امید مایکروسافت پس از مرگ ویندوزفون چیست؟

اخراج بیش از ۱۸۵۰ نفر آن هم در بخشی که میراث شرکت نوکیا در فنلاند محسوب می‌شود، توسط شرکت مایکروسافت، شاید مهر تاییدی باشد بر فاجعه نامیده شدن خرید شرکت نوکیا توسط مایکروسافت. به گزارش کلیک، این تعداد مضاف بر ۸۰۰۰ نفری است که سال گذشته در پی معافیت مالیاتی نوکیا بعد از ظهور دوباره‌اش توسط مایکروسافت اخراج شدند.

امید مایکروسافت پس از مرگ ویندوزفون چیست؟

به گزارش کلیک، این تعداد مضاف بر ۸۰۰۰ نفری است که سال گذشته در پی معافیت مالیاتی نوکیا بعد از ظهور دوباره‌اش توسط مایکروسافت اخراج شدند.

بعد از اخراج این کارمندان در سال گذشته، مدیر عامل مایکروسافت، ساتیا نادلاگفته بود که مایکروسافت قصد دارد وارد بازار دستگاه‌های شخصی از قبیل تلفن همراه شود. اما مایکروسافت پذیرفته است که آی اَ اِس و اندروید، برنده جنگ تلفن همراه هستند، جنگی که مایکروسافت توان مقابله با آن را تا این زمان نداشته است. به خاطر همین است که به نظر نویسنده ویندوز فون حتی با وجود سیستم عامل ویندوز ۱۰ منسوخ شده، هر چند تصویر امروز گویای چیز دیگری باشد. این روزها مایکروسافت نسخه نهایی سیستم عامل ویندوز ۱۰ را برای پلت‌فرم‌های دسکتاپ، تبلت و تلفن همراه حتی (هولولنز) ارایه کرده است. در بازار نیز ویندوزفون‌ها با سیستم عامل ویندوز ۱۰ به بازار عرضه شده اند. این تلفن‌های همراه قادر به انجام کارهای خارق‌العاده‌ای هستند، یکی از این پلت‌فرم‌ها کانتینیوم نام دارد که به عنوان یک اهرم برای اجرای اپلیکیشن‌های جهانی ویندوز بروی تلفن همراه است.

حضور مایکروسافت در دنیای تلفن همراه، اشتباهی بزرگ بود.

اما سهم ویندوز فون‌ها در فروش فروشگاه‌ها در حال سقوط آزاد است. در سال ۲۰۱۳ همه چیز برای این پلت فورم خوب به نظر می‌رسید و ارایه این محصول در فروشگا‌ه‌ها اگر چه کم و محدود، اما در حال گسترش و رشد بود و حتی گاهی جایگاه دوم را در فروش برخی از فروشگاه‌ها اشغال به خود اختصاص داده بود. اما به عقیده عده زیادی حضور مایکروسافت در صنعت تلفن همراه اشتباهی بزگ بود. شاید از نظر فنی این پلت فرم منسوخ نشده باشد، اما مانند یک زامبی در حال راه رفتن است.

این خبر برای آن دسته از شرکتهایی که استراتزی خود را بر پایه استفاده از سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ طراحی کرده اند و همچنین بیلیون‌ها دستگاهی که قرار بوده است از سال ۲۰۱۸ با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ به بازار ارایه شوند، خوشایند نیست. در واقع شعار کلیدی مایکروسافت برای توسعه بر این پایه است که اپلیکیشن‌های جهانی ویندوز بدون وجود تلفن همراهی که بتوانند بر روی آن اجرا شوند، به هیچ دردی نمی‌خورند. اما چرا با همین اپلیکیشن‌ها بر دسکتاپ‌ها کنار نیایم؟

امیدی تازه:

هرچقدر هم که ویندوز فون‌ها ضعیف باشند، مایکروسافت نمی‌تواند به طور کامل از آن‌ها قطع امید کند. به نظر می‌رسد هنوز کور سوی امیدی وجود دارد و ان هم مشارکت است.

در چند سال گذشته، دستگاه‌های ترکیبی با سیستم‌عامل ویندوز، کاربرد فراوان در تجارت و کسب و کار داشته‌ است. دستگاه‌هایی که هم به عنوان کامپیوترهای شخصی کاربرد دارند و هم به عنوان تبلت با سرعتی بیشتر از قبل. چون تکنولوژی در حال پیشرفت است، برای سازندگان تولید کامپیوترهای شخصی قابل تبدیل با صفحه‌های لمسی کاربر پسند بدون هر گونه قیمت رقابتی آسان تر شده است. اما دلیل آن شاید داستان موفقیت سرفیس پرو، تولید شرکت مایکروسافت هم باشد.

به گفته تحلیل‌گر ارشد استراتژی های خلاقانه، ، تیم باجارین، دستگاه‌هایی که به اسم دو در یک معروف هستند، امروزه به عنوان بخش داغ و پر طرفدار دنیای آی تی شناخته شده است. همچنین به گفته این رییس ارشد، دستگا‌ه‌های اولیه بسیار سنگین بوده‌اند اما اگر به سرفیس و لنووُ نگاهی بیندازید، متوجه وزن سبک و ظرافت آن خواهید شد.

مایکروسافت بعد از چندین آزمون و خطا بالاخره موفق به تولید یکی از بهترین سرفیس‌ها شد. سرفیس پرو ۳ که در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد گویای این واقعیت است. در این محصول قدرت و قابل حمل بودن به خوبی با هم ترکیب شده اند و امروزه سرفیس نشانی است از انعطاف پذیر بودن سیستم عامل ویندوز ۱۰٫ در حال حاضر امکانات و توانایی‌های سرفیس با توجه به نیاز بازار و مشتری در حال تغییر است. به گفته جان داوسون، تحلیلگر ارشد در جکداو ریسرچ، هنوز تعداد زیادی از شرکت‌ها از نرم‌افزارهای مدیریتی و ابزارهای مایکروسافت به طور انحصاری استفاده می‌کنند و به همین دلیل هنوز مایکروسافت فرصت‌ و شانس باقی ماندن در صنعت تلفن همراه را دارد. آن‌ها نشان دادند که با سرفیس میتوان کارهای زیادی در بازار انجام داد و ممکن است بتوانند همین کارها را با تلفن‌هایی انجام داد که کاربرد اصلیش در دنیای تجارت و کسب و کار باشد.

با تولید سرفیس فون، مایکروسافت قدم محکم‌تری در دنیای تلفن همراه بر خواهد داشت. البته مایکروسافت قصد ندارد ابزاری ارایه دهد که صرفا در دنیای کسب و کار کاربرد داشته باشد. هدف مایکروسافت برای تولید سرفیس فون ارایه ابزاری است که نه تنها نرم‌افزارهای اصلی مایکروسافت که در حال حاضردر صنعت تجارت وکسب و کار مورد استفاده قرار را به مشتری ارایه دهند بلکه تولید ابزارهای انعطاف پذیر، گران قیمت و حرفه ای است. این ابزارها می‌توانند جایگزین کامپیوترهای شخصی شوند که البته قدرتشان با یکدیگر قابل مقایسه نیست.

در پی معرفی سرفیس بوک در پاییز گذشته، مدیران تولید تصمیم گرفتند تا برند سرفیس را نیز در صنعت تلفن همراه گسترش دهند. و این روزها مایکروسافت در حال کار بر روی تولید این نوع تلفن همراه است.

چالش بازار فروش:

اما مایکروسافت چگونه می‌خواهد جای این محصول را در فروشگاه‌ها باز کند؟ تا کنون سرفیس به عنوان نمادی از هدف مایکروسافت در بازافرینی بهره‌وری است، تولید و در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. این تبلت یکی از ابزارهای کارآمد و مفید برای کاربران در انجام کارهای شخصی و کسب و کارشان است. به گفته باجارین، مایکروسافت هنوز به فکر تولید سرفیس به عنوان تلفن همراه است. او اضافه می‌کند که تولید تلفن همراه سرفیس شاید ایده خوبی نباشد هرچند سرفیس پرو با استقبال زیادی از طرف کاربران روبرو شده است.

اما مسیله بهره‌وری در تلفن همراه متفاوت است. در واقع استفاده از تلفن همراه برای انجام کارهایی که به اصطلاح کاربر برای انجام آنها مدت زمان طولانی را کامپیوتر خود می‌گذراند مناسب نیست. تلفن‌های همراه قالبا برای انجام کارهای سریع و مستقیم مناسب هستند. مهم نیست که این تلفن چقدر سریع است و به چه میزان در انجام این کارها توانمند است. متاسفانه ویندوز نشان داده است که در مقابل اندروید و iOS در صحنه اپلیکیشن و برنامه‌های کاربردی عقب مانده است. نمایش قدرت سخت‌افزاری هم به تنهایی کارآمد نیست. شاید ارایه سرفیس فون در یک رویداد کسب و کار برای مجاب کردن مشتریان با این وعده که لازم نیست خود را برای انجام کارهای شخصی و کسب و کارشان به زحمت بندازند امیدوار کننده باشد اما باز هم نگاه به استراتژی طولانی مدت در تولید این تلفن همراه، نا خوشایند و مایوس کننده است. اگر به بلک بری توجه کنید می‌بینید که این شرکت با اخذ استراتژی سود کمتر، نفوذ بیشتر، بازی را در دست گرفته است.

تلفنی که می‌تواند به جای کامپیوتر شخصی باشد، پیامی است که مایکروسافت برای در اختیار گرفتن بازار به آن متوسل شده است. این پیام با کمی تغییر همان چیزی است که در هنگام ارایه سرفیس به مشتریان قول داده شده بود. هرگز برای در اختیار داشتن تمام اپلیکیشن‌های مایکروسافت و انچه هر روزه به آن نیاز دارید، نیاز به حمل لپ‌تاپ و تبلت خود در هنگام سفر و یا در مسیر نیست.

اما برای قضاوت بهتر در خصوص کاربرد و کارآمدی سرفیس فون ، لازم است تا این تلفن‌های همراه وارد دنیای تجارت و کسب و کار شوند. همانطور که اولین کاربران سرفیس فون مزه کانتینوم و موارد کاربرد آنرا چشیدند. شاید هنوز باید راه زیادی در علاقه‌مند کردن مردم برای استفاده از ویندوز فون‌ به همان نحوی که که نادلا می‌خواهد طی شود ، اما این تنها کور سوی امیدی است که مایکروسافت در صنعت تلفن همراه به آن دل بسته است.

منبع: mashable

ارسال نظر