ویندوز 10 از شما جاسوسی می کند

اگر شما هم یکی از کاربران ویندوز 10 بوده باشید، مسلما به این نکته اذعان دارید که این محصول مایکروسافت بسیار شگفت انگیز تر از نسخه های قبلی خود است.

ویندوز 10 از شما جاسوسی می کند

به گزارش کلیک، سیستم عامل 10 مایکروسافت سریع تر و روان تر از نسخه های قبلی آن است و نسبت به همه نسل های قبلی ویندوز، محیطی دلنشین تر و کاربرپسندتر را ارائه می کند. به علاوه اگر شما قبلا از ویندوز 8 هم استفاده کرده باشید، احساس بسیار خوبی حین استفاده از ویندوز 10 خواهید داشت چرا که این نسخه جدید ویندوز در واقع به نوعی نسخه پیشرفته تر و کمی مدرن تر همان نسخه قبلی یعنی ویندوز 8 است که تقریبا تمامی نقاط ضعف و مشکلات مشاهده شده در آن در این نسخه جدید از بین رفته و بهبود یافته است؛ که از میان آنها بازگشت منوی استارت که در ویندوز 8 حذف شده بود، با ظاهری متفاوت تر و بهتر را می توان به عنوان یکی از مهم ترین موارد برشمرد.

صرف نظر از این واقعیت که ویندوز 10 به عنوان یک سیستم عامل مجلل و باشکوه فانتزی و بسیار جالب و شگفت انگیز ارائه شده است، یک نکته امنیتی مخفی درباره آن وجود دارد که قبل از اینکه تصمیم به آپگرید کردن سیستم تان به این نسخه بگیرید بهتر است از آن باخبر شوید. ویندوز 10 در اصل یک سیستم جاسوسی هوشمند است که می تواند تقریبا تمام دیتا و اطلاعاتی که کاربر در روی پلتفرم انجام می دهد را جمع آوری و ضبط کند.

نکته ای که باید بدانید این است که این اشتباه شما نیست که ویندوزتان اطلاعات و داده های شما را ضبط می کند، اما نکته مثبتی که بهتر است بدانید این است که یک راه برای دور زدن این سیستم جاسوسی در ویندوز 10 وجود دارد. ابتدا بهتر است حتی فکر شکایت و بازخواست شرکت مایکروسافت بخاطر جمع آوری و ثبت اطلاعات شخصی تان بدون اجازه و رضایت شما را از سرتان بیرون کنید.

windows-10-is-spying-on-every-user-but-theres-a-way-out

مطمئنا ویندوز 10 اولین نرم افزاری نخواهد بود که شما بدون خواندن فقط یک کلمه از "سند قرارداد ارائه خدمات" آن اقدام به نصب آن بر روی سیستم تان می کنید. نگران نباشید ؛ هیچ کس قصد ندارد شما را مجبور به خواندن کل متن این توافقنامه بکند چون که ما با استخراج بخشهایی از متن رسمی توافقنامه استفاده از این نرم افزار، امکانی را برایتان فراهم کرده ایم که کار دور زدن و فریب دادن این سیستم جاسوسی مایکروسافت را برای شما آسان تر نماید.

مدیران مایکروسافت معتقدند امکان دسترسی، فاش کردن و حتی کپی برداری از اطلاعات شخصی کاربران که مواردی چون ایمیل های شخصی را هم شامل می شود، به چند دلیل انجام می گیرد. مهمترین و روشن ترین دلیل آن ( که گوگل و اپل هم قبلا آن را اعلام کرده اند ) این است که جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران باعث محافظت از آنان می شود. در بین دلایل موجود اما از این مورد نباید غافل شد که امکان دارد اطلاعات شخصی کاربران به درخواست آژانس های اطلاعاتی و حقوقی در اختیار آنان قرار بگیرد.
اما دلیلی که مایکروسافت اهمیت چندانی برای آن قائل نشده این است که این کار در حقیقت جمع آوری، حفظ و نگهداری و حتی ارائه و فاش کردن اطلاعات خصوصی و محرمانه کاربر در اختیار کسانی است که برای خود صاحب این اطلاعات ناشناخته و مبهم هستند. اما با این وجود، با روشی که برای خلاص شدن از این مشکل به شما آموزش می دهیم که جای هیچ گونه نگرانی و دلواپسی را بر نمی گذارد.

روش جلوگیری از فعالیت سیستم جاسوسی موجود در ویندوز 10
انجام این کار بسیار ساده است. نخستین کاری که باید انجام دهید این است که به قسمت تنظیمات سیستم رفته و Privacy(امنیتی) را انتخاب کنید. در این قسمت 13 صفحه یا پرده مشاهده می کنید که شما باید یک به یک وارد آنها شده و هرچیزی را که به نظرتان نامفهوم و مبهم می آید غیرفعال نمایید. حتی اگر دسترسی به برخی از این تب ها خیلی ضروری باشد مشکلی نیست چون که هنوز امکان دسترسی به اکثر تنظیمات مهم و حیاتی ویندوز در تب جنرال (عمومی) وجود دارد.

کار بسیار مهم و اساسی دیگری که در این قسمت باید انجام دهید، غیر فعال نمودن یکی از بهترین قابلیت های ویندوز 10 یعنی Cortana است. انجام این کار کاملا ضروری و حیاتی است چرا که امکان دستیابی به این Assistant دیجیتال و بعد از آن هم دستیابی به اطلاعات شخصی و محرمانه شما بسیار آسان و سریع می تواند اتفاق بیفتد. و نکته ای که باید بدانید این است که مقدار مزایا و فایده های این قابلیت در مقایسه با ریسک ها و خطرپذیری های آن بسیار کم است. آخرین مرحله ای که باید انجام شود چک کردن و کنترل کردن مرورگر جدید ویندوز Microsoft Edge است. این مرورگر را اجرا کنید و سپس اینجا را کلیک نمایید، در صفحه ای که برایتان باز می شود گزینه های
"Personalized ads wherever I use my Microsoft account" و " Personalized ads in this browser" را غیرفعال نمایید. این کار ویژگی ad tracking ویندوز را غیرفعال خواهد کرد.

منبع: techradar

ارسال نظر