امکان کشت سیب زمینی در مریخ وجود دارد

یکی از مسایل مهم برای سفر به مریخ، امکان تولید مواد غذایی در این سیاره است و اکنون دانمشندان تایید کردند که می توان در مریخ سیب‌زمینی کاشت.

امکان کشت سیب زمینی در مریخ وجود دارد

به گزارش کلیک، دانشمندان مرکز بین‌المللی سیب‌زمینی(CIP) در لیما نوع خاصی از سیب‌زمینی را داخل یک محفظه مهروموم شده قرار دادند. محیط داخلی این محفظه، همانند دما، فشار هوا، و سطح اکسیژن و کربن دی اکسید مریخ شبیه سازی شده بود. حدس می‌زنید چه اتفاقی افتاد؟ سیب‌زمینی ها رشد کردند! دانشمندان توانستند با کمک دوربین تصویر چند جوانه را بگیرند.

آزمایش فعلی در CubeSat انجام شده است. CubeSat یک ماهواره مدولار کوچک است که در مقابل خطرات فضا مهر و موم شده است. این ماهواره به دانشمندان اجازه می دهد محیطی شبیه مریخ داشته باشند بدون اینکه نیاز باشد به مریخ سفر کنند.

خولیو والدیویا سیلوا، که اکنون برای UTEC در لیما کار می‌کند، گفت: «رشد محصولات زراعی در شرایط شبیه مریخ، یک مرحله بسیار مهم در این سری آزمایشات است. اگر محصولات زراعی بتوانند شرایط سخت شبیه سازی شده را تحمل کنند، پس برای رشد در مریخ نیز شانس بالایی دارند. ما این آزمایشات را چندین بار دیگر نیز تکرار خواهیم کرد تا بفهمیم کدام نوع سیب‌زمینی، بهترین مورد است. می‌خواهیم بدانیم شرایط حداقلی برای بقای سیب‌زمینی چه چیزهایی هستند."

سیب‌زمینی شرایط سخت روی زمین را نیز تحمل می‌کند

با توجه به سخنان والتر آموروس، تولید کننده سیب‌زمینی در CIP، سیب‌زمینی ها توانایی ژنتیکی بالایی برای رشد و مقاومت در محیط سخت هستند. CIP به تازگی به دنبال راهی برای شبیه سازی سیب‌زمینی هستند که بتوانند شرایط آب و هوایی سخت در سیاره خودمان را نیز تحمل کنند.

درواقع در فاز قبلی این پروژه، از خاک جنوب پرو استفاده کردند که شباهت زیادی به خاک مریخ دارد. و سیب‌زمینی ها توانستند در آن خاک نیز رشد کنند.

نکته جالب دیگر در مورد سیب‌زمینی این است که بالاترین بازده کالری به ازای سطح زیر کشت را می‌دهند. فضای کشاورزی کمتر با کالری بیشتر از ضروریات زندگی در سیاره ای دیگر است.

ارسال نظر