به پیشرفت این صنعت کرده است، اما اخیرا اعلام شده که دولت، کمک های مالی خود را قطع خواهد کرد و این قضیه باعث برانگیختن واکنش های مختلفی درباره وجهه ملی و آینده این صنعت شده است.
چرا انرژی خورشیدی بسیار گران است؟در اینجا بعضی از دلایل آن را ذکر می کنیم.

Not so green economy concept: Dollar sign vs forest with solar panels on seesaw. Highly detailed computer generated image with subtle grain texture added. Not so green economy concept: Dollar sign vs forest with solar panels on seesaw. Highly detailed computer generated image with subtle grain texture added.

بازده
برخلاف پیشرفت تکنولوژی در دهه های اخیر، صفحه خورشیدی متوسط کارایی زیادی ندارد و درعین حال بالاترین میزان بازده یک نمونه صفحه خورشیدی 42.8 درصد است و میزان متوسط اشعه خورشید که قابل تبدیل به الکتریسیته باشد 25 درصد است، و این بدان معناست که مقدار زیادی از انرژی خورشید تلف می شود. ازاین رو دانشمندان همواره برروی کشف روش های ابتکاری کار می کنند تا بازده را افزایش دهند.

سرمایه گذاری در مقابل پرداخت
به جای نصب صفحات خورشیدی در مرحله ساخت ساختمان، غالبا این کار را بعد از اتمام ساخت انجام می دهند و این قضیه بخاطر استخدام کارگر اضافی و مصالح مورد نیاز،هزینه های زیادی دارد.
قطعا در طول زمان، صفحات خورشیدی هزینه ای را که برای آن پرداخت شده، به خانواده ها بر می گرداند اما زمان آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. بسته به بازده صفحه خورشیدی، مقدار نور دریافتی در هر روز و مصرف انرژی هر خانه و خانواده، این زمان می تواند ماه ها، سال ها یا دهه ها به طول بیانجامد.

موقعیت
بازده یک صفحه خورشیدی به اندازه محیطی که در آن قرار می گیرد بستگی دارد. برای مثال اگر در مکانی باشد که در بیشتر مواقع سال از نور خورشید بی نصیب است(متاسفانه در قسمت عظیمی از جزایر بریتانیا شرایط آب و هوایی این گونه است) صفحات انرژی لازم را جهت تولید گرما،نور و انرژی منازل دریافت نمی کنند.
به طور مشابه مکان جغرافیایی منزل تاثیر مستقیمی برروی قیمت صفحات خورشیدی دارد.اگر ساختمان با ساختمان های دیگر محاصره شده باشد و ساختمان های دیگر بر روی سقف آن سایه انداخته باشند، مانند مناطق شهری، تعداد بیشتری صفحه مورد نیاز است که مستلزم هزینه بیشتر است.
حتی عواملی نظیر باد نیز بر کارایی این صفحات تاثیری مستقیم دارد.اگر بخاطر وزش باد بر روی صفحه گرد و خاک بنشیند بازده آن نیز کاهش می یابد.
باید قبل از استفاده از این صفحات خورشیدی همه این فاکتورها را در نظر بگیرید.

منبع:envirotech

ارسال نظر