جزییات هک سایت پرداخت آنلاین و میزان نفوذ به اطلاعات مشتریان

رسانه کلیک - مرکز ماهر در اطلاعیه‌ ای درباره هک سایت زرین پال اعلام کرد: بر اساس بررسی‌ ها و ادعای قاطع مسؤولان شرکت، نفوذ تنها در سطح روتر میکروتیک بوده و مهاجم پس از هدایت بازدید کنندگان به صفحه دیگر پیغام Deface را منتشر کرده است.

جزییات هک سایت پرداخت آنلاین و میزان نفوذ به اطلاعات مشتریان

به گزارش کلیک به نقل از فارس؛ مرکز ماهر وزارت ارتباطات در خصوص هک سایت زرین پال اعلام کرد: رخداد دیفیس سامانه درگاه پرداخت اینترنتی زرین پال به نام دامنه zarinpal.ir و آدرس IP:91.239.55.245 توسط اپراتور سامانه مراقبت از رخداد ‫هک و دیفیس مرکز ماهر در ساعت 20:15 روز جمعه مشاهده شد ( حمله اینترنتی به یک شرکت پرداخت آنلاین/ آسیب پذیری روترهای مسیریاب دردسرساز شد ). این موضوع در همان زمان با تماس با مسئولان این شرکت اطلاع داده شد. در این مورد موارد زیر قابل ذکر است:

بر اساس بررسی صورت گرفته تا این لحظه و نیز ادعای قاطع مسوولان شرکت زرین پال، نفوذ تنها در سطح روتر میکروتیک این شرکت صورت گرفته و مهاجم پس از در اختیار گرفتن کنترل روتر، بازدید کنندگان وب سایت را به صفحه دیگری متعلق به خود مهاجم هدایت کرده و پیغام Deface را منتشر نموده است.

محل فیزیکی استقرار تجهیزات از جمله این روتر،‌ دیتاسنتر آسیاتک در تهران بوده است. در این مورد مسئولیت نگهداری تجهیزات با خود شرکت زرین‌ پال بوده و مسئولیتی متوجه آسیاتک نبوده است.

پیگیری مرکز ماهر برای صحت‌ سنجی قطعی ادعای شرکت، با توجه به اعمال reset factory تجهیز جهت بازیابی رمز عبور توسط مسئولان آن، امکانپذیر نبوده است. شرکت آسیاتک نیز به دلیل عدم ذخیره سازی netflow‌ شبکه، در این باره نتوانسته کمکی ارائه کند. با این حال لاگ‌ های دیگر در حال تهیه است که ممکن است شواهد بیشتری ارائه کند.

در مورد این آسیب‌ پذیری میکروتیک طی چند ماه گذشته 3 بار توسط مرکز ماهر از طریق سایت، شبکه تعاملی و پیامک اطلاع رسانی شده است.

در این مورد پیش تر آدرس روترهای میکروتیک آسیب پذیر در کشور شناسایی شد و به تفکیک استانی در اختیار مراکز ICT استانی قرار گرفت. آدرس روتر این شرکت نیز به نام سامان سیستم پرداز کیش در میان روترهای آسیب پذیر بوده و با توجه به آدرس ثبت شده آن (در سایت Ripe.net) در جزیره کیش، اواسط هفته گذشته به مسئولین آن استان اطلاع رسانی شد.

شمار دیگری از روترهای آسیب پذیر میکروتیک که مورد نفوذ قرار گرفته و در حال حمله به نقاط دیگر شبکه کشور هستند، نیز شناسایی شده و هفته گذشته در اختیار شرکت های سرویس دهنده اینترنت قرار گرفته است. فهرست کل این IP ها در سامانه تعاملی نیز برای 2318 نفر از نمایندگان دستگاه‌ ها در هفته گذشته ارسال شد.

موارد دیگری نیز که از هنوز نسبت به روزرسانی روترهای میکروتیک اقدام نکردند، در معرض نفوذ قرار دارند که لازم است سریعا اقدامات پیشگیرانه صورت پذیرد.

ارسال نظر