ویندوز ۷ هنوز یک رقیب جدی برای ویندوز ۱۰ است

پس از عرضه ویندوز ۱۰، کاربران استقبال خوبی از آن کردند؛ اما ویندوز ۷ هنوز یک رقیب جدی برای جدیدترین نسخه ویندوز است؛ زیرا طبق جدیدترین آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۶، میزان استفاده از ویندوز ۷ در سال گذشته، دو برابر استفاده از ویندوز ۱۰ بوده است.

ویندوز ۷ هنوز یک رقیب جدی برای ویندوز ۱۰ است

به گزارش کلیک ، در نمایشگاه CES امسال، کامپیوترهای متنوع و مدرنی با سیستم عامل ویندوز ۱۰ عرضه شدند که از بین آن ها می توان به لپ تاپ Yoga لنوو اشاره کرد (که صفحه نمایش آن از قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه برخوردار است) و کامپیوتر چند منظوره (All in one) شرکت HP با نام Spout Pro اشاره کرد.

استفاده کامپیوترهای این چنینی از ویندوز ۱۰ باعث شده استمیزان استفاده از ویندوز ۱۰ در بین کاربران افزایش پیدا کنند. این کامپیوترها از طراحی شیکی برخوردار هستند و برخی از لپ تاپ های ۲ در ۱ که قابلیت تبدیل شدن به تبلت را دارند، نیز از این سیستم عامل استفاده می کنند.

ویندوز ۱۰ از زمان عرضه خود تاکنون، پیشرفت خوبی داشته است و طبق گزارش ارائه شده از سوی شرکت NetMarketShare، یک چهارم کامپیوترهای متصل به اینترنت در سراسر جهان، هم اکنون در حال استفاده از این سیستم عامل هستند.

اما اجازه دهید آمار ارائه شده در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ را در مورد استفاده از نسخه های مختلف ویندوز، نیز بررسی کنیم. طبق آمار ارائه شده در سال گذشته که جدیدترین آمار ارائه شده در این زمینه است، میزان استفاده از ویندوز ۷ در سال گذشته ۴۸ درصد، ویندوز ۱۰، ۲۴ درصد، ویندوز ۸٫۱، ۷ درصد، ویندوز XP، نه درصد و ویندوز ۸ تنها دو درصد بوده است.

در سال ۲۰۱۵ نیز درست قبل از عرضه ویندوز ۱۰، آماری در این زمینه عرضه شد که نشان می داد میزان استفاده از ویندوز ۷ در آن زمان ۶۱ درصد، ویندوز XP، دوازده درصد، ویندوز ۸٫۱، ۱۳ درصد و ویندوز ۸ تنها سه درصد بوده است.

با کمی دقت به این آمار متوجه چند موضوع می شویم که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

نخست این که میزان استفاده از ویندوز XP پس از عرضه ویندوز ۱۰، تغییر محسوسی نداشته است؛ یکی از دلایل این موضوع این است که دستگاه هایی که هنوز در حال استفاده از این ویندوز هستند، دارای سخت افزار بسیار قدیمی هستند و امکان ارتقای سیستم عامل آن ها به نسخه های جدیدتر ویندوز وجود ندارد، از سویی دیگر باید گفت که مدت زمان زیادی از عرضه این ویندوز می گذرد و از امنیت بالایی نیز برخوردار نیست. با این حال این موارد برای برخی از کاربران مهم نیست و تا زمانی که کامپیوتر آن ها قابل استفاده است، از آن استفاده خواهند کرد.

در مورد ویندوز ۷ هم باید گفت که هم در سال ۲۰۱۵ و هم در سال ۲۰۱۶، بیشترین میزان استفاده را به خود اختصاص داده است؛ اما میزان استفاده از آن پس از عرضه ویندوز ۱۰ کاهش محسوسی داشته است و از ۶۱ درصد به ۴۸ درصد کاهش یافته است. در حال حاضر این سوال برای میکروسافت ایجاد شده است که آیا روند کاهش استفاده از ویندوز ۱۰ ادامه خواهد یافت یا نه.

اما چنانچه با دقت بیشتری به آمار توجه کنیم، متوجه می شویم که میزان استفاده از این ویندوز پس از عرضه ویندوز ۱۰، تنها تا یک سال پس از عرضه آن، کاهش محسوسی داشته است و پس از این مدت، میزان استفاده از ویندوز ۷ از آپریل سال ۲۰۱۶ تاکنون، کاملا ثابت بوده است.

احتمالا اکثر کاربرانی که پس از عرضه ویندوز ۱۰، ترجیح داده اند به جای ویندوز ۷ از جدیدترین نسخه ویندوز استفاده کنند، کاربران خانگی بوده اند؛ اما کاربران محتاط تر و کاربران بخش های تجاری ترجیح داده اند همچنان از ویندوز ۷ استفاده کنند.

یکی از دلایل دیگری که باعث می شود کاربران همچنان به استفاده خود از ویندور ۷ ادامه دهند، می تواند این باشد که این ویندوز سیستم عامل خوبی برای سیستم های شرکت های مختلف است و امتحان خود را پس داده است و در حال حاضر توانسته است به خوبی اطمینان شرکت ها را جلب کند. اکنون دغدغه مایکروسافت این است که چگونه می تواند تعداد کثیری از کاربران ویندوز ۷ را به سمت استفاده از ویندوز ۱۰ سوق دهد. البته تردیدی نیست که با پایان یافتن پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۷ در سال ۲۰۲۰ (که شامل ارائه فایل های آپدیت امنیتی می شود)، قطعا کاربران این نسخه از ویندوز، آن را به نسخه جدیدتر ویندوز ارتقا خواهند داد.

مایکروسافت تنها با تشویق کاربران به استفاده از ویندوز ۱۰، می تواند میزان استفاده از ویندوز ۷ را کاهش دهد. این احتمال هم وجود دارد که استفاده از ویندوز ۷ همانند ویندوز XP، هرگز متوقف نشود؛ چنانچه چنین اتفاقی رخ دهد، مایکروسافت با مشکل بزرگی مواجه خواهد شد.

تمام تلاش مایکروسافت این است که تعداد کاربران ویندوز ۱۰ تا جای ممکن افزایش پیدا کند و تنها با افزایش ارائه اپلیکیشن های سازگار با ویندوز ۱۰، تا حدودی می تواند به این هدف دست پیدا کند. تعداد زیادی از کاربران آپدیت سالانه ویندوز ۱۰ را دریافت کرده اند و عده ای معتقدند که همین آپدیت سالانه می تواند باعث تشویق کاربران سازمانی برای استفاده از ویندوز ۱۰ شود.

یکی از مدیران اجرایی مایکروسافت قبلا تذکر داده است که ویندوز ۷ در آینده قادر به اجرای اپلیکیشن های جدید نخواهد بود و امنیت بالای مورد نیاز سازمان های فناوری و اطلاعات را نیز تأمین نخواهد کرد.

مایکروسافت هدف بلند پروازانه ای برای ویندوز ۱۰ در سر دارد و امیدوار است جدیدترین نسخه ویندوز تا سال ۲۰۱۸ بر روی یک میلیارد دستگاه نصب شود؛ اما بعید است که چنین هدفی در چنین زمان کوتاهی محقق شود، مایکروسافت تنها در صورتی می تواند به این هدف دست یابد که کاربران ویندوز ۷ را متقاعد کند هر چه زودتر ویندوز خود را به ویندوز ۱۰ ارتقا دهد. البته این احتمال هم وجود دارد که کاربران ویندوز ۷ هرگز این کار را انجام ندهند.

ارسال نظر