پیشرفته ترین فناوری های مورد استفاده در مسابقات جام جهانی 2018

رسانه کلیک - مسابقات جام جهانی 2018 در کشور روسیه برگزار می شود. در این مسابقات از فناوری های زیادی استفاده شده که به معرفی بهترین آن ها می پردازیم.

پیشرفته ترین فناوری های مورد استفاده در مسابقات جام جهانی 2018

فوتبال یکی از ورزش های محبوب در سراسر جهان محسوب می شود که سالانه چندین میلیارد دلار سرمایه توسط آن جابه‌جا می شود. در این ورزش تکنولوژی نقش حیاتی را بر عهده دارد ( چگونه مسابقات جام جهانی را به صورت رایگان در گوشی تماشا کنیم؟ ).

در جام جهانی گذشته در کشور برزیل شاهد حضور تکنولوژی خط دروازه بودیم و امسال در جام جهانی 2018 فناوری VAR به داوران برای قضاوت بهتر و دقیق تر کمک می کند. در این مطلب به معرفی برترین تکنولوژی های جام جهانی 2018 می پردازیم، در ادامه با کلیک همراه باشید.

فناوری VAR

در مسابقات جام جهانی 2018 از سیستم کمک داور ویدیویی یا VAR استفاده شده است. توسط این تکنولوژی داوران می توانند در تشخیص موقعیت های حساس تجدیدنظر کند. برای مثال در صورتی که داور به اشتباه به یک بازیکن کارت قرمز داده باشد می تواند با این فناوری دوباره صحنه مورد نظر را بررسی کند ( تماشا کنید: سیستم کمک داور ویدیویی فیفا چیست و چگونه عمل می‌کند؟ ).

قبل از شروع جام جهانی 2018 فناوری VAR در چندین مسابقه مورد استفاده قرار گرفته بود. این تکنولوژی در تمامی مسابقات حضور دارد. VAR دارای 35 دوربین اصلی بوده که دو عدد از آن ها آفساید را مورد بررسی قرار می دهد. از میان این دوربین ها 8 عدد به صورت صحنه آهسته و 4 عدد آن ها به صورت سوپر اسلوموشن ویدیو ضبط می کنند.

در مسابقات حساس شاهد اضافه شدن دو دوربین دیگر به این سیستم هستیم. هدف از توسعه این فناوری جلوگیری از خطای داوری در مسابقات است ( تکنولوژی VAR چه نقشی در مسابقات جام جهانی روسیه دارد؟ ).

ویدیو 4K و واقعیت مجازی

در هر دوره از مسابقات جام جهانی فناوری های جدیدی مورد استفاده قرار می گیرد. امسال شاهد استفاده از ضبط ویدیو با رزولوشن 4K UHD هستیم. در جام جهانی برزیل به صورت آزمایشی مسابقات با رزولوشن 4K پخش شدند ولی امسال شاهد پخش این مسابقات با رزولوشن 4K توسط بسیاری از شبکه ها هستیم.

برخی از رسانه ها علاوه بر پخش این مسابقات با رزولوشن 4K، آن ها را به صورت واقعیت مجازی نیز در اختیار بینندگان خود قرار می دهند.

سیستم های ردیابی

دومین نوآوری بزرگ فیفا در مسابقات جام جهانی 2018 مربوط به سیستم عملکرد الکترونیکی و سیستم های ردیابی (EPTS) است. این سیستم اطلاعات مربوط به بازیکنان و ویدیوهای بازی را در اختیار مربیان هر 32 تیم حاضر در جام جهانی روسیه قرار می دهد.

در اختیار هر تیم 3 تبلت قرار می گیرد. ویدیوها با 30 ثانیه تاخیر در اختیار افراد قرار می گیرد، علاوه بر ویدیوها شاهد انتقال اطلاعاتی مانند محل قرارگیری بازیکنان، سرعت و خطاها به این تبلت ها هستیم.

سیستم EPTS به وسیله دوربین ها و تکنولوژی های پوشیدنی کار می کند و از سال 2015 مورد تایید فیفا قرار گرفته است ( تماشا کنید: تکنولوژی چگونه در نتایج بازی‌های جام جهانی تاثیر می‌گذارد؟ ).

شبکه ارتباطی 5G

نسل پنجم اینترنت تلفن همراه

در حالی که شبکه ارتباطی 5G به صورت رسمی عرضه نشده است، دو اپراتور TMS و مگافون که به صورت رسمی در جام جهانی 2018 با فیفا همکاری می کنند این شبکه ارتباطی را به صورت آزمایشی عرضه کرده اند.

انتظار می رود شبکه ارتباطی 5G به صورت تجاری در سال 2019 عرضه شود. این شبکه ارتباطی امکان اتصال سریع تر افراد به اینترنت و همچنین قطعی کمتر را فراهم می کند.

اینتل در المپیک زمستانی 2018 در پیونگ چانگ با استفاده از شبکه ارتباطی خود امکان پخش ویدیوها به صورت واقعیت مجازی 360 درجه را فراهم کرد.

در حال حاضر در کشور روسیه در بیش از 40 محل در 7 شهر از 11 شهری که میزبان مسابقات جام جهانی 2018 هستند تجهیزات مربوط به شبکه ارتباطی 5G نصب شده اند. این تجهیزات استادیوم ها را پوشش می دهند.

توپ آدیداس تل استار

از جام جهانی 1970 تا به امروز آدیداس وظیفه تولید توپ های جام جهانی را بر عهده داشته است. این کمپانی در توپ های جام جهانی از جدیدترین فناوری های خود بهره می برد.

این شرکت آلمانی برای مسابقات جام جهانی روسیه توپ تل استار 18 را در نظر گرفته است. این توپ طراحی جدیدی دارد و میزبان تراشه NFC است. لازم به ذکر است؛ این توپ در مقایسه با توپ miCoach که در گذشته توسط این شرکت معرفی شده بود از فناوری های کمتری بهره می برد ( تراشه NFC توپ جام جهانی ۲۰۱۸ قادر به انتقال اطلاعات است ).

ارسال نظر