حرکت جهان از انرژی بادی به سمت انرژی خورشیدی در سال ۲۰۱۶

انرژی خورشیدی در حال تبدیل شدن به کم هزینه ترین روش برای تولید انرژی برق با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است و حتی در سال جاری هزینه استفاده از آن برای تولید برق از هزینه استفاده از انرژی بادی نیز در حال کمتر شدن است.

حرکت جهان از انرژی بادی به سمت انرژی خورشیدی در سال ۲۰۱۶

به گزارش کلیک ، طبق اطلاعاتی که به تازگی از سوی موسسه تحقیقاتی Bloomberg New Energy Finance یا BNEF ارائه شده است، استفاده گسترده از انرژی های تجدیدپذیر با انجام پروژه های جداگانه محقق شده است و رقابت شرکت های خصوصی برای کاهش هزینه استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق در مناطق مختلف (به عنوان مثال خاورمیانه) باعث شده است هزینه استفاده از انرژی خورشیدی در برخی از مناطق به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. امروزه هزینه استفاده از انرژی خورشیدی حتی بدون استفاده از یارانه های دولتی، کم هزینه تر از تولید انرژی با استفاده از نفت و سوخت طبیعی است و حتی از هزینه استفاده از انرژی بادی نیز به میزان قابل توجهی کمتر شده است.

نموداری که در زیر ارائه شده است، نشان دهنده میزان هزینه استفاده از انرژی بادی و انرژی خورشیدی در ۵۸ کشوری است که عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نیستند که شامل هند، چین و برزیل نیز می شود. با نگاهی به این نمودار متوجه می شویم که هزینه استفاده از انرژی خورشیدی به تدریج در حال کاهش است و با این روند در آینده هزینه استفاده این نوع از انرژی از انرژی بادی نیز کمتر می شود و با توجه به سیر نزولی هزینه استفاده از آن، به زودی می تواند جایگزین انرژی بادی نیز شود.

untitled

یکی از مسئولان BNEF به بیان این مطلب پرداخت که در پنج سال پیش هیچ سرمایه ای برای استفاده از انرژی خورشیدی وجود نداشت؛ اما امروزه سرمایه گذاری عظیمی در این زمینه صورت گرفته است. کشور چین در رشد این سرمایه نقش زیادی داشت و هم خودش استفاده از انرژی های خورشیدی را به میزان زیادی گسترش داد و هم به کشورهای دیگر کمک کرد تا منابع مالی خود را برای ایجاد پروژه های استفاده از انرژی خورشیدی، تأمین کنند.

هزینه استفاده از انرژی خورشیدی ۵۰ درصد از تولید انرژی با استفاده از زغال سنگ کمتر است

در سال ۲۰۱۶ استفاده از انرژی خورشیدی به میزان قابل توجهی افزایش یافت. برگزاری مزایده های مختلف در بین شرکت های خصوصی برای عقد قراردادهای عظیم جهت تولید برق با بهره گیری از این انرژی باعث شد رکوردهای مختلفی به صورت پی در پی برای استفاده از انرژی خورشیدی با هزینه کم ثبت شود. این روند با عقد یک قرارداد در هند در ماه ژانویه جهت تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی با هزینه ۶۴ دلار برای هر مگاوات ساعت برق آغاز شد. پس از آن در ماه آگوست قرارداد دیگری در چین منعقد شد که در آن هزینه تولید برق با استفاده از این انرژی، ۲۹٫۱۰ دلار برای هر مگاوات ساعت برق قید شده است. این رکورد جدید در هزینه تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی، تقریبا نصف هزینه تولید برق با استفاده از زغال سنگ بود.

لیبراک، مدیرعامل BNEF، این هفته اعلام کرد که هزینه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای تولید برق، نسبت به هزینه استفاده از سوخت های فسیلی به میزان قابل توجهی در حال کاهش است.

با وجود اینکه قراردادهای بسیاری در سال جاری، در این زمینه منعقد شده است؛ اما بسیاری از پروژه ها نیز در حال تکمیل شدن هستند و زمانی که این پروژه ها در ماه های پیش رو تکمیل شوند؛ احتمالا میزان تولید مستقیم برق با استفاده از انرژی خورشیدی (فتو ولتاییک) برای نخستین بار، بیشتر از استفاده از انرژی باد برای انجام این کار خواهد شد. در جدیدترین پروژه های انجام گرفته توسط BNEF در سال ۲۰۱۶، تجهیزات مورد نیاز برای تولید ۷۰ گیگاوات ساعت برق نصب شده است و این در حالی است که تجهیزات مورد استفاده برای تولید برق با استفاده از انرژی باد، قابلیت تولید ۵۹ گیگاوات ساعت برق را دارند.

لیبراک توضیح داد که در در کشورهای ثروتمندتر حرکت کلی به سمت انرژی های پاک، می تواند هزینه بیشتری در برداشته است؛ زیرا در این کشورها میزان تقاضای برق یا ثابت است و یا در حال کاهش است و میزان برق تولید شده توسط انرژی خورشیدی باید با برق تولید شده توسط نیروگاه هایی که انرژی ها آن ها توسط گاز یا زغال سنگ تولید می شود و با هزینه های چندین میلیارد دلاری ساخته شده اند، قابل رقابت باشد؛ اما در کشورهایی که افزایش ظرفیت تولید برق با حداکثر سرعت ممکن، یکی از اهداف مهم محسوب می شود، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای دستیابی به این هدف می تواند بر هر نوع فناوری دیگری برتری داشته باشد.

حرکت عظیم جهان به سمت انرژی های خورشیدی

جهان اخیرا حرکت عظیمی را به سمت استفاده از انرژی های نو آغاز کرده است و روند افزایش ظرفیت تولید برق با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به جای استفاده از گاز و زغال سنگ، افزایش یافته است. این در حالی است که پیش بینی می شود استفاده از سوخت های فسیلی برای برق تولید، در دهه آینده به اوج خود برسد.

در گزارش روز سه شنبه BNEF تحت عنوان Climatescope، توانایی کشورهای مختلف برای جذب سرمایه برای تولید برق با استفاده از روش هایی که میزان تولید دی اکسید کربن در آن کم باشد، رده بندی شد و کشورهای چین، شیلی، برزیل، اروگوئه، آفریقای جنوبی و هند در صدر این لیست قرار گرفتند.

مسئولان BNEF به بیان این مطلب پرداختند که زمانی که بحث سرمایه گذاری در زمینه انرژی های تجدیدپذیر مطرح می شود، کشورهایی که در این زمینه در ابتدای راه قرار دارند، در سرمایه گذاری برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر، از ۳۵ کشور عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی پیشی گرفته اند و در سال ۲۰۱۵، ۱۵۴٫۱ میلیارد دلار در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند و این در حالی است که سرمایه گذاری کشورهای ثروتمندتر در این زمینه در سال ۲۰۱۵، ۱۵۳٫۷ میلیارد دلار بوده است. میزان استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشورهایی که در این زمینه در ابتدای راه قرار دارند، به تدریج در حال افزایش است؛ بنابراین احتمالا این کشورها برای مدت نامعلومی همچنان در زمینه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر پیشتاز خواهند ماند؛ زیرا در حال حاضر سه چهارم این کشورها به طور جد به دنبال استفاده از انرژی های پاک هستند.

البته در پایان باید گفت که راه اندازی تجهیزات استفاده از انرژی خورشیدی و انرژی باد، فرایند زمان بری است و زمانی که هم خورشید و هم باد از قدرت کافی برخوردار نباشد، استفاده از سوخت های فسیلی باز هم ارزان ترین و بهترین راه خواهد بود. زغال سنگ و نفت در سال های پیش رو نیز کمبود انرژی را برای میلیون ها نفر جبران خواهند کرد.

در مورد استفاده از انرژی تجدیدپذیر یک چیز کاملا مشخص است و آن هم این است که جمعیتی که هنوز در حال استفاده از ژنراتورهای گران قیمتی هستند که با نفت سفید کار می کنند و یا اصلا از نعمت برق محروم هستند و یا در شهرهای پر جمعیتی زندگی می کنند که دارای هوای آلوده ای هستند، در آینده نزدیک نمی توانند از انرژی های تجدیدپذیر بهره مند شوند.

ارسال نظر