ربات ها، عامل اخراج کارکنان بخش توزیع آمازون

براساس اتفاقات اخیر، به زودی ربات ها آمازون را تسخیر خواهند کرد و مسئولیت مدیریت شعبات و فروش محصولات را به عهده خواهند گرفت!

ربات ها، عامل اخراج کارکنان بخش توزیع آمازون

به گزارش کلیک، پس از این که یک ربات هلندی بالاترین جایزه را در مسابقه "چیدن و بسته بندی " آمازون به دست آورد، امکان آن که یک روز مراکز توزیع آمازون به طور کامل توسط ربات ها مدیریت شوند، یک گام به واقعیت نزدیک تر شد. این موضوع در حالی که توانست امید بسیاری را در دل ها زنده کند، باعث نگرانی بعضی افراد نیز شده است.

این غول تجارت الکترونیک در حال حاضر نیز دارای ربات هایی است که پا به پای کارکنان در بسیاری از مراکز مشغول کار هستند. هر چند این دستگاه ها برای جا به جایی محصولات در فضاهای سراسری و وسیع مورد استفاده قرار می گیرند و هنوز زود است تا بخواهیم کارهایی مانند برداشتن یک محصول منحصر به فرد از یک قسمت خاص از قفسه های محصول را به آن ها واگذار کینم، اما مطمئنا روزی این اتفاق نیز ممکن خواهد شد.

به دنبال این موضوعات، این شرکت در راستای تلاش خود برای پیدا کردن یک ربات که بتواند این وظایف پیچیده تر را اداره کند، به تازگی دومین مسابقه "چیدن و بسته بندی" را برای روبوتیک متخصصان در سراسر جهان برگزار کرد. درنهایت، ربات برنده امسال، کار هلندی تیم دلفت بود که از ویژگی یک فنجان مکش، یک پنجه دو انگشتی، و یک دوربین سنجش عمق سه بعدی بهره می برد که برای انتخاب و دست زدن به طیف وسیعی از اقلام ظریف بسیار مناسب بود.

یکی از آزمون ها و در واقع قبل از آزمون بسته بندی، برداشتن محصولات خاص از قفسه های دربرگیرنده انواع محصولات بود. گاهی اوقات ربات به منظور رسیدن به محصول مد نظر، می بایست محصولات دیگر را کنار می زد تا به مقصود خود برسد.

مسابقه شامل شناسایی محصول، برنامه ریزی جمع آوری، برنامه ریزی وظایف، اجرای وظایف، شناسایی خطا و ریکاوری بود که امتیاز های پیش بینی شده در صورت آسیب دیدن محصولات، انداختن یک محصول از ارتفاع بیش از ۳۰ سانتی متر، و قرار دادن یک محصول در یک قفسه در صورت بیرون زدن از لبه، از ربات ها کسر شدند.

یکی از اعضای تیم دلفت گفت: از آنجا که تنوع محصولات بسیار زیاد است، ربات ها نمی توانستند تنها از یک استراتژی برداشتن محصولات استفاده کنند و چندین روش برای آن لازم بود. ربات ما می بایست تعداد بسیار زیادی از عملیات ها مانند جعبه های ساده تا یک تی شرت و حتی یک دمبل را مدیریت می کرد که هر کدام، به منظور دستیابی به هدف نیازمند روش و استراتژی خاصی بودند.

در نهایت، گروه دلفت به خاطر انجام کامل و تقریبا بی نقص تمام عملیات خواسته شده، ۵۰ هزار دلار برنده شد.

آمازون چالش امسال را با وجود سطل های متراکم تر، اقلام مسدود کننده، و محصولاتی که به سختی می شد آن ها را دید و برداشت، به طور قابل توجهی سخت تر از مسابقه سال گذشته دانست.

این شرکت مستقر در سیاتل گفت: تیم ها با شرکت در این مسابقه، این چالش را پذیرفتند و در کمال ناباوری، دیدم که ربات ها از درک بسیار بالا و همچنین توانایی به کار گیری راه حل ها را با مهارت خاصی برخوردار بودند که این خود نویدبخش آینده ای مالامال از ربات های با استعداد است.

انتقال و نزیک تر شدن آمازون به فن آوری رباتیک در مراکز توزیع، به این شرکت این اجازه را می دهد تا در هزینه های نیروی کار، به طور قابل توجهی صرفه جویی کند. آمازون پیش از این نیز از یک سری ربات ها به نام kiva استفاده نموده که همین امر منجر به صرفه جویی مبلغی بالغ بر ۱ میلیارد دلار در سال شده است.

بر کسی پوشیده نیست که صنعت رباتیک در آینده ای نه چندان دور به خطوط تولید اضافه می شوند و خواهند توانست در امور بسیاری به انسان ها کمک کنند؛ چنان که امروزه هم می بینیم که در بسیاری از شرکت ها و کارخانه ها، به طور کارامدی از ربات ها استفاده می شود. البته این موضوع می تواند یک تیغ دو لبه باشد. بسیاری از کارمند ها از ظهور ربات ها در این عرصه ابزار نگرانی کرده اند؛ چرا که آن ها معتقدند ربات ها تهدیدی برای فرصت ضغلی آن ها به حساب می آیند و اگر یک ربات بتواند کار بسیاری از نیروهای انسانی را انجام دهد، آن ها عملا بیکار خواهند شد.

به هر حال، این بستگی به استراتژی شرکت ها و کارخانه ها دارد که بخواهند ربات ها و کارمند ها مانند دوستانی در کنار یکدیگر کار کنند و هیچ کدام به دیگری لطمه ای وارد نکنند. البته نمی توان این مسئله را نادیده گرفت که همه فناوری ها با ظهور خود، معایبی نیز دارند که می بایست با سیاست ها و خطی مشی مناسب، از عملی شدن آن ها جلوگیری کرد.

به عنوان سخن پایانی، ربات ها به هر حال در صدد نزدیک شدن به صنایع مختلف هستند و این امری اجتناب ناپذیر است؛ جایی که صرفه اقتصادی وجود داشته باشد، عوامل دیگری مانند احساس خطر کارمندان شاید نادیده گرفته شود!

ارسال نظر