تشعشعات وای‌فای هیچ خطری برای سلامت انسان‌ها ندارند!

بدون تردید شما هم شنیده‌اید که تشعشعات وای‌فای می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد و آسیب‌های جدی را به شما وارد کند! اما آیا به واقع این موضوع صحت دارد؟به گزارش کلیک، برخی از افراد عقیده دارند که پرتوها یا تشعشعات وای‌فای برای سلامت ما انسان‌ها مضر بوده و می‌توانند مشکلات جدی را برای سلامت ما انسان‎ها به وجود آورند. هم اکنون اگر این موضوع را در اینترنت جستجو کنید با مقالات بسیار متنوع و متعددی مواجه می‌شوید که در آن‌ها مستقیما اشاره شده که تشعشعات وا‌ی‌فای برای سلامت انسان‌ها مضر و خطرساز است. اما این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟ از نظر ما این ادعا کاملا بی پایه و اساس است!

تشعشعات وای‌فای هیچ خطری برای سلامت انسان‌ها ندارند!

به گزارش کلیک، برخی از افراد عقیده دارند که پرتوها یا تشعشعات وای‌فای برای سلامت ما انسان‌ها مضر بوده و می‌توانند مشکلات جدی را برای سلامت ما انسان‎ها به وجود آورند. هم اکنون اگر این موضوع را در اینترنت جستجو کنید با مقالات بسیار متنوع و متعددی مواجه می‌شوید که در آن‌ها مستقیما اشاره شده که تشعشعات وا‌ی‌فای برای سلامت انسان‌ها مضر و خطرساز است. اما این موضوع تا چه اندازه صحت دارد؟ از نظر ما این ادعا کاملا بی پایه و اساس است!

تشعشعات وای‌فای از نظر علمی و عملی هیچ خطری برای سلامت انسان‌ها ندارند و تمامی شایعاتی که در این رابطه شنیده‌اید بی پایه و اساس هستند. در ادامه به توضیح دقیق‌تر علت این موضوع و شفاف‌سازی آن برای شما می‌پردازیم. شما هم سعی کنید که این اطلاعات را در اختیار دوستانتان قرار داده و از این طریق نسبت به آگاه‌سازی آن‌ها اقدام کنید.

گسترش رعب و وحشت و کسب درآمد!

همانطور که اشاره داشتیم اگر موضوع مربوط به آسیب‌های تشعشعات وای‌فای یا Wi-Fi Radiation را در انیترنت جستجو کنید، مقالات متعدد و متنوعی را خواهید یافت که در تمامی آن‌ها به وضوح اشاره شده که تشعشعات وای‌فای برای سلامت جسمانی ما انسان‌ها مضر هستند. اما هدف از ارائه این نوع مقالات که سعی در گسترش اخبار و اطلاعات غیرواقعی دارند چیست؟ جالب است بدانید که گاها در زیر همین مقالات کامنت‌های عجیب و غریبی نیز از سوی کاربران نوشته می‌شود که صحت محتوای غلط مقاله را تایید می‌کند. به عنوان مثال در بخش نظرهای یکی از این مقالات شاهد کامنت جالبی بودیم که فرد نظردهنده در آن مدعی شده بود که مودم وایرلس او در اتاقش قرار داشته و مانع خوابیدن وی در طول شب می‌شود! همچنین در برخی از این مقالات شاهد اشاره به عواقبی همچون بیش فعالی در کودکان، افزایش احتمالا ابتلا به سرطان و ... نیز بودیم!

اما باید بدانید که علارغم ادعاهای بی پایه و اساس افراد و گسترش روز افزون جذابیت این موضوع، صحت علمی و عملی این امر به هیچ وجه تایید نشده و از نظر علمی ضرر رسانی وای‌فای به سلامت ما انسان‌ها کاملا رد شده است. هدف اصلی از ارائه این نوع مقالات و گسترش اخبار غلط در بین مردم تنها یک امر است و آن‌ هم ایجاد نوعی رعب و وحشت در بین مردم و نهایتا کسب درآمد از این طریق و با استفاده از تدابیر مرتبط با این موضوع است.

1

در ساده‌ترین شکل ممکن می‌توان تعداد کلیک‌هایی که بر روی این نوع مقالات و تبلیغات مرتبط با آن‌ها را در نظر گرفت. با گسترش بیشتر ترس و وحشت در بین مردم و همچنین جذابیت این موضوع، هر روزه افراد بسیار زیادی مقالات غلط و ارائه دهنده اخبار نادرست مربوط به عوارض و تاثیرات سوء تشعشعات وای‌فای بر روی سلامت جسمانی انسان‌ها را مطالعه می‌کنند. در این بین با افزایش مخاطبین علاقمند به این زمینه، افراد سودجو بدون توجه به صحت مقالات ارائه شده و تنها به منظور گسترش تعداد بازدید کنندگان سایت خود این سبکاز مقالات را منتشر می‌کنند و از درآمد ناشی از تبلیغات متنوع مرتبط با این زمینه استفاده به عمل می‌آوردند.

متاسفانه در سیستم رنک‌دهی گوگل به صحت اخبار و مقالات ارائه شده هیچ اهمیتی داده نمی‌شود و عوامل حائز اهمیت اغلب مربوط به تعداد کلیک‌های کاربران، تعداد بازدیدها از هر مقاله و ... است. با توجه به جالب بودن موضوع خطرات وای‌فای برای سلامت انسان‌ها، مطمئنا به راحتی می‌توان از این موضوع سوء استفاده به عمل آورد و کاربران بسیار زیادی را جذب سایت و مقالات خود نمود. بنابراین یکی از دلایل اصلی که منجر به گسترش مقالات ارائه دهنده اخبار نادرست در رابطه با خطرات وای‌فای برای سلامت انسان شده، همین امر محسوب می‌شود. پس بخشی از هدف اصلی افراد به منظور ارائه این نوع مقالات بی پایه و اساس کسب درآمد و و افزایش رنک گوگل است. حال بیایید به طور دقیق‌تر به بررسی تشعشعات وای‌فای بپردازیم.

همه تشعشعات یکسان نیستند!

اما برای درک دقیق‌تر و علمی‌تر این موضوع که چرا تشعشعات وای‌فای برای سلامت ما انسان‌ها مضر نیستند باید حتما اطلاعاتی پایه‌ای در رابطه با ارتباطات رادیویی و تشعشعات مرتبط با آن‌ها داشته باشیم. به طور کلی واژه تشعشعات یا پرتوهای وای‌فای شاید تا حدی ترسناک به نظر برسد، اما بیایید بیشتر با این واژه و مفهوم آن آشنا شویم. با شنیدن واژه تشعشع بسیاری از افراد به یاد تشعشعات هسته‌ای می‌افتند و آن را با عوارضی همچون آلودگی، خطرات مواجه شدن با مواد رادیاکتیو، فعالیت‌های مرتبط با نیروگاه‌های هسته‌ای که اغلب سرطان‌زا هستند و .... یکسان می‌پندارند. اما حقیقت موضوع در این است که تشعشعات وای‌فایی که ما هر روزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم هیچ ارتباطی با این تشعشعات خطرناک و سرطان‌زا ندارند. به بیان دیگر تشعشعات یکسان نیستند و شامل انواع مختلفی می‌شوند.

هم اکنون ما با استفاده از پرتوها یا تشعشعات خاصی قادر به پخش موسیقی از طریق یک بلوتوث هندزفری یا بلوتوث اسپیکر هستیم. حتی نور خورشیدی که به زمین تابیده و حیات را امکان‌پذیر می‌کند یک نوع تشعشع است. موج‌های رادیویی همگی از جنس تشعشعات هستند و با استفاده از همین فرآیند است که می‌توانید کانال تلویزیون خود را تعویض کنید. اگر این تشعشعات برای انسان و سلامت جسمانی وی مضر باشند، باید پیش از این هم شاهد این موضوعات می‌بودیم. تشعشعات مربوط به اتصال وای‌فای نیز از همین دسته محسوب می‌شوند و به هیچ عنوان برای سلامت انسان‌ها خطرآفرین نخواهند بود.

مهم‌ترین عاملی که در بررسی پرتوها یا تشعشعات باید مورد بحث قرار گیرد و در رابطه با آن اطلاعات پایه‌ای داشته باشیم، شناخت تفاوت مابین پرتوهای یونیزان (ionizing) و غیریونیزه (non-ionizing) است. پرتوهای یونیزان خطرناک هستند و شامل تشعشعات اشعه ایکس، اشعه گاما، بخشی از نور ماوراء بنفش و ... می‌شوند. عنصر کلیدی در شناخت تشعشعات رادیویی مربوط به طول موج پرتو مد نظر است.

2

پرتوهای یونیزان برای تحریک الکترون و خارج کردن آن‌ها از مدار اصلی خود انرژی پتانسیل لازم را دارند، از اینرو این نوع پرتوها یا تشعشعات را با نام پرتوهای یونیزان نامگذاری کرده‌اند. قرار گرفتن در معرض این نوع از تشعشعات برای سلامت موجودات زنده فوق‌العاده خطرناک است. حتی قرار گرفتن در معرض پرتوهای کوچک و با طول موج پایین یونیزان نیز در دوره‌های زمانی طولانی می‌تواند منجر به بروز مشکلات چشمگیری در سلامت انسان و همچنین افزایش احتمال ابتلا به سرطان شود. تشعشعات یونیزان حتی می‌توانند منجر به ایجاد جهش سلولی در انسان‌ها شده و به واقع پیامدهای ناگوار و جبران ناپذیری را به همراه داشته باشند. حتی در هنگامی که از این پرتوها با هدف مفید استفاده شود (نظیر استفاده از اشعه ایکس به منظور تشخیص انواع خاصی از بیماری‌ها) باز هم ممکن است خطراتی وجود داشته باشد. بنابراین در این شرایط از لوازم و اجزاهای کاملا پیشرفته، اختصاصی و حفاظت شده‌ای استفاده می‌شود تا شرایط موجود کاملا کنترل گردد. در این نوع فرآینده سعی می‌شود تا تماس مستقیم افراد با اشعه ایکس به حداقل میزان ممکن خود کاهش داده شود. بنابراین تشعشعات و پرتوهایی که باید از آن‌ها بیم داشته باشیم و دوری کنیم، تشعشعات یونیزان هستند.

اما در سمت مقابل تشعشات غیریونیزه قرار دارند. تشعشعات غیریونیزه انرژی لازم به منظور تبدیل یونیزه کرده اتم‌ها یا تبدیل آن‌ها یه یون را دارند. تشعشعات همچون اشعه مادون قرمز، نور مرئی، امواج رادیویی و ... همگی از این نوع تشعشعات محسوب می‌شوند. شاید به دنبال دلیل و مدرک رسمی‌تری در این رابطه باشید! سازمان بهداشت جهانی (The World Health Organization) که اغلب در تعیین خطرات ناشی از انواع مواد و ... بسیار محتاطانه عمل کرده و در صورت وجود هر نوع خطر کوچکی آن را کاملا خطرناک می‌داند و توصیه می‌کند که از آن دوری شود، به طور رسمی اعلام کرده که تشعشعات ناشی از بسامدهای رادیویی و تشعشعاتی که در گوشی‌ها و سایر لوازم ارتباطی کنونی و مدرن استفاده می‌شود هیچ خطری برای سلامت انسان‌ها ندارد. دقت داشته باشید که تشعشعات وای‌فای شامل تمامی این موارد می‌شوند. بنابراین تشعشعات وای‌فای هیچ خطر جدی برای ما انسان‌ها نخواهند داشت و تمامی مقالات و شایعاتی که در این رابطه با آن‌ها مواجه شده‌اید بی پایه و اساس علمی محسوب می‌شوند.

تاثیر فاصله و شدت تشعشعات غیریونیزه

شاید جالب باشد که در رابطه با مایکروویوها هم اطلاعاتی داشته باشید. همانطور که می‌دانید بسیاری از افراد عقیده دارند که استفاده از مایکروویو منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود، چرا که در این دستگاه از تشعشعات خاصی به منظور پخت غذا استفاده می‌شود. اما موضوع اصلی مربوط به خود غذا و پخته یا گرم شدن آن نمی‌شود. بحث اصلی در زمانی پیش می‌آید که دست شما یا هر نقطه از بدنتان با فاصله بسیار ناچیزی تحت تابش مستقیم پرتوهای غیریونیزه و با شدت زیاد قرار می‌گیرد. به طور میانگین مگنترونی که در مایکروویوها استفاده می‌شود در حدود 700 وات انرژی تولید می‌کند و این انرژی با استفاده از تدابیر دقیقی که در ساخت بدنه مایکروویوها در نظر گرفته شده به طور کامل و بدون هیچ مشکلی تخلیه می‌شود. حتی اگر مایکروویو شما به درستی عمل نکند باز هم شما با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد چرا که پرتوهای غیریونیزه مایکروویو هم هیچ آسیبی به سلامت شما نمی‌رسانند. به بیان دیگر بررسی‌های علمی نشان داده که حتی قرارگرفتن انسان در فواصل ناچیز نسبت به تشعشات غیریونیزه و با شدت بالای تولید شده توسط مایکروویوها نیز برای سلامت وی هیچ خطری ایجاد نمی‌کند.

همانطور که اشاره داشتیم به طور میانگین مگنترونی که در مایکروویوها استفاده می‌شود در حدود 700 وات انرژی تولید می‌کند، این موضوع در حالیست که مودم وای‌فای شما قادر به تولید انرژی در حدود 1 وات است! اگر بخواهیم شدت و قدرت انرژی تولید شده توسط یک روتر وای‌فای را تصور کنیم، می‌توانیم شدت آن را مانند یک حباب بسیار کوچک در اطراف روتر در نظر بگیریم. با انرژی یک واتی که توسط روتر وای‌فای شما تولید می‌شود، شما تقریبا باید تمام عمر خود را به منظور گرم کردن حجمی کمی از آب با استفاده از انرژی تولیدی آن صرف کنید! حال این انرژی و تشعشعات وای‌فای غیریونیزه آن چگونه می‌تواند منجر به بی‌خوابی شما در طول شب شده و یا به سلامت شما آسیب وارد کند؟!

3

دستگاه‌های این چنینی مطابق با قانون معکوس مربع (Inverse-square law) عمل می‌کنند. قانون میدان معکوس یک قانون فیزیکی است که می‌گوید مقدار یا شدت تابش امواج خطی رابطه معکوسی با فاصله دارد. در تصویر فوق این موضوع نمایش داده شده است. همانطور که می‌بینید با پیشروی نقطه A از منبع به سمت بخش‌های r، 2r و 3r پرتوهای کمتری جذب می‌شود. این قانون برای رادیو، مایکروویوها، نورهای مرئی و تمامی امواج و تشعشعات طبیعی که در محیط اطراف ما وجود دارند صدق می‌کند.

بنابراین هرچه از تشعشعات وای‌فای فاصله بگیریم از شدت آن‌ها کاسته می‌شود و این قانون بسیار ساده است. با این وجود ما به شما اطمینان می‎‌دهیم که حتی اگر مودم وای‌فای خود را بالای سرتان قرار داده و سپس سعی در خوابیدن داشته باشید، باز هم هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌شود. تشعشعات وای‌فای مودم نه مزاحمتی برای خوابیدن شما ایجاد می‌کند و نه منجر به آسیب رساندن به سلامت جسمانی شما می‌شود! این موضوع در تحقیقات بسیار متنوع و گسترده‌ای به اثبات رسیده و همانطور که اشاره داشتیم سازمان بهداشت جهانی نیز این امر را تثبیت کرده است. بنابراین گول مقالات ارائه دهنده اخبار نادرست را نخورید و نسبت به آگاه‌سازی سایر افراد و دوستان خود نیز اقدام کنید.

منبع: howtogeek

ارسال نظر