رضایت مایکروسافت از میزان تقاضا برای ایکس باکس وان ایکس

رسانه کلیک - پانوس پانای در مصاحبه‌ای گفته است که میزان تقاضا برای ایکس باکس وان ایکس بسیار بالا و راضی‌کننده است.

رضایت مایکروسافت از میزان تقاضا برای ایکس باکس وان ایکس

تقریبا برای ۴ سالی می‌شود که سونی با پلی‌استیشن ۴ یکه‌تازی می‌کند و مایکروسافت نیز در رده دوم قرار دارد. البته این موضوع دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آنها گران‌تر بودن کنسول ایکس باکس وان نسبت به پلی‌استیشن ۴ و تمرکز مایکروسافت روی قابلیت‌های چند رسانه‌ای نسبت به ارائه بازی‌های جدید اشاره کرد.

این موضوع نیز که ایکس باکس وان نسبت به پلی‌استیشن ۴ بازی‌ها را با رزولوشن پایین‌تری اجرا می‌کند به ضرر این کنسول تمام شده است. مایکروسافت از این انتقادات آگاه است و می‌خواهد با عرضه کنسول ایکس باکس وان ایکس وارد فاز جدیدی از رقابت با سونی شود.

مایکروسافت حق دارد که نسبت به جایگاه خود در بازار کنسول‌های بازی ناراضی باشد. قبل از عرضه کنسول پلی‌استیشن ۴ پرو، سونی توانسته بود ۳۹.۸ میلیون پلی‌استیشن ۴ بفروشد. این در حالی است که ایکس باکس وان تنها ۲۰.۷ میلیون واحد فروش داشت. با در نظر گرفتن ارقام می‌توان مشاهده کرد که پلی‌استیشن ۴ در حدود ۱.۹۲ برابر فروش بیشتری نسبت به کنسول مایکروسافت داشته است.

آمار فعلی بیانگر این است که فروش پلی‌استیشن ۴ به ۶۳.۴ میلیون واحد رسیده و ایکس باکس وان نیز ۳۱.۱ میلیون واحد فروش داشته است. با بررسی این ارقام می‌توان به این نتیجه رسید که پلی‌استیشن ۴ توانسته به ۲.۰۴ برابر فروش بیشتر نسبت به ایکس باکس وان برسد.

برای شفاف‌سازی باید گفت که فروش ۳۱.۱ میلیون کنسول، رقم بسیار زیادی است؛ اما هرچه زمان می‌گذرد فاصله بیشتری میان فروش کنسول سونی و مایکروسافت ایجاد می‌شود. این موضوع برای مایکروسافت بسیار نگران کننده است.

مایکروسافت می‌خواهد با عرضه ایکس باکس وان ایکس نه‌تنها از سونی عقب نیفتد بلکه از مجموع فروش ایکس باکس ۳۶۰ نیز پیشی بگیرد. با وجود اینکه ایکس باکس وان در بازه زمانی مشابه شروع بهتری نسبت به نسل قبلی خود داشت؛ اما در سال ۲۰۱۷ شاهد عملکرد ضعیف این کنسول بودیم.

مقایسه فروش ایکس باکس وان با ایکس باکس 360 مقایسه فروش ایکس باکس وان با ایکس باکس ۳۶۰

خبر خوب برای مایکروسافت این است که گویا تقاضا برای کنسول جدید شرکت بسیار بالا است. پانوس پانای در مصاحبه‌ای با CNBC به این موضوع اشاره کرد. البته پانای از میزان تقاضا حرفی نزد:

من ارقام را با کنسول‌های دیگر مقایسه نخواهم کرد. آنچه می‌گویم این است که تقاضا برای ایکس باکس وان ایکس بسیار زیاد است و دقیقا در جایی قرار دارد که انتظار داشتیم.

ایکس باکس وان ایکس را می‌توان قدرتمندترین کنسول ساخته شده تاکنون دانست. در این کنسول بار دیگر از یک پردازنده جگوار ساخت AMD استفاده شده است؛ اما با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز کار می‌کند که ۱.۱ برابر از پردازنده پلی‌استیشن ۴ پرو سریع‌تر است.

این کنسول از ۴۰ واحد پردازشی بهره می‌برد که با معماری پولاریس ساخته شده‌اند و با فرکانس ۱۱۷۲ مگاهرتز کار می‌کنند. استفاده از چنین مشخصاتی باعث شده تا میزان هسته‌های GCN از ۷۶۸ به ۲۵۶۰ برسد که باعث می‌شود محاسبات تا ۳.۳۳ ثانیه سریع‌تر انجام شود. سرعت واحد پردازنده گرافیکی نیز از ۸۵۳ مگاهرتز به ۱۱۷۲ مگاهرتز رسیده و شاهد افزایش سرعت ۱.۳۷ برابری هستیم.

میزان حافظه رم نیز از ۸ به ۱۲ گیگابایت افزایش یافته است و به جای کش ESRAM به همراه DDR3 از GDDR5 استفاده شده که دارای پهنای باند ۳۲۶ گیگابایت بر ثانیه است که نسبت به پلی‌استیشن ۴ پرو با ۱.۴۹ برابر سرعت بیشتر کار می‌کند.

البته در مجموع باید گفت که مشخصات سخت‌افزاری بیانگر برتری یک کنسول نیست و باید بازی‌هایی ساخته شوند که می‌توانند حداکثر استفاده از مشخصات را برده و در عین حال، یک تجربه عالی به گیمرها ارائه دهند. درواقع جنگ اصلی بر سر ارائه تجربه هرچه بهتر گیمینگ است و سخت‌افزارها تنها یک ابزار برای ارائه این تجربه هستند. ایکس باکس وان ایکس هفته آینده عرضه می‌شود.

ارسال نظر