آیا سلطه جهانی سیستم عامل ویندوز ادامه خواهد یافت؟

کلیک – شرکت مایکروسافت تلاش دارد تا با پیاده سازی چندین پروژه دامنه استفاده ویندوز در میان کاربران را روز به روز افزایش دهد.

آیا سلطه جهانی سیستم عامل ویندوز ادامه خواهد یافت؟

علیرغم این که کارشناسان پیش بینی می کردند که پی‌سی ها به زودی از رده خارج خواهند شد اما آمارها نشان می دهد که هم چنان سیستم عامل ویندوز جایگاه ویژه ای در پی‌سی‌ها دارد. البته این مسئله را تا حدی باید مدیون سخت افزارهای مناسبی دانست که اخیرا توسط مایکروسافت طراحی شده است.

با این وجود پروژه های اخیر مایکروسافت نشان می دهد که این شرکت تلاش دارد تا ویندوز را فراتر از پی‌سی های کلاسیک گسترش دهد.

یکی از این پروژه ها، اجرای ویندوز ۱۰ بر روی ARM است. اجرای ویندوز بر روی تراشه های ARM ( که دارای تراشه هایی مشابه تراشه های به کار رفته در گوشی های هوشمند هستند) بدان معنا است که ویندوز می تواند بر روی دستگاه های کوچک تر، سبک تر و همیشه روشن اجرا شود. انتظار می رود اولین نمونه از این دستگاه ها تا اواخر سال میلادی جاری روانه بازار شود.

یکی دیگر از پروژهایی که با هدف گسترش ویندوز در حال انجام است، Continuum نام دارد که به گوشی های ویندوزفون مانند Elite X3 اجازه می دهد که به یک صفحه کلید و مانیتور وصل شوند و همانند یک پی‌سی عمل کنند.

در نهایت نیز باید به Windows 10 S اشاره کرد. این نسخه خاص ویندوز با هدف رقابت با کروم بوک ها در زمینه سهولت در استفاده طراحی شده است.

اگرچه هدف این پروژه ها اندکی با یکدیگر متفاوت است، اما خواست نهایی تمام آن ها، گسترش دادن کاربرد ویندوز فراتر از پی‌سی های سنتی امروزی است که شامل کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ ها می شود. البته ویندوز پیش از این نیز تلاش هایی در این زمینه داشته است. نمونه های آن ویندوز RT و ویندوز فون است که هر دو در پیش برد این هدف ناکام بودند.

ویندوز RT که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ رونمایی شد یک نسخه ساده تر از ویندوز بود که بر روی تراشه های ARM اجرا می شد و تنها با اپلیکیشن هایی کار می کرد که از طریق فروشگاه ویندوز (Windows Store) دانلود می شدند. این سیستم عامل در ابتدا بر روی دستگاه Surface RT مایکروسافت عرضه شد.

اما مشتریان واقعا نمی دانستند که به چه دلیل باید یک نسخه ضعیف تر ویندوز را خریداری کنند. از طرف دیگر توسعه دهندگان و برنامه نویسان نیز تمایلی به بازنویسی اپلیکیشن های موجود به منظور اجرا شدن بر روی ARM نداشتند. در نهایت مایکروسافت مجبور شد تا ارزش سهام Surface RT را به مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار کاهش دهد. مبلغی که دیگر قابل تغییر نبود.

داستان ویندوزفون اندکی متفاوت با Windows RT آغاز شد اما پایانی مشابه به آن داشت. مایکروسافت در سال ۲۰۱۳ شرکت نوکیا را با مبلغ ۵٫۴ میلیار دلار خریداری کرد. این شرکت تلاش می کرد تا با دو رقیب سرسخت و قدرتمند خود یعنی اندروید گوگل و iOS اپل رقابت کند. اما بار دیگر کمبود اپلیکیشن های موجود به این سیستم عامل نیز ضربه زد و در نهایت مایکروسافت شاهد آن بود که سهم سیستم عامل شرکتش از بازار تقریبا به صفر رسیده است.

ارسال نظر