یوتیوب با استفاده از ویکی پدیا جلوی انتشار اطلاعات جعلی را می گیرد

رسانه کلیک - یوتیوب بزرگترین سایت آپلود ویدیو در جهان محسوب می شود. قابلیت جدید یوتیوب با استفاده از لینک دهی به ویکی پدیا سعی دارد از انتشار اطلاعات اشتباه جلوگیری کند.

یوتیوب با استفاده از ویکی پدیا جلوی انتشار اطلاعات جعلی را می گیرد

چندین سال می شود که یوتیوب از انتشار ویدیوهایی که شامل اطلاعات اشتباه هستند، رنج می برد. قابلیت جدید یوتیوب سعی در این دارد که از این اقدامات جلوگیری کند. بر این اساس در برخی ویدیوهای یوتیوب، شاهد حضور لینک های صفحات سایت ویکی پدیا هستیم.

بر اساس اعلام مدیر یوتیوب این قابلیت باعث می شود که اطلاعات درست در اختیار کاربران قرار بگیرد، برای مثال در رابطه با ویدیو اولین فرود انسان بر روی ماه از لینک ویکی پدیا در زیر ویدیو استفاده شده است.

در حالی‌ که یوتیوب قصد دارد با کمک از ویکی پدیا از انتشار اطلاعات غلط جلوگیری کند، سوال مهمی برای کاربران مطرح می شود. آیا سایت ویکی پدیا منبع معتبری است؟

همانطور که می دانید سایت ویکی پدیا یک منبع فوق العاده برای اطلاعات است ولی تمامی افراد می توانند در آن مشارکت داشته باشند. در حال حاضر یوتیوب مسئولیت سانسور فیلم های مشکوکی که بر روی این پلتفرم آپلود می شوند را برعهده نمی گیرد.

اگرچه گوگل سعی دارد با استفاده از قابلیت جدید یوتیوب جلوی انتشار اطلاعات غلط را بگیرد ولی برخی کارشناسان نظر دیگری دارند. یکی از کارشناسان به این موضوع اشاره می کند که کاربران با تغییر در متن مقالات ویکی پدیا می توانند اطلاعات غلط را در جامعه افزایش دهند و همچنین نظریه پردازان تئوری توطئه متن مقالات را تغییر دهند.

در حال حاضر گوگل برای نتایج جستجو خود از سایت ویکی پدیا استفاده می کند و برای این کار حق امتیازی را به این سایت پرداخت نمی کند. قابلیت جدید یوتیوب نیز چنین اقدامی را انجام می دهد که ممکن است برای افرادی که در توسعه ویکی پدیا نقش داشته اند ناخوشایند باشد.

در نهایت به نظر می رسد که قابلیت جدید یوتیوب اقدامی کافی برای جلوگیری از انتشار اطلاعات غلط نباشد و نیاز است گوگل اقدامات جدی تری را صورت دهد.

ارسال نظر