همه‌ چیز درباره‌ی گوشی هوشمند می 5 شیائومی

کمپانی چنی شیائومی که طی چند سال اخیر پیشرفت‌های شایان ملاحظه‌ای داشته در سال 2015 میلادی از محصولات متنوعی نظیر گوشی می نوت (Mi Note)، می نوت پرو (Mi Note Pro)، می 4 آی (Mi 4i) و ... رونمایی کرد.

همه‌ چیز درباره‌ی گوشی هوشمند می 5 شیائومی

به گزارش کلیک ، این شرکت در سال 2015 از یک پرچمدار کامل و منحصر به فرد رونمایی نکرده است و انتظار می‌رود که به زودی شاهد معرفی این پرچمدار از سوی شرکت شیائومی باشیم. این پرچمدار ظاهرا همان گوشی می 5 شیاومی (Xiaomi Mi 5) خواهد بود که مدت‌هاست اخبار و شایعات زیادی در رابطه با آن منتشر می‌شود.

ما در این مقاله قصد داریم که تمامی شایعات و اخبار ارائه شده در رابطه با گوشی هوشمند می 5 شیائومی را در قالی یک مقاله در اختیار شما قرار دهیم. از اینرو نام این مقاله‌ی اختصاصی را "همه چیز در رابطه با گوشی هوشمند می 5 شیائومی" قرار دادیم. در این مقاله اطلاعات بسیار جامعی در رابطه با این محصول ارائه می‌شود، از اینرو پیشنهاد می‌کنیم که با کلیک دات آی آر همراه باشید.

طراحی

چند هفته پیش بود که کمپانی شیائومی اولین گوشی هوشمند بهره‌مند از بدنه‌ی تمام فلزی خود را معرفی کرد. این گوشی هوشمند یک محصول میان رده‌ی رو به بالا محسوب می‌شود که ردمی نوت 3 (Redmi Note 3) نام دارد. هم اکنون بهره‌مند شدن گوشی‌های هوشمند از بدنه‌ای فلزی نشان از کیفیت بالای تولید آن‌ها دارد و به نوعی هیچ پرچمداری از بدنه‌ی پلاستیکی بهره‌مند نمی‌شود. با توجه به این موضوع انتظار داریم که گوشی هوشمند می 5 شیائومی هم از بدنه‌ای تمامی فلزی بهره‌مند شود.

1

بنابراین پیش بینی می‌شود که شیائومی در طراحی گوشی هوشمند می 5 از بدنه‌ای تمام فلزی استفاده کند و احتمالا بخش جلویی و صفحه نمایش دستگاه را از پنل گوریلاگلاس نیز بهره‌مند سازد. به طور کلی شیائومی نشان داده که هر بار پرچمداران خود را از نظر ظاهری و سبک طراحی نسبت به نسخه‌های پیشین کاملا متفاوت طراحی می‌کند. از اینرو انتظار می‌رود که گوشی هوشمند می 5 شیائومی هم به همین صورت طراحی شود.

تقریبا دو ماه پیش بود که شایعاتی مبنی بر احتمال تجهیز گوشی هوشمند می 6 شیائومی به پنل پشتی خمیده منتشر شد. بر این اساس منابع خبری مدعی شدند که کمپانی شیائومی قصد دارد پنل پشتی گوشی هوشمند می 5 را به صورت خمیده طراحی کند و این حالت خمیده در دو لبه‌ی دستگاه به شکل محسوس‌تری قابل رویت خواهد بود.

2

شیائومی با معرفی گوشی ردمی نوت 3 خود رسما از اولین گوشی بهره‌مند از اسکنر اثر انشگت کاربر خویش رونمایی کرد، از اینرو انتظار داریم که گوشی هوشمند می 5 شیائومی هم از اسکنر اثر انگشت کاربر بهره‌مند شود، اما هنوز اطلاعات دقیقی در رابطه با محل قرارگیری این اسکنر به دست نیامده است. طبق تصویری که چندی پیش از پنل جلویی گوشی می 5 شیائومی منتشر شده بود، ظاهرا اسکنر اثر انگشت دستگاه دقیقا در بخش زیرین صفحه نمایش آن تعبیه می‌شود و ظاهرا یک دکمه‌ی دو منظوره (اسکنر اثر انگشت و دکمه‌ی Home دستگاه) خواهد بود.

طبق گزارشات اخیر به دست آمده ظاهرا اسکثر اثر انشگت کاربر گوشی می 5 شیائومی از تکنولوژی جدید و قدرتمند Sense ID شرکت کوالکام بهره‌مند می‌شود. این تکنولوژی در واقع نوعی از اسکنر اثر انگشت کاربر است که در سیستم تشخیص و شناسایی اثر انگشت آن از سیستم مافوق صوت استفاده می‌شود و نهایتا عملکرد فوق‌العاده دقیقی را به همراه دارد. گفته شده که گوشی هوشمند می 5 شیائومی اولین محصولی خواهد بود که به تکنولوژی اسکنثر اثر انگشت Sense ID شرکت کوالکام مجهز می‌شود.

سیستم روی یک چیپ (SoC) و رم

گوشی هوشمند می 5 شیائومی احتمالا به سیستم روی چیپ (SoC) اسنپدراگون 820 کوالکام مجهز می‌شود. گفته شده که این محصول شاید اولین گوشی هوشمند بهره‌مند از این تراشه باشد. در کنار این موضوع شاهد انتشار بنچمارک‌هایی زیادی از این گوشی و نحوه‌ی عملکرد تراشه‌ی اسنپدراگون 820 در آن نیز بودیم. در این تصاویر با نام دقیق گوشی می 5 (Mi 5) اشاره نشده و تنها از لقب Xiaomi Gemini به منظور اشاره به این گوشی هوشمند استفاده شده است. به عنوان مثال می‌توانیم نگاهی به تصویر زیر بیاندازیم که نتایج بنچمارک GeekBench 3.3.2 گوشی می 5 شیائومی را در وضعیت تک هسته‌ای و چند هسته‌ای نمایش می‌دهد.

3

اما چندی پیش اخبار از سوی منابع خبری منتشر شد که حاکی از عرضه‌ی اختصاصی تراشه‌ی اسنپداگون 820 برای گوشی گلکسی اس 7 سامسونگ بود. بر اساس این گزارش، ظاهرا گلکسی اس 7 سامسونگ اولین گوشی هوشمندی است که قرار شده به سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 820 مجهز شود و این گوشی تا ماه آوریل سال 2016 تنها گوشی خواهد بود که از تراشه‌ی اسنپدراگون 82 بهره‌ می‌برد! پس از انتشار این خبر برخی از منابع که دنبال جایگزینی برای تراشه‌ی اسنپدراگون 820 در گوشی می 5 شیائومی بودند، عنوان داشتند که این محصول به سیستم روی چیپ 20 نامومتری Helio X20 مدیاتک مجهز خواهد شد. در همین راستا حتی تصویری هم از بنچمارک AnTuTu ارائه شد که در آن گوشی هوشمند می 5 شیائومی در وضعیتی که از تراشه‌ی Helio X20 بهره می‌برد، امتیازی معادل با 73075 را به ثبت رساند.

4

از نظر ظرفیت رم هم اخبار به دست آمده نشان می‌دهند که گوشی می 5 شیائومی به رمی 3 یا 4 گیگابایتی مجهز می‌شود. هم اکنون گوشی هوشمند می نوت پرو شیائومی از رمی 4 گیگابایتی بهره‌ می‌برد، بنابراین احتمال تجهیز پرچمدار این شرکت به رمی با ظرفیت مشابه دور از انتظار نبوده و بیشتر نزیدیک به واقعیت به نظر می‌رسد.

صفحه نمایش

به نظر می‌رسد که گوشی هوشمند می 5 شیائومی به صفحه نمایشی 5.2 اینچی مجهز شود. در سمت مقابل برخی از افراد هم معتقدند که این گوشی از صفحه نمایشی 5.5 یا 5.7 اینچی بهره‌مند می‌شود. اما از آنجایی که هم اکنون شیائومی فبلت‌های زیادی نظیر می نوت پرو و می نوت را با صفحه نمایش‌های 5.7 اینچی روانه‌ی بازار کرده، پیش بینی می‌شود که گوشی می 5 این شرکت تز نمایشگری کوچک‌تر بهره‌مند شود.

5

همچنین انتظار داریم که شیائومی پنل صفحه نمایش گوشی هوشمند می 5 را از نوع LCD طراحی کند. اگرچه اخیرا شایعاتی مبنی بر احتمال بهره‌مند شدن این دستگاه از نمایشگر نوع AMOLED نیز منتشر شد، اما با توجه به سابقه‌ی پیشین شیائومی، تجهیز احتمالی گوشی هوشمند می 5 این شرکت به نمایشگر نوع LCD بیشتر رو به واقعیت محسوب می‌شود.

از نظر وضوح تصویر هم احتمالا می 5 شیائومی وضوح تصویر فول اچ دی را به همراه خواهد داشت. حداقل اغلب شایعاتی که تاکنون در رابطه با این محصول منتشر شده، به این موضوع اشاره داشته‌اند. البته شایعاتی در رابطه با احتمال تجهیز این محصول به نمایشگری با وضوح تصویر QHD هم منتشر شده، اما تصور نمی‌کنیم که این شایعات به حقیقت بپیوندند. شیائومی هم اکنون محصولاتی بهره‌مند از نمایشگرهای با وضوح تصویر QHD را روانه‌ی بازار کرده و اگر بخواهیم شاهد ارتقایی در این زمینه باشیم، انتظار می‌رویم که می 5 شیائومی از نمایشگری با وضوح تصویر 4K بهره‌مند شود. بنابراین از نظر ما گوشی هوشمند می 5 شیائومی یا به صفحه نمایشی با وضوح تصویر فول اچ دی مجهز می‌شود و یا از نمایشگری با وضوح تصویر 4K بهره‌مند خواهد شد.

6

همچنین شایعاتی در رابطه با احتمال بهره‌مندی صفحه نمایش این گوشی به تکنولوزی فورس تاچ منتشر شده است. بر این اساس ادعا شده که شیائومی نمایشگر گوشی هوشمند می 5 خود را با قابلیت تشخیص فشار انگشت دست کاربر طراحی می‌کند و قابلیت‌های جدیدی را به طور تعاملی مابین این نمایشگر حساس به فشار و رابط کاربری اختصاصی MIUI خود تعریف خواهد کرد. نکته‌ی بعدی قابل ذکر در رابطه با حاشیه یا لبه‌های صفحه نمایش (Bezel) گوشی هوشمند می 5 شیائومی است. ظاهرا صفحه نمایش این گوشی از طراحی بدون حاشیه بهره‌مند خواهد شد.

دوربین

گفته شده که گوشی هوشمند می 5 شیائومی از سنسور دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی بهره‌مند می‌شود. ظاهرا این سنسور از سری محصولات شرکت سونی با کد IMX240 خواهد بود. همچنین احتمالا در کنار سنسور دوربین اصلی این گوشی هوشمند نور فلش LED دوبلی نیز لحاظ خواهد شد تا فرآیند عکسبرداری در شرایط تاریک بودن محیط را بهبود بخشد. این سنسور دوربین همچنین از قابلیت فوکوس خودکار مرحله‌ای یا فازی نیز پشتیبانی به عمل خواهد آورد. دوربین سلفی می 5 شیائومی هم احتمالا از سنسوری 5 یا 8 مگاپیکسلی تشکیل می‌شود.

7

تاریخ و عرضه و قیمت

انتظار داریم که کمپانی شیائومی در ماه فوریه و احتمالا روز بیست و یکم این ماه به طور رسمی گوشی هوشمنئ می 5 خود را معرفی کند. اگرچه برخی از کارشناسان هم معتقدند که این گوشی در ماه ژانویه‌ی سال 2016 معرفی خواهد شد.

اما به نظر شما قیمت گوشی هوشمند می 5 شیائومی چگونه خواهد بود؟ پیش بینی می‌شو که قیمت این گوشی به عنوان پرچمدار جدید شرکت چینی شیائومی در حدود 385 دلار در نظر گرفته شود. بنابراین ظاهرا این گوشی هم مانند اغلب محصولات شرکت شیائومی یک گوشی هوشمند مقرون به صرفه و باکیفیت خواهد بود.

از نظر عرضه‌ی این محصول هم اخبار زیادی حاکی از برنامه‌ریزی شیائومی به منظور عرضه‎ی این محصول در بازارهای غربی بوده‌اند. پیاده‌سازی این استراتژی با توجه به پیشرفت سایر کمپانی‌های چینی و زیادتر شدن فعالیت داخلی این شرکت‌ها چندان هم دور از انتظار به نظر نمی‌رسد. مطمئنا شیائومی دیر یا زود می‌بایست به فکر گسترش فعالیت‌های خویش باشد و از تمرکز منفرد بر روی بازارهای داخلی دوری کند. عرضه‌ی گوشی می 5 این شرکت چینی در بازارهای غربی مطمئنا قدم بسیار مفیدی در این راستا خواهد بود.

منبع: phonearena

ارسال نظر