اعتراض کاربران در پی خیانت یاهو به آنها

شرکت یاهو به درخواست مقامات ارشد سازمان اطلاعات آمریکا با طراحی نرم افزاری، ایمیل های کاربران را با اهدافی خاص جستجو و اطلاعاتی را در اختیار مقامات امنیت اطلاعات آمریکا (FBI) قرار می دهد. موضوعی که این روزها با نارضایی بسیاری از کاربران همراه بوده است.

اعتراض کاربران در پی خیانت یاهو به آنها

به گزارش کلیک - طبق گفته سه تن از کارمندان سابق شرکت یاهو، این شرکت با درخواست محرمانه سازمان امنیت و اطلاعات آمریکا، صدها میلیون ایمیل را مورد بررسی قرار داده و نتیجه را در اختیار این سازمان قرار داده است.

طبق اظهار نظر کارشناسان این نخستین باریست که یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی با دستور سازمان اطلاعات پرده از حریم شخصی کاربران برداشته و اطلاعات را در اختیار مسئولان قرار می دهد.

با وجود تحقیقات بسیار همچنان دلیل این درخواست سازمان امنیت اطلاعات آمریکا FBI و همچنین اطلاعات برداشت شده از ایمیل های کاربران برای بسیاری پوشیده است و مسئولین از پرداختن به این موضوع سر باز می زنند.

پذیرش درخواست مقامات سازمان امنیت اطلاعات آمریکا (FBI) توسط مدیرعامل شرکت یاهو ماریسامایر (Marissa Mayer) نارضایتی بسیاری از مسئولین ارشد یاهو را برانگیخته است، تا جایی که مدیر ارشد اطلاعاتی این شرکت الکس استاموس (Alex Stamos) سال گذشته استعفای خود را اعلام و پس از آن به شرکت فیس بوک پیوست.

پس از اخبار منتشر شده از این شرکت توسط خبرگزاری رویترز، این شرکت طی بیانیه ای اعلام کرد: " شرکت یاهو یک شرکت قانون مدار است و طبق چارچوب قوانین ایالت متحده آمریکا عمل کرده است." این در حالیست که مدیر ارشد امنیت اطلاعات شرکت یاهو که اکنون سمتی رسمی در شرکت فیس بوک دارد حاضر به مصاحبه در این مورد نشده است.

طبق گفته سه تن از اعضای این شرکت درخواست بازرسی و جستجو در ایمیل های شخصی کاربران، به صورت کاملا محرمانه و طبقه بندی شده به دست مدیران شرکت یاهو رسیده است که با موافقت مقامات این شرکت نیز روبه رو شده است.

کارشناسان و مدیران شرکت های بزرگ اینترنتی معتقدند در گذشته نیز چنین درخواست هایی توسط سازمان امنیت اطلاعات آمریکا (FBI) از شرکت های مخابراتی و یا شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی به عمل آمده است اما تا کنون چنین درخواستی به وسعت پروژه بررسی صدها میلیون ایمیل کاربران بی سابقه بوده است.

به گفته آلبرت گیدری (Albert Gidari) وکیل شرکت های بزرگ تکنولوژی؛ برای شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی جستجوی یک کلمه خاص در میان صدها میلیون ایمیل که هرکدام گاها بالغ بر صدها کلمه و موضوع را در خود جای داده اند کار بسیار پیچیده ای به نظر می آید. هدف سازمان امنیت اطلاعات آمریکا همچنان از این جستجو مشخص نیست.

این اتفاق که بسیاری از کاربران اینترنتی را با شک و ابهام مواجه کرده است، موجب واکنش شرکت های دیگری نظیر گوگل و مایکروسافت؛ دو شرکت بزرگ ارائه دهنده ایمیل شده است.

مدیران ارشد شرکت های گوگل و مایکروسافت هریک به صورت جداگانه طی بیانیه ای از عدم دریافت درخواستی مبنی بر فاش کردن اطلاعات ایمیلی کاربران این شرکت ها توسط سازمان امنیت اطلاعات آمریکا خبر دادند.

طبق قوانین ایالت متحده آمریکا، سازمان سازمان امنیت اطلاعات آمریکا می تواند با درخواستی جهت جلوگیری از اقدامات تروریستی هریک از شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و مخابراتی را ملزم به افشای اطلاعات مشترکین خود کند.

بنابر این قانون اقدام انجام شده توسط یاهو از لحاظ قانونی منعی نداشته است اگرچه از لحاظ کاربران عمل به این درخواست بدون مشکل نخواهد بود و سلب اعتماد کاربران را در پی خواهد داشت.

ارسال نظر