آیا ضربان قلب مردان و زنان برابر آست؟

زنها مثل مرد ها نیستند، ولی این واقعیت آشکار سالها است که در صنعت تناسب اندام و در تعیین میزان حداکثر ضربان قلب بانوان در یک ورزش مناسب نادیده گرفته می شود.به گزارش کلیک، این فرمول قدیمی که از قاعده کاهش سن خود از عدد 220 برای بدست آوردن حداکثر میزان ضربان قلب استفاده می کند، سالها هست که اکثر افراد را به اشتباه انداخته و اغلب تصور می کنند این روش برای هر دو جنس مناسب است؛ ولی محققان دانشگاه شمال غربی به این نتیجه رسیده اند که این روش برای زنان، روش دقیقی محسوب نمی شود و یک روش جدید محاسبه حداکثر ضربان قلب را پیشنهاد داده اند.

آیا ضربان قلب مردان و زنان برابر آست؟

به گزارش کلیک، این فرمول قدیمی که از قاعده کاهش سن خود از عدد 220 برای بدست آوردن حداکثر میزان ضربان قلب استفاده می کند، سالها هست که اکثر افراد را به اشتباه انداخته و اغلب تصور می کنند این روش برای هر دو جنس مناسب است؛ ولی محققان دانشگاه شمال غربی به این نتیجه رسیده اند که این روش برای زنان، روش دقیقی محسوب نمی شود و یک روش جدید محاسبه حداکثر ضربان قلب را پیشنهاد داده اند.

به گزارش کلیک، طی این تحقیق که 16 سال به طول انجامید و بر روی 5500 زن با سلامت کامل که بین 35 تا 93 سال سن داشته اند انجام شده و محققان موفق به پیدا کردن یک رابطه ای بین ضربان غیر طبیعی قلب در حین ورزش و افزایش شانس ریسک سکته قلبی شده اند.
همچنین متوجه این موضوع شده اند که فرمول استاندارد پیدا کردن حداکثر ضربان قلب برای زنان که تا امروز استفاده می شد بسیار بالاتر از آستانه تحمل آنها است.
" اکنون برای اولین بار فهمیده ایم که چه چیزی برای یک زن و قلبش که نسبت به مردان نقطه اوج کمتری دارد طبیعی است " این سخنان یکی از محققان این مقاله به نام دکتر مارتا گالتی است که به عنوان استاد یار در بخش قلب و عروق دانشگاه شمال غربی حضور دارد: " با استفاده از فرمول جدید ما می توانیم به زنان بگوییم تشخیصی که برای آنها داده شده بود در حقیقت بسیار بدتر از چیزی هست که فکرش را می کردند".
فرمول جدیدی که محققان پیشنهاد می کنند عدد 206 منهای 88 درصد از سن یک زن است.
بنابراین برای یک زن 40 ساله طبق فرمول قبلی حداکثر ضربان قلبش 180 بار در دقیقه می شد و اکثر تمرین دهنده ها پیشنهاد می کنند که ضربان قلب در حین ورزش بین 65 الی 85 درصد حداکثر ضربان باشد پس طبق این فرمول ضربان قلب مورد نظر آنها بین 117 الی 153 بار در دقیقه می شد.
با استفاده از فرمول جدید همان زن به حداکثر ضربان 171بار در دقیقه می رسد که این باعث می شود رنج ورزش کردن به چیزی بین 111 الی 145 بار در دقیقه کاهش پیدا کند شاید این اختلاف به نظر ناچیز باشد ولی برای بعضی زنانی که نمی توانستند به واسطه ی این موضوع تمرینات قدیمی خود را دنبال نمایند، خبر خوبی محسوب می شود، چرا که اکنون با خیال راحت می توانند با ضربان قلب پایین تر به ورزش کردن بپردازند و به سلامتی خود کمک کنند.
گالتی می گوید: "زن ها مانند برخی مردان ریز اندام نیستند و تنها یک فرق جنسیتی در حداکثر توان تمرینی که یک زن می تواند به آن دست پیدا کند وجود دارد! فقط یک فرق فیزیولوژیکی"
این راهکار جدید می تواند به دکتر ها کمک کند که آیا بدن یک زن واکنش غیر طبیعی به ورزش کردن می دهد یا نه، چرا که فرمول قبلی می توانست در تست تحت فشار قرار دادن قلب نتایج غیر صحیح ارائه دهد.
گالتی می گوید: " اگر این واکنش غیر طبیعی باشد، ممکن است خطر مرگ در فرد را افزایش دهد؛ شاید بهتر باشد که درآینده در مورد اینکه آیا شما به اندازه کافی ورزش می کنید یا خیر و یا چه کاری باید انجام بدهید تا میزان ورزش شما به سطح طبیعی برسد بحث کنیم.
منبع: Medical Science

ارسال نظر