آیا اینترنت ارزان می شود؟

اعلام مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد، اینترنت ایران 600 درصد گران تر از بقیه کشورهاست.

آیا اینترنت ارزان می شود؟

به گزارش کلیک، قیمت گران اینترنت در کشور، انتقادات زیادی را برانگیخت و باعث شد تا وزارت ارتباطات در سال جدید همگام با کاهش نرخ جهانی پهنای باند وعده کاهش قیمت پهنای باند را بدهد.

هم سو با فعالان بازار اینترنت ایران و دارندگان کسب‌ و کارهای مبتنی بر اینترنت، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد گرانی اینترنت ناشی از گران خریدن پهنای باند است.

مرکز پژوهش ‌ها دلیل این گرانی را خرید به صورت قرارداد چند ساله پهنای باند اینترنت را از درگاه‌ های بین ‌المللی، توسط شرکت ارتباطات زیرساخت می داند چون این قرارداد بلند مدت باعث می ‌شود پهنای باند به نرخ واقعی خود در درگاه بین ‌الملل به زیرساخت واگذار نشود.

رئیس دفتر فناوری ‌های نوین این مرکز پژوهشی معتقد است قیمت هر لینک STM1 در خارج از مرزها (800 دلار) با آنچه در داخل کشور به فروش می ‌رسد (20 میلیون تومان) اختلاف بیش از 600 درصد دارد و رئیس پیشین هیأت مدیره مخابرات ایران نیز اخیرا اعلام کرد که قیمت هر لینک ارتباطی E1 پهنای باند اینترنت حدود 200 برابر اروپا به فروش می ‌رسد اما دولت در نظر دارد تا 15 درصد از قیمت پهنای باند بکاهد.

وزیر ارتباطات در خصوص کاهش قیمت ها گفت: پیش‌ بینی می‌ کنیم نتیجه نهایی برای کاهش قیمت اینترنت که قطعا کمتر از 15 درصد نخواهد بود، تا پایان اردیبهشت ماه اعلام شود.

با این حال باید 20 روز دیگر منتظر ماند تا از سرنوشت قیمت این اینترنت انحصاری در ایران آگاه شد.

ارسال نظر