ایلان ماسک بزرگترین باتری جهان را تنها در 100 روز ساخت!

رسانه کلیک - ایلان ماسک همانطور که شرط بسته بود موفق شد تا بزرگترین باتری جهان از نوع لیتیوم یون را در کمتر از 100 روز بسازد.

ایلان ماسک بزرگترین باتری جهان را تنها در 100 روز ساخت!

ماجرای ساخت این باتری 100 مگاواتی از یک شرط‌ بندی توئیتری بین ایلان ماسک بنیانگذار شرکت تسلا و مایک کنون بروکز کارآفرین نرم‌افزاری استرالیایی شروع شد.

ماسک در این شرط‌بندی اعلام کرد تسلا بزرگترین باتری شارژ بادی را در عرض 100 روز خواهد ساخت؛ در غیر این صورت استرالیا الزامی به پرداخت هزینه‌های این باتری نخواهد داشت. مکالمه توئیتری این دو شخص سرشناس طوفانی از فعالیت را در استرالیا به راه انداخت، زیرا سه شرکت رقیب تسلا وعده دادند از نظر هزینه و زمان فعال‌سازی این منبع انرژی از تسلا سبقت خواهند گرفت.

همین رقابت باعث شد شرکت‌های تسلا، زِن انرژی ،‌ کارنگی کلین انرژی ،‌ و لیون در مناقصه‌ای 150 میلیون دلاری که دولت استرالیای جنوبی به ساخت این باتری و دیگر منابع تجدیدپذیر انرژی اختصاص داده‌است، شرکت کنند. تسلا مناقصه ساخت بزرگترین باتری جهان را برد و کار را به سرعت آغاز کرد.

باتری PowerPacks تسلا اکنون در نیروگاه بادی «Hornsdale» آدلاید (جمعیت‌ترین شهر ایالت استرالیای جنوبی) نصب شده و آزمایش های این باتری در حال انجام است تا بهره برداری رسمی از آن در روز 1 دسامبر (۱۰ آذر) آغاز شود.

ماسک به جای 100 روز، پروژه ساخت بزرگترین باتری جهان را در حدود 2 ماه به پایان رساند. تخمین زده می‌شود ساخت این باتری حداقل 50 میلیون دلار هزینه در برداشته است.

تامین انرژی در جنوب استرالیا در سپتامبر گذشته دچار مشکل شد که این اتفاق بحث های سیاسی را در مورد امنیت انرژی در پی داشت.

دولت استرالیا از انرژی های تجدید پذیر برای این منطقه استفاده می کند و منتقدان می‌گویند اتکای بیش از اندازه این منطقه از استرالیا به منابع انرژی تجدید‌پذیر آن را آسیب‌پذیر ساخته‌است.

حالا ایلان ماسک بزرگترین باتری جهان را برای جنوب استرالیا ساخته است تا مقدار زیادی انرژی برق از منابع تجدیدپذیر مانند باد و خورشید را ذخیره و زمانی که میزان استفاده بالا است، انرژی ذخیره شده را به شبکه منتقل و مشکل قطع برق را برطرف کند.

جی وی تریل نخست وزیر ایالات استرالیای جنوبی در ارتباط با پروژه بزرگترین باتری جهان می‌گوید: «بزرگترین باتری لیتیوم یونی جهان بخش مهمی از انرژی ترکیبی ما خواهد بود و این پیامی است که نشان می دهد استرالیا سردمدار انرژی‌های تجدیدپذیر همراه با ذخیره باتری است. مقدار دیگری کار برای تحویل کامل این پروژه باقی مانده است که البته در زمان کوتاهی انجام خواهد شد».

منبع: The Verge

ارسال نظر