یوتیوب به جاسوسی از میلیون ها کودک متهم شد

رسانه کلیک - یوتیوب بزرگترین پلتفرم ویدیویی در جهان محسوب می شود. به تازگی این وب سایت به جاسوسی از کودکان متهم شده است.

یوتیوب به جاسوسی از میلیون ها کودک متهم شد

یوتیوب دوباره با مشکلاتی مواجه شده است. این پلتفرم ویدیویی اخیرا به جاسوسی از کودکان متهم شده است. عصر روز یکشنبه ائتلافی از 20 انجمن حمایت از کودکان، حریم خصوصی و گروه های مصرف کننده شکایتی را برای ارسال به کمیسیون تجارتی فدرال ایالات متحده آمریکا ( FTC ) تنظیم کردند تا تحقیقاتی در رابطه با سایت یوتیوب صورت پذیرد.

بر اساس ادعای این ائتلاف، یوتیوب قانون حریم شخصی آنلاین کودکان (COPPA) را نقض کرده است. COPPA یک قانون فدرال محسوب می شود که داده های کاربران سایت هایی را که کاربران زیر 13 سال دارند، جمع آوری و تنطیم می کند. در صورتی که یوتیوب به جاسوسی از کودکان متهم شود، این امکان وجود دارد که توسط FTC تا میلیاردها دلار جریمه شود.

برخی از ویدیوها در یوتیوب برای کودکان مناسب نیستند و با وجود اینکه از نظر فنی امکان مشاهده آن ها برای کودکان زیر 13 سال امکان پذیر نیست، گروهی این ویدیوها را مشاهده می کنند. پلتفرم یوتیوب هنگامی که یک کاربر ویدیویی را مشاهده می کند، اطلاعاتی همانند محل و دستگاه مورد استفاده او را برای اهداف تبلیغاتی جمع آوری می کند.

در این شکایت اعلام شده که یوتیوب قانون COPPA را نقض کرده زیرا اطلاعات جمع آوری شده از کودکان زیر 13 سال بدون اطلاع والدین آن ها بوده است. شاکیان بر این باورند گوگل از تعداد کاربران کم سن و سال سایت یوتیوب و همچنین ویدیویی که آن ها مشاهده می کنند، اطلاع داشته است.

در این زمینه یوتیوب اعلام کرده که هنوز شکایتی دریافت نکرده است. سخنگوی این سایت در بیانیه ای اظهار داشت:

محافظت از کودکان و خانواده ها همیشه برای ما یک اولویت بوده است. ما شکایت انجام شده را مطالعه می کنیم تا در صورت امکان بهبودهایی را در سایت خود ایجاد کنیم. به این علت که یوتیوب برای کودکان مناسب نیست، ما سرمایه گذاری هنگفتی بر روی توسعه اپلیکیشن یوتیوب کودکان انجام داده ایم تا تبدیل به یک پلتفرم جایگزین مناسب برای کودکان شود.

با وجود این بیانیه، افراد به این موضوع اشاره می کنند که اپلیکیشن یوتیوب کودکان که در سال 2015 عرضه شده از نظر جمع آوری اطلاعات تفاوتی با نسخه عادی اپلیکیشن این سایت ندارد، چرا که ویدیوهای این اپلیکیشن در اپلیکیشن عادی نیز وجود دارد.

در این شکایت عنوان شده که 71 درصد از والدین اعلام کرده اند که کودکانشان از اپلیکیشن عادی و یا سایت یوتیوب استفاده می کنند و تنها 24 درصد برای مشاهده ویدیو به اپلیکیشن یوتیوب کودکان مراجعه می کنند.

FTC در این زمینه اعلام کرده است که هنوز شکایتی مبنی بر جاسوسی از کودکان توسط یوتیوب دریافت نکرده است. بر اساس اعلام سخنگوی اف تی سی، در صورتی که شکایتی صورت پذیرد، این کمیسیون آن را با جدیت بررسی می کند.

هفته پیش یوتیوب با مشکل بزرگی روبه‌رو شد. یکی از کاربران سایت یوتیوب با اسلحه به مقر این سایت حمله کرد و بر اساس گزارش پلیس علاوه بر جراحت سه نفر، خود را نیز به ضرب گلوله کشت ( پشت پرده حمله مسلحانه خانم ایرانی به دفتر یوتیوب چه بود؟ ).

حمله به مقر یوتیوب

یکی دیگر از سایت های مطرح که با مشکلات مربوط به جمع آوری اطلاعات کاربران دست و پنجه نرم می کند، فیس بوک است ( تحریم 24 ساعته فیس بوک، واتس اپ و اینستاگرام از سوی کاربران سراسر جهان ). این شبکه اجتماعی به جمع آوری غیر قانونی اطلاعات 87 میلیون کاربر متهم شده است ( کمبریج آنالیتیکا به حریم شخصی 87 میلیون کاربر تجاوز کرد/ تلاش فیس بوک برای احیای آبروی از دست رفته ).

این اولین باری نیست که یوتیوب با اتهام نقض حقوق کودکان روبه‌رو می شود. سال گذشته فیلترهای اپلیکیشن یوتیوب کودکان در ایجاد محدودیت برای مشاهده ویدیو با شکست مواجه شد. بعد از این رسوایی، یوتیوب قوانین سخت گیرانه تری را برای محافظت از کودکان اعمال کرد ( استفاده از نیروی انسانی برای دست‌چین ویدیوهای نامناسب در اپلیکیشن یوتیوب کودکان ).

ارسال نظر