نقد و بررسی گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 سونی

برخلاف کمپانی‌هایی همچون سامسونگ، هوآوی، ال‌جی و ... کمپانی سونی سالیانه محصولات چندان زیاد و متنوعی را روانه‌ی بازار نمی‌کند. این شرکت نهایتا در طول هر سال یک یا دو گوشی مقرون به صرفه، یک الی دو گوشی میان رده و یک پرچمدار را معرفی و روانه‌ی بازار می‌نماید. گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 سونی که طی ماه سپتامبر سال 2015 معرفی شد، پرچمدار کنونی این شرکت ژاپنی است. این گوشی هوشمند مانند سایر محصولات سونی طرفداران منحصر به فرد خود را داشته و محصولی باکیفیت ساخت عالی به شمار می‌رود. ما در این مقاله قصد دارید که نگاه دقیقی به این محصول بیاندازیم و یک نقد و بررسی اختصاصی و دقیق را برای گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 سونی ارائه کنیم. بنابراین با کلیک دات آی‌ار همراه باشید.

نقد و بررسی گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 سونی

گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 سونی که طی ماه سپتامبر سال 2015 معرفی شد، پرچمدار کنونی این شرکت ژاپنی است. این گوشی هوشمند مانند سایر محصولات سونی طرفداران منحصر به فرد خود را داشته و محصولی باکیفیت ساخت عالی به شمار می‌رود. ما در این مقاله قصد دارید که نگاه دقیقی به این محصول بیاندازیم و یک نقد و بررسی اختصاصی و دقیق را برای گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 سونی ارائه کنیم. بنابراین با کلیک دات آی‌ار همراه باشید.

1

مشخصات کلی:

  • صفحه نمایش: 2 اینچی نوع IPS LCD با وضوح تصویر 1080 در 1920 پیکسل، تراکم پیکسلی 424 پیکسل در هر اینچ
  • سیستم روی یک چیپ (SoC) : تراشه‌ی 64 بیتی اسنپدراگون 810 کوالکام با پردازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ای
  • پردازنده‌ی گرافیکی: آدرنو 430
  • رم: 3 گیگابایت
  • حافظه‌ی داخلی: 32 گیگابایت ( با قابلیت پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی)
  • دوربین اصلی: سنسور 23 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی: سنسور 5 مگاپیکسلی
  • ابعاد بدنه: 3 در 72 در 146 میلیمتر
  • وزن: 154 گرم
  • سیستم عامل: اندروید 5.1 آب نبات چوبی
  • باتری: 2900 میلی آمپر ساعتی (جدانشدنی)

طراحی

طراحی گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 تقریبا از نظر سبک مشابه با سایر پرچمداران این کمپانی انجام شده است. قالب و ترکیب کلی بدنه‌ی اکسپریا زد 5 به صورت مستطیلی طراحی شده و از آنجایی که در حال حاضر کمتر گوشی هوشمندی از این نوع ترکیب مستطیلی کامل بهره می‌برد، گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 ظاهری منحصر به فرد را به همراه دارد. پنا پشتی دستگاه از نظر ترکیب و نحوه‌ی طراحی کاملا فلت و صاف طراحی شده است و هیچ نوع انحنایی در آن دیده نمی‌شود که این امر هم از جمله سبک‌های طراحی اختصاصی سونی محسوب می‌شود.

2

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، دکمه‌های پاور دستگاه، افزایش و کاهش صدا (Volume) و شاتر دوربین در لبه‌ی سمت راست آن واقع شده‌اند و سوکت هندسفری در بخش فوقانی و سوکت شارژر در بخش تحتانی بدنه‌ی دستگاه قرار دارند. شایان ذکر است که دکمه‌ی پاور اکسپریا زد 5 سونی خود یک اسکنر تشخیص اثر انگشت کاربر نیز خواهد بود که از نظر عملکرد هم بسیار سریع عمل می‌کند. ابعاد کلی بدنه‌ی دستگاه 7.3 در 72 در 146 میلیمتر بوده و وزن نهایی آن معادل با 154 گرم است. بدنه‌ی اکسپریا زد 5 سونی هم از مواد فلزی و شیشه‌ای ساخته شده و این محصول هم مانند سایر پرچمداران سونی از استاندارد ضد آب IP 68 بهره می‌برد. در بخش زیر گوشی هوشمند اسپریا زد 5 سونی در کنار سه گوشی گلکسی اس 6 سامسونگ، جی 4 ال‌جی و آیفون 6 اس اپل قابل مشاهده است.

3

صفحه نمایش

برخلاف سایر کمپانی‌های تولید کننده‌ی گوشی‌های هوشمند نظیر سامسونگ و ال‌جی، کمپانی ژاپنی سونی هنوز اعتقادری به استفاده از صفحه نمایش‌های با وضوح تصویر بالا در محصولاتش ندارد. از اینرو پرچمدار کنونی این شرکت یعنی گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 به صفحه نمایشی 5.2 اینچی و از نوع IPS با وضوح تصویر فول اچ دی (1920 در 1080 پیکسل) مجهز شده است که تراکم پیکسلی برابر با 424 پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌کند. این موضوع در حالیست که گوشی‌هایی همچون گلکسی اس 6 سامسونگ و یا جی‌ 4 ال‌جی از صفحه نمایش‌های با وضوح تصویر QHD (2560 در 1440 پیکسل) بهره می‌بردند.

4

با این وجود، صفحه نمایش IPS اکسپریا زد 5 سونی از نظر ماکسیموم روشنایی بسیار عالی عمل می‌کند. ماکسیموم روشنایی نمایشگر این محصول برابر با 672 نیت اندازه‌گیری شده و از این نظیر نسبت به نمایشگر آیفون 6 اس، گلکسی اس 6 و جی 4 ال‌جی برتری محسوسی دارد. اما در سمت مقابل تفکیک‌پذیری رنگ‌ها و شادابی آن در نمایشگر این محصول چندان تعریف خاصی ندارد. البته با نگاه کردن عادی به نمایشگر این محصول هیچ ضعفی احساس نمی‌شود، اما به طور کلی از این نظر اکسپریا زد 5 نسبت به سایر محصولات نامبرده شده ضعیف‌تر عمل می‌کند، از اینرو نمی‌توان این امر را جزو نقاط ضعف اکسپریا زد 5 به حساب آورد.

5

ماکسیموم روشنایی بسیار عالی صفحه نمایش اکسپریا زد 5 سونی منجر شده که عملکرد و کارایی آن در شرایط بیرون از منزل و هنگامی که نوز مستقیم آفتاب بر آن می‌تابد، بسیار عالی باشد. شما به راحتی می‌توانید در زیر نور مستقیم آفتاب از گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 سونی استفاده کنید و وضوح تصویر نمایشگر آن لذت ببرید.

عملکرد سیستمی

همانطور که در بخش مشخصات کلی دستگاه اشاره کردیم، گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 سونی از سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 810 کوالکام بهره می‌برد. اسنپدراگون 810 به پردازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ای مجهز است که چهار هسته‌ی پردازشگر آن از نوع Cortex A53 بوده و چهار هسته‌ی دیگر آن از نوع Cortex A57 هستند. پردازنده‌ی گرافیکی این تراشه هم پردازنده‌ی آدرنو 430 است. رم آن ظرفیت 3 گیگابایتی را به همراه داشته و حافظه‌ی داخلی آن نیز با ظرفیت 32 گیگابایت طراحی شده است. البته اکسپریا زد 5 سونی قابلیت پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی را هم دارد.

به طور کلی با توجه به بنچمارک‌های اعمال شده، عملکرد تراشه‌ی اسنپدراگون 810 در گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 بسیار مطلوب بوده است. این امر با توجه به بهره‌مندی اکسپریا زد 5 از نمایشگری با وضوح تصویر محدود فول اچ دی بیش از پیش بهبود یافته است. بنابراین عملکرد اسنپدراگون 810 در گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 سونی بسیار رضایت‌بخش بوده، اما با این وجود در مقایسه با عملکرد پردازشی گوشی‌های هوشمند گلکسی اس 6 سامسونگ و آیفون 6 اس اپل به مراتب ضعیف‌تر بوده است. همچنین عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 430 هم در این محصول کاملا قابل قبول است و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اکسپریا زد 5 تقریبا از پس هر نوع پردازش گرافیکی بر آمده و در اجرای بازی‌های سنگین اندرویدی کاملا موفق است.

6

دوربین

دوربین اصلی گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 سونی از سنسوری 23 مگاپیکسلی با اندازه‌ی 1/2.3 اینچ و از نوع G Lens تشکیل شده است. سرعت عملکرد این سنسوری برابر با 0.3 ثانیه بوده و بنا به ادعای شرکت سونی حتی از پلک زدن انسان نیز سریع‌تر است. این سنسور دوربین از نور فلش LED اختصاصی بهره می‌برد و درست در بخش سمت چپ پنل پشتی دستگاه تعبیه شده است.

7

دوربین اصلی این گوشی هوشمند از قابلیت‌هایی همچون تشخیص اتوماتیک چهره، تشخیص اتوماتیک لبخند، زوم دیجیتال، تایمر سلفی، تثبیت دیجیتالی تصویر، فوکوس اتوماتیک فازی، فوکوس لمسی، کنترل ISO، متعادل‌سازی شدت رنگ سفید، تصویربرداری HDR و همچنین پانوراما پشتیبانی به عمل می‌آورد. شما همچنین با استفاده از دوربین اصلی اکسپریا زد 5 سونی می‌توانید به تصویربرداری اسلوموشن و تصویربرداری با وضوح تصویر 4K نیز بپردازید. البته امکان تصویربرداری با وضوح تصویر 4K با محدودیت‌های خاصی انجام می‌شود و به دلیل مشکلات تولید گرمای بیش از اندازه شما نمی‌توانید به طور نامحدود به تصویربربداری 4K بپردازید.

دوربین سلفی گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 هم از سنسوری 5 مگاپیکسلی تشکیل شده است که عملکرد مناسبی را ارائه می‌کند. با وجود عملکرد خوب دوربین اصلی اکسپریا زد 5 برخی از کارشناسان عقیده دارند که عملا دوربین اصلی این محصول مطابق با کیفیتی که از یک سنسور دوربین 23 مگاپیکسلی انتظار می‌رود عمل نمی‌کند.

باتری

اکسپریا زد 5 سونی به باتری با توان و ظرفیت 2900 میلی آمپر مجهز شده است. متاسفانه این باتری از نوع جدانشدنی در نظر گرفته شده، اما به دلیل بهره‌مندی این گوشی از صفحه نمایش با وضوح تصویر فول اچ دی عملکرد باتری آن کاملا قابل قبول است. در بررسی‌های انجام شده و بنچمارک باتری ارائه شده از سوی سایت Phonearena باتری اکسپریا زد 5 سونی توانسته 7 ساعت و 7 دقیقه دوان را ارائه کند. این موضوع در حالیست که مدت زمانی در حدود 6 ساعت دوام نمره‌ی متوسط عملکرد باتری در بنچمارک این سایت محسوب می‌شود.

11

اما سرعت شارژ مجدد باتری گوشی اکسپریا زد 5 سونی در مقایسه با سایر محصولات بسیار کم است. باتری 2900 میلی آمپر ساعتی این گوشی هوشمند به منظور شارژ از 0 الی 100 درصد زمانی معادل با 156 دقیقه را نیاز دارد. این موضوع در حالیست که گوشی هوشمند گلکسی اس 6 سامسونگ با باتری 2550 میلی آمپر ساعتی خود زمانی معادل با 78 دقیقه را به منظور شارژ 0 الی 100 درصدی باتری خود صرف می‌کند.

جمع‌بندی

همانطور که مشاهده کردید گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 سونی محصولی باکیفیت و با ظاهری منحصر به فرد است که البته شاید افراد خاصی از این نوع سبک طراحی لذت ببرند. اکسپریا زد 5 سونی در مجموع نسبت به سایر پرچمداران اندرویدی موجود در بازار نظیر گوشی هوشمند گلکسی اس 6 سامسونگ و یا آیفون‌های آی او اسی اپل ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. شاید در طراحی اکسپریا زد 5 جنبه‌ی برتر چندان محسوسی مشاهده نشود، اما در هر حال نمی‌توان مدعی شده که این گوشی هوشمند محصولی بی‌کیفیت است. به طور کلی اکسپریا زد 5 سونی یک گوشی هوشمند پرچمدار با قابلیت‌های متعادل و نه چندان عالی به شمار می‌رود. در بخش زیر در دو دسته بندی جداگانه به ذکر نقاط قوت و ضعف گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 سونی می‌پردازیم.

نقاط قوت:

  • بهره‌مندی از استاندارد ضد آب IP68
  • عملکرد خوب صفحه نمایش از نظر ماکسیموم روشنایی
  • عملکرد پردازشی مطلوب
  • باتری مناسب
  • قابلیت پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی تا سقف 200 گیگابایت

نقاط ضعف:

  • بدنه‌ی مستطیل شکل و سبک طراحی غیرمتفاوت
  • وضوح تصویر پایین صفحه نمایش
  • باتری جدانشدنی
  • سرعت پایین شارژ مجدد باتری
  • دوربین نه چندان عالی
ارسال نظر