آیا Orange به ایران می آید؟

پس از سفر هیات فرانسوی به ایران، در پنج ماه پیش، این احتمال مطرح شد که سهام یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور به کمپانی اورنج فرانسه فروخته شود.

آیا Orange به ایران می آید؟

به گزارش کلیک، وزیر ارتباطات طی روزهای گذشته برای بازدید و بررسی این کمپانی و سرمایه گذاری خارجی حوزه ICT راهی کشور فرانسه شده است.وزیر ارتباطات پس از دیدار با وزیر تجارت خارجی فرانسه، بیان کرد:

پس از توافق وین، مذاکرات زیادی با کشورهای مختلف انجام گرفته است، کشور فرانسه نیز برای همکاری با ایران استقبال خوبی نشان داد.

واعظی، هم چنین خبر داد که یکی از اپراتورهای بزرگ فرانسه، کمپانی اورنج، که در 28 کشور دنیا فعال است، برای همکاری بیشتر با اپراتورهای تلفن همراه ایران و نیز تولید سیم کارت و کارت هوشمند ابراز تمایل کرده است.

وی گفت:

این اپراتور برای حضور در اپراتور مجازی تلفن همراه ایران نیز اظهار تمایل کرده است و در حال گفتگو با یکی از اپراتورهای تلفن همراه ایران است.

کمپانی اورنج، یک شرکت چندملیتی-فرانسوی است. این شرکت در سطح بین المللی و خدمات تلفن های همراه و ثابت، اینترنت و اینترنت تلفن همراه و خدمات تلویزیون بین اللملی کار می کند و بیش از 226 میلیون مشترک دارد. نام تجاری (فرانس تلکوم) معروف ترین عنوان کمپانی اورنج است.

در واقع، کمپانی اورنج در سال 2000 میلادی توسط شرکت فرانس تلکوم خریداری شده است. با این که این کمپانی یک شرکت تابع فرانس تلکوم محسوب می شود اما فعالیت آن تحت مدیریت مستقل است.

شرکت فرانس تلکوم، با دارا بودن حدود 221 میلیون مشترک در سرتاسر دنیا، بزرگترین شرکت مخابراتی فرانسه است و رتبه 71 مین شرکت بزرگ دنیا را در اختیار دارد. دفتر مرکزی این شرکت در پاریس مستقر است.

از آن جایی که شریک تجاری ایرانسل، خارجی است، تمام توجهات به دو اپراتور همراه اول و رایتل است. در عین حال، مجید صدری، مدیرعامل رایتل، با توجه به سابقه و مشارکت هایی که قرار بود با کمپانی اورنج داشته باشد، گفت: هدف ما از شراکت با کمپانی های خارجی، استفاده از نیروی فنی و تکنولوژی شریک خارجی است که طی آن سرمایه گذاری خارجی نیز انجام می گیرد و در همین راستا با شرکت های متعددی مذاکره کرده ایم.

صدری افزود:

هدف مشارکتی ما در قالب فروش سهام است و هنوز مذاکرات ما با هیچ کدام از شرکت های فعال حوزه مخابرات و تلکام نهایی نشده است.

وحید صدوقی، مدیرعامل همراه اول، در نمایشگاه ایران-تلکام 2015، در پاسخ رسانه ها گفته بود: کمپانی های خارجی برای ورود به صنعت ارتباطات ایران تمایل خود را نشان داده اند اما ورود این اپراتورها در قالب خرید سهام همراه اول، نیازمند رعایت قوانین مشخصی است که درزمان خودش باید دردباره این موضوع صحبت کرد.

صدوقی با اشاره به این موضوع که در صورت صلاح دید، وزیر نام اپراتور طرف مذاکره را عنوان خواهد کرد، گفت: ما هیچ منعی برای واگذاری سهام در بورس نداریم. شرکت ارتباطات سیار یک شرکت بورسی است و فروش سهام آن می تواند از طریق بورس صورت گیرد.

وی اذعان کرد:

آنها به ‌صورت جدی دنبال خرید سهام همراه اول به‌ عنوان یک شرکت سودده هستند زیرا طی 10 سال گذشته، وضعیت این صنعت دستخوش تحولاتی شده و درآمد اپراتورهای دنیا به ‌شدت کاهش یافته است؛ در حالیکه همراه اول همچنان وضعیتی رو به رشد دارد.

وزیر ارتباطات نیز، به جهت گسترش همکاری ها دوجانبه، همراه هیاتی 15 نفره متشکل از نمایندگان شرکت های حاضر و فعال بخش خصوصی فاوا، راهی فرانسه شده است.

بر اساس گفته حسن ملک، مدیرکل امور بین الملل وزارت ارتباطات، ضمن برنامه دیدار از چند شرکت مطرح فرانسوی و هم چنین شرکت های ایرباس و تلکام و اورنج، قرار است وزیر ارتباطات با شرکت های فعال حوزه فاوا و هوافضا مذاکره کند. این مذاکرات در راستای توسعه همکاری های دوجانبه در حوزه فاوا و هوافضا صورت می گیرد.

در حوزه ارتباطات و فاوا مذاکرات در جهت توسعه همکاری در بخش خدمات مشاوره‌ای، سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه ICT ایران، انتقال دانش فنی در این حوزه به داخل کشور، تولید مشترک در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، همکاری دو جانبه در تحقیق و توسعه، اجرای مشترک پروژه‌های تحقیق و توسعه، همکاری دو جانبه در زمینه‌های علمی، فناوری و استانداردسازی، تبادل متقابل تجربه در طراحی و اجرای رویه‌ها و مقررات ارتباطات دیجیتالی شامل مدیریت و مانیتورینگ طیف فرکانس، صدور پروانه، کلیه فعالیت‌های مربوط به رگولاتوری ارتباطات، همکاری دو جانبه و تبادل اطلاعات در زمینه‌های سیاست‌‌گذاری در زمینه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، نوآوری و حمایت از شرکت‌های کوچک، متوسط و شرکت‌های نوپا و همچنین ارتقاء همکاری در بخش‌های خصوصی برای برگزاری مناسبت‌ها از جمله نمایشگاه‌های تخصصی که می‌تواند موجب تقویت روابط دو جانبه در زمینه بازرگانی، صنعت و سرمایه‌گذاری مرتبط با فعالیت‌های فاوا شود، خواهد بود.

در هر صورت تمامی این احتمالات و صحبت ها وجود دارد و باید تا پس از پایان این سفر و برگشت واعظی، باید منتظر ماند.

ارسال نظر