آیا windows defender برای تامین امنیت ویندوز ۱۰ کافی است؟

رسانه کلیک - ویندوز ۱۰ هم مانند ویندوز ۸ دارای یک آنتی ویروس پیش فرض به نام Windows defender است که به عنوان یکی از ملزومات امنیتی برای این سیستم عامل طراحی شده؛ اما سوال اینجاست که ویندوز دیفندر به تنهایی برای محافظت از رایانه شما مناسب است یا باید دنبال مورد بهتری باشید؟

آیا windows defender برای تامین امنیت ویندوز ۱۰ کافی است؟

پر واضح است که ویروس ها تنها تهدید موجود نیستند بلکه بد افزارها، تروجان ها، نرم افزارهای جاسوسی و دیگر برنامه های مخرب نیز می‌توانند امنیت شما را به خطر بیندازند. از این رو به یک عنصر تمام و کمال برای حفظ امنیت دستگاهتان نیاز دارید؛ اما این عنصر چیست؟ امنیت پیش فرض ویندوز ۱۰ یا یک آنتی ویروس معروف و با سابقه؟

هنگامی که ویندوز ۱۰ را نصب می‌کنید، windows defender هم شروع به کار کرده و برنامه هایی که باز می‌کنید را اسکن می‌کند. این آنتی ویروس به طور خودکار به روز رسانی می‌شود و مهمتر آنکه سرعت سیستم را کند نمی‌کند.

این نرم افزار امنیتی که یک آنتی ویروس و آنتی تروجان است، در ابتدای کارش چنگی به دل نمی‌زد و حتی آزمونها را نیز به خوبی پشت سر نگذاشت. اما رفته رفته بهبود پیدا کرد تا اکنون بتوان تا حدودی روی حفاظتش حساب کرد.

در سوی دیگر میدان حفاظت از ویندوز ۱۰، آنتی ویروسهای با سابقه و خبره قرار دارند و در نگاه اول طبیعی است که مایکروسافت توان رقابت با شرکت هایی که به صورت تخصصی آنتی ویروس تولید می‌کنند را نداشته باشد، اما با این وجود طبق آزمون های انجام شده توسط سازمان AV-TEST، ویندوز دیفندر موفق شده در آوریل ۲۰۱۷، ۹۹٫۹ درصد از بد افزار های شایع و ۹۸٫۸ درصد از حملات Zero-Day را گرفتار کند و نمره ۴٫۵ از ۶ بگیرد. این درحالی است که طبق گزارش همین سازمان، آویرا که از آنتی ویروس های پیشرفته به شمار می‌رود، دارای همان درصد ها در ماه آوریل است، اگرچه در ماه های قبل عملکرد بهتری نسبت به windows defender از خود نشان داده بود.

از طرفی، آنتی ویروس های دیگر، شامل برنامه های انبوه و بی استفاده بوده که افزونه های مشکل ساز را روی مرورگر شما نصب می‌کنند و به تبع آن، سرعت سیستم را پایین می‌آورند؛ درحالی که windows defender ساختار ساده تری دارد و سرعت را قربانی امنیت نمی‌کند.

علاوه بر این ها، ویندوز ۱۰ بسیاری از اقدامات محافظتی معروف ویندوز ۸ را نیز در خود جای داده است. مثل فیلتر SmartScreen که بدون توجه به آنکه از چه آنتی ویروسی استفاده می‌کنید، از دانلود و اجرای بدافزار ها جلوگیری می‌کند.

ویندوز دیفندر یا آویرا

البته که نتیجه گیری و انتخاب با شماست، اما اگر به هر دلیلی قصد استفاده از windows defender را ندارید، آویرا را توصیه می‌کنیم. چرا که رایگان است و با چند ویژگی اضافه، محافظتی عالی برای سیستم شما به همراه می‌آورد، هرچند تبلیغات پاپ آپِ گاه به گاه آن مقداری آزار دهنده به نظر می‌رسد. همچنین در صورت استفاده از آویرا فراموش نکنید که تیک نصب تولبار Ask را به هنگام نصب بردارید و افزونه مرورگر آن را نیز پاک کنید.

ارسال نظر