مقایسه گوشی‌های هوشمند جدید سونی Xperia X Compact و Xperia XZ

گوشی‌های هوشمند جدید سونی Xperia XZ و Xperia X Compact در ظاهر بسیار به هم شبیه هستند ولی از برخی جهات باهم تفاوت‌هایی دارند.

مقایسه گوشی‌های هوشمند جدید سونی Xperia X Compact و Xperia XZ

کلیک- سونی همیشه با گوشی‌های هوشمند خوب و تقریباً ارزان‌قیمتی به بازار واردشده است. یکی از بهترین‌های سونی Xperia z3 Compact باقیمت بسیار خوبی نسبت به بهترین گوشی‌های برندهای مختلف به فروش می‌رسد. سونی به‌تازگی از معرفی دوگوشی هوشمند جدید خود خبر داده که مشخصات آن‌ها Xperia XZ و Xperia X Compact است که ما امروز به بررسی Xperia X Compact می‌پردازیم.

Xperia X Compact هم تقریباً روند گوشی‌های قبلی سونی را طی کرده است. در نظرها و انتقادهای وارده به Xperia X Compact این نکته حائز اهمیت است که منتقدان یکسان بودن فرم و شکل گوشی جدید را با گوشی‌های هوشمند قبلی را یک عیب و ایراد بزرگ در Xperia X Compact می‌دانند.

این به معنا نیست که Xperia X Compact گوشی هوشمند بدی باشد؛ برای بررسی دقیق یک گوشی و نظر دادن نهایی راجع به یک دستگاه باید از مشخصات داخلی و سخت‌افزار و قطعات کاررفته در دستگاه اطلاع کامل داشت.

طراحی یکنواخت

شاید شما هم مانند بسیاری از منتقدان به یک‌شکل بودن Xperia X Compact و Xperia XZ معتقد باشید ولی این دوگوشی هوشمند تفاوت‌هایی در سایز و قطر دارند. ابعاد گوشی هوشمند Xperia X Compact حدود ۱۲۹ X 65 X 9.5mm و ابعاد Xperia XZ حدود ۱۴۶ X 72 X 8.1mm است.

گوشی‌های هوشمند جدید سونی Xperia XZ و Xperia X Compact در ظاهر بسیار به هم شبیه هستند ولی از برخی جهات باهم تفاوت‌هایی دارند.

این دوگوشی هوشمند در صفحه‌نمایش هم باهم متفاوت هستند. X Compact اندازه‌ای حدود ۴٫۶ اینچ دارد که XZ اندازه صفحه‌نمایشی حدود ۵٫۲ اینچ دارد. رزولوشن و کیفیت تصویر X Compact از XZ پایین‌تر است؛ کیفیت تصویر X Compact حدود ۷۲۰p (1280 X 720) است و کیفیت تصویر با رزولوشن تصویر در XZ حدود ۱۰۸۰p(1920 X 1080p) است. در کل و در یک نگاه اجمالی تا به این جای کار ایرادی در صفحه‌نمایش و کیفیت آن و ابعاد گوشی‌ها دیده نمی‌شود. در صفحه‌نمایش X Compact در زاویه ۱۸۰ درجه هیچ‌گونه انحراف رنگ و انحراف تصویری در X Compact دیده نمی‌شود.

صفحه‌نمایش X Compact از شیشه Gorilla Glass تشکیل‌شده که مانند همین کیفیت در XZ هم وجود دارد. اسپیکرهای هر دوگوشی X Compact و XZ استریو هستند و تقریباً مشخصاتی شبیه به هم دارند. محل قرارگیری پردازنده‌ها در هر دوگوشی تقریباً در یکجا قرار دارد.

دو محصول تازه ازنظر قرارگیری اجزای بیرونی تلفن تقریباً شبیه به هم هستند. برای بیان این تشابهات می‌توان بدنه دور نقره‌ای گوشی‌ها، دوربین و دِرَخش در کنار هم، دکمه‌های صدا و عکس‌برداری در یک سمت گوشی را نام برد. در ظاهر Z Compact و XZ ما شاهد اتفاق بسیار خارق‌العاده و عجیبی نیستیم؛ حتی مانند قبل USB و محل قرارگیری سیم‌کارت‌ها نیز تغییر آن‌چنانی نکرده است.

در نگاه کلی طراحی XZ و Xperia X Compact باهم تفاوت آن‌چنانی ندارد و می‌توان این دوگوشی هوشمند را تقریباً شبیه به هم دانست که تفاوت چشمگیر آن‌ها در اندازه و ابعاد گوشی‌ها است. تنها تفاوت موجود میان این دوگوشی هوشمند طراحی خوش‌دست‌تر X Compact و انحناهای بیشتر در اطراف گوشی است.

مقایسه دوربین‌ها

دوربین جلوی X Compact رزولوشنی حدود ۵ مگا پیکسل دارد که این کیفیت در XZ با تفاوت فاحشی ۱۳ مگا پیکسل است. دوربین جلوی XZ که دارای حساسیت بسیار بالای ISO6400 و لنز ۲۲ میلی‌متری یا ۹۰ درجه است عکس‌های بسیار خوب و واضحی؛ حتی در نور کم شب را برای ما به ارمغان می‌آورد. هر دو دوربین گوشی‌های X Compact و XZ دارای دیافراگم یکسان f/2.0 و اندازه ۱/۳٫۰۶ هستند. با این تفاسیر تفاوت دو دوربین جلو در کیفیت عکس‌های تولیدی است.

گوشی‌های هوشمند جدید سونی Xperia XZ و Xperia X Compact در ظاهر بسیار به هم شبیه هستند ولی از برخی جهات باهم تفاوت‌هایی دارند.

دوربین‌های اصلی هر دوگوشی ۳۲ مگا پیکسل است که از سنسورهای یکسانی ساخته‌شده است. هر دوگوشی X Compact و XZ دارای فلاش LED، سنسور لیزری و سنسور RGB هستند. فناوری حس گر سه‌گانه در دوربین‌های سونی باعث شده است که در حال حرکت و در هر شرایطی عکسی واضح بارنگ‌های قابل‌تفکیک و بسیار خوب از سوژه خود بگیرید. گوشی‌های X Compact و XZ هر دو دارای فوکوس لیزری هستند که این قابلیت به فوکوس سریع‌تر بر روی اجسام متحرک کمک می‌کند.

گوشی‌های هوشمند جدید سونی Xperia XZ و Xperia X Compact در ظاهر بسیار به هم شبیه هستند ولی از برخی جهات باهم تفاوت‌هایی دارند.

دوربین‌ها شامل ۵ محور لرزش گیر است که در حرکات افقی، عمودی و حرکات دورانی لرزش‌های ایجادشده را تا حد امکان کاهش می‌دهد.

و اما قابلیت هر دوگوشی هوشمند X Compact و XZ در فیلم‌برداری: پردازنده X Compact کمی ضعیف‌تر از XZ است. XZ توانایی فیلم‌برداری ۴K را دارد در حالی X Compact می‌تواند باکیفیت ۱۰۸۰p فیلم‌برداری کند.

اطلاعات دقیقی از اپلیکیشن دوربین درگوشی‌های جدید سونی ارائه نشده و سونی در رابطه با تغییر ظاهر و کارایی‌های اپلیکیشن سخنی به میان نیاورده است. اگر اپلیکیشن دوربین سونی بخواهند رویه قبل خود را دنبال کند؛ دارای تنظیمات وایت بالانس، حالت عکاسی اتوماتیک و دستی، تنظیم نور اتوماتیک و دستی و کنتراست تصویر است. هر دوربینی در هر گوشی هوشمندی هرچقدر هم که قابلیت‌های اضافی در اپلیکیشن خود داشته باشد کافی است تا از تنظیمات دستی نور، وایت بالانس و سرعت شاتر خوبی برخوردار باشد و البته کیفیت قابل قبولی هم داشته باشد تا بتوان با آن دوربین عکس‌های بسیار خوبی گرفت.

گوشی هوشمندی نسبتاً قدرتمند

تجهیزات داخلی گوشی‌های X Compact را می‌توان در دسته تجهیزات نسبتاً قوی قرارداد. پردازنده hexa-core Snapdragon 650 می‌تواند گواه این کیفیت باشد. مشخصات پردازنده XZ نیز مانند X Compact است.

از پردازنده که بگذریم؛ ظرفیت حافظه دوگوشی هوشمند نیز بسیار به هم نزدیک است. هر دوگوشی X Compact و XZ دارای حافظه ۳GB RAM و ۳۲GB حافظه داخلی است. گوشی‌های X Compact و XZ آنتن cat 6 LTE،dual-band WiFi را پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین XZ دارای سنسور اثرانگشتی است.

اما در رابطه با باتری‌های X Compact و XZ می‌توان قابلیت جدید Battery Care را نام برد که به‌سلامت بهتر و بیشتر باتری بسیار کمک می‌کند و عمر باتری را دو برابر می‌کند. باتری X Compact،۲٫۷۰۰mAh است و باتری XZ 2.900mAh, است.

اندروید Marshmallow

سونی در رابطه با سیستم‌عامل گوشی‌های جدید خود این‌گونه توضیح داده است که هر دو سیستم‌عامل اندروید Marshmallow هستند. اندروید X Compact اندروید ۶٫۰ است.

در رابطه با اپلیکیشن های سونی در X Compact و XZ باید گفت که صفحه Home گوشی‌ها به‌راحتی با لمس قسمت میانی گوشی ظاهر می‌شود. طراحی خوب widget ها در این گوشی‌های جدید و قابلیت دسترسی راحت به آن‌ها از نکات قابل‌توجه X Compact و XZ است. هم‌چنین سونی قابلیت double tap یا باز شدن صفحه گوشی با زدن دو ضربه بر روی صفحه‌نمایش گوشی را در X Compact گنجانده است.

مانند همه گوشی‌های هوشمند سونی X Compact و XZ دارای اپلیکیشن های Xperia Lounge،Sony Music،PlayStation،Movie و Sony Pictures است که با هر آپدیت سونی در تمام گوشی‌های سونی قابل‌دسترس هستند.

هم‌چنین X Compact قابلیت اجرا پلی‌استیشن ۴ را دارد.

نتیجه‌گیری

در مقایسه کلی و نگاه اجمالی می‌توان این نتیجه را گرفت که X Compact از کیفیت کمی پایین‌تر نسبت به XZ است. کیفیت پایین دوربین جلو، اندازه کوچک‌تر صفحه‌نمایش و رزولوشن پایین‌تر تصویر X Compact نسبت به XZ نشان‌دهنده این تفاوت‌ها است.XZ دارای طراحی ضد آب نیز هست.

در کل هر فرد نسبت به علاقه خود می‌تواند هرکدام از سونی‌های X Compact و XZ را انتخاب می‌کند و کسی که با گوشی‌های کوچک‌تر راحت باشد بی‌شک X Compact را انتخاب می‌کند.

منتقدان نقاط قوت گوشی X Compact را صفحه‌نمایش بسیار باکیفیت و با وضوح‌بالا، قابلیت عکاسی با حس گر سه‌گانه و دقت در ثبت جزئیات، اندازه کوچک دانسته‌اند؛ و نقاط ضعف آن بدنه ضعیف، پردازنده نسبتاً ضعیف نسبت به گوشی‌های موجود در بازار، دوربین جلو ضعیف و نداشتن سنسور اثرانگشت می‌دانند.

ارسال نظر