بررسی ذنفون 4 مکس؛ میان رده در پردازنده، پرچمدار در باتری!

رسانه کلیک - کمپانی ایسوس به تازگی از عضو جدید خانواده ذنفون با عنوان ذنفون 4 مکس رونمایی کرده است. با کلیک همراه باشید تا به بررسی ذنفون 4 مکس بپردازیم.

بررسی ذنفون 4 مکس؛ میان رده در پردازنده، پرچمدار در باتری!

همانطور که در چند سال گذشته شاهد روند کاری ایسوس بوده‌ایم، این شرکت توانسته نام خود را به عنوان یکی از مهم ترین تولیدکننده های تلفن های هوشمند میان رده و رده بالا ثبت کند. هر یک از ذنفون ها معمولا دارای یک ویژگی منحصر به فرد هستند. ذنفون 4 مکس نه تنها عنوان "max" به همراه باتری 5000 میلی آمپرساعتی را با خود یدک می‌کشد، بلکه دوربین قدرتمندی نیز در اختیار دارد. دوربین دوگانه این تلفن هوشمند مجهز به یک لنز استاندارد 13 مگاپیکسلی است که با یک سنسور 5 مگاپلیکسلی زاویه باز 120 درجه جفت شده است.

تمامی این قابلیت ها در کنار قیمت این محصول بسیار جالب توجه است. ZenFone 4 max خصوصیات یک پرچمدار را دارد، اما برچسب قیمت آن در سطح دستگاه های میان رده قرار می‌گیرد. در حقیقت ذن فون 4 مکس یک تلفن هوشمند میان رده با کیفیت دوربین هم رده پرچمداران است.

محتویات داخل جعبه ذنفون جدید ایسوس همانند تمامی ذنفون ها شامل خود دستگاه، یک کابل USB، آداپتور شارژ، ابزار مربوط به خشاب سیم کارت و همچنین دفترچه راهنما می‌شود. با این حال، یک آیتم دیگر نیز در جعبه ذنفون 4 مکس دیده می‌شود که بسیار جالب توجه است. کابل تبدیل شارژ معکوس Micro USB به USB-A داخل جعبه این تلفن هوشمند مربوط به یکی از مهمترین قابلیت های آن می‌شود.

طراحی

ذنفون 4 مکس شاید زیباترین تلفن هوشمند سال 2017 نباشد، اما می‌توان آن را در دسته گجت های زیبا قرار داد. جلوی این تلفن هوشمند به طور کامل از یک رنگ مشکی یا سفید بسته به آپشن رنگ بندی تشکیل شده که شامل لایه ای ضخیم پوشیده از بالا و پایین است. در حاشیه بالایی جلوی گوشی می‌توان سنسور دوربین جلویی به همراه فلاش آن و در بخش پایین نیز دکمه های کنترلی و سنسور اثر انگشت را مشاهده کرد.

در بخش پشتی پوشش تمام فلزی یکپارچه این تلفن هوشمند به چشم می‌خورد که بسیار ظریف طراحی شده است. در کنار پنل یکپارچه تمام فلزی، تنها چیزی که مشاهده می‌شود، لنزهای دوربین دوگانه، فلاش دوربین و دو خط نازک است که به زیبایی این تلفن هوشمند افزوده است. علاوه بر این، لوگوی ایسوس به صورت کاملا کوچک در قسمت بالایی و مرکز بخش پشتی این تلفن هوشمند دیده می‌شود.

نمایشگر این تلفن هوشمند در یک فریم کاملا نازک قرار گرفته است. ایسوس در تولید این ذنفون جدید از طراحی بدون حاشیه که این روزها در بسیاری از پرچمداران تلفن های هوشمند دیده می‌شود، استفاده نکرده است. با این حال نمایشگر در حاشیه ای بسیار نازک از جنس پلاستیک محاصره شده است.

تنها نقطه منفی در طراحی، استفاده از پنل پلاستیکی در قسمت جلوی این دستگاه است که باعث می‌شود اولین ضربه فیزیکی به دستگاه منجر به آسیب زیادی شود. نهایتا دو حاشیه بالایی و پایینی قسمت جلوی ذنفون 4 مکس با همان پنل پلاستیکی با رنگ مشترک پوشیده شده اند.

به طور کل، دستگاه به گونه ای طراحی شده که به راحتی در دست جای می‌گیرد و کار طولانی مدت با آن دست را خسته نمی‌کند. جالب اینجاست که حتی وجود باتری 5000 میلی آمپر ساعتی به کار رفته در آن باعث افزایش وزن این تلفن هوشمند نشده و حمل آن بسیار آسان است.

نمایشگر

ذنفون 4 مکس دارای نمایشگر مجهز به پنل 5.5 اینچ IPS با رزولوشن 720p یا به عبارتی 720 در 1280 پیکسل است. تراکم پیکسلی در این تلفن هوشمند 267 ppi است که می‌تواند آن را به یک ابزار مناسب برای خواندن پیام ها و متن های دیجیتالی تبدیل کند. اگر توقع زیادی از تلفن هوشمند خود نداشته باشید، تماشای تصاویر و ویدیو نیز در نمایشگر ذنفون 4 مکس بسیار مطلوب خواهد بود.

نمایشگر این محصول، رنگ ها را تقریبا به طور دقیقی نشان می‌دهد. با این حال شدت نور تا حدودی پایین است که همین مسئله شاید در بسیاری از موارد آزاردهنده به حساب بیاید. البته با توجه به قیمت نسبتا مناسب این تلفن هوشمند می‌توان اطمینان داشت که این مسئله، عیب بزرگی محسوب نمی‌شود. علاوه بر این، پس از مدتی کوتاه که با ذنفون 4 مکس کار کنید، به نمایشگر آن عادت خواهید کرد.

ماکزیمم روشنایی ذنفون 4 مکس 460 نیت و کمینه آن 9 نیت است که به نسبت محصولات هم رده نظیر نوکیا 6 یا گلکسی J7 جدید امتیاز پایین تری گرفته است. به طور کل می‌توان از لحاظ نمایشگر، ذنفون 4 را یک دستگاه میان رده به حساب آورد که از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

رابط کاربری و بازدهی

ذنفون 4 مکس همانند دیگر تلفن های هوشمند اندرویدی ایسوس، از رابط کاربری ZenUI استفاده می‌کند. ZenUI دارای آپشن ها و گزینه های زیادی برای سفارشی سازی است که می‌توانید با چند تغییر کوچک، رابط کاربری دستگاه خود را به طور دلخواه تنظیم کنید.

نسخه جدید ZenUI دیگر آیکون های دایره ای شکل ندارد و به جای آن مجموعه آیکون های شفاف و یکپارچه ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. رابط کاربری هنوز از حرکات و اشاره های مختلف پشتیبانی می‌کند که می‌توانید با فعال سازی آنها از بخش تنظیمات، کار با ذنفون خود را سریع تر کنید.

پیش از اینکه در مورد سخت افزار ذنفون 4 مکس صحبت کنیم، باید به یاد داشته باشیم که ایسوس معمولا از سخت افزارهای قدرتمند در تلفن های هوشمندش استفاده می‌کند. در حقیقت ایسوس در تولید ذنفون ها اولویت بیشتری به سخت افزارهای قدرتمندتر نسبت به خصوصیات دیگر می‌دهد.

ذنفون 4 مکس دارای تراشه اسنپ دراگون 425 یا 430 به همراه گزینه 2، 3 یا 4 گیگابایت برای رم است. افزایش حافظه رم در این تلفن هوشمند باعث می‌شود تا قدرت اجرایی پردازش های گوناگون افزایش پیدا کند. علاوه بر این، اجرای وظیفه های مختلف به لطف پردازنده قدرتمند و همچنین مقدار رم بالا بسیار نرم و آسان انجام می‌شود.

در مدت کار با ذنفون 4 مکس که از 3 یا 4 گیگابایت رم بهره می‌برد، به ندرت با لگ یا توقف های متعدد مواجه شدیم و دستگاه به راحتی پاسخگوی وظایف روزمره شما خواهد بود. کارهایی نظیر استریم ویدیوهای 720p، استفاده از نقشه گوگل و وب گردی در این تلفن هوشمند بسیار مطلوب است. با این حال اجرای بازی شاید تجربه خوبی را برای کاربران ذنفون 4 مکس ارائه ندهد.

در حقیقت پردازنده گرافیکی یا همان GPU، مهم ترین ضعف سخت افزار زنفون 4 مکس به حساب می‌آید. البته باید تاکید کرد که این تلفن هوشمند با کمی لگ، توان اجرای بازی ها را دارد.

در تست های Antutu، ذنفون 4 مکس توانسته امتیاز 42686 را بدست آورده و در مقامی بالاتر از Moto E4 Plus موتورولا جای گیرد. با این حال Galaxy J7 2017 و Nokia 6 نتایج بهتری را در تست های بنچمارک ثبت کرده اند.

ذنفون 4 مکس

امکان ارتباطی

ذنفون 4 مکس از امکانات ارتباطی ویژه ای برخوردار است. این تلفن هوشمند علاوه بر وجود ارتباط Micro USB برای اتصال به کامپیوتر، دارای سیستم ارتباطی برای ارسال شارژ به طور معکوس به دستگاه های دیگر است. قابلیت ارتباطی یاد شده در کنار باتری 5000 میلی آمپر ساعتی این تلفن هوشمند باعث می‌شود تا ذنفون 4 مکس شما را از داشتن پاور بانک بی نیاز کند.

ذنفون 4 مکس دارای سیستم ارتباطی بلوتوث 4.1 و اسلات جداگانه برای کارت حافظه Micro SD با پشتیبانی تا 256 گیگابایت است. علاوه بر این، خود دستگاه مجهز به حافظه داخلی 32 گیگابایت است. تلفن هوشمند جدید ایسوس دارای دو اسلات برای سیم کارت بوده و همچنین مجهز به سیستم احراز هویت بیومتریک از طریق اثر انگشت است.

دوربین

دوربین ذنفون 4 مکس با توجه به قیمت بسیار پایین آن می‌تواند مهم‌ترین حسن این اسمارت فون به حساب آید. این تلفن هوشمند دارای دوربین پشتی با سنسور دوگانه است که شامل یک سنسور 13 مگاپیکسلی اصلی و یک لنز زاویه باز 120 درجه 5 مگاپیکسلی است. علاوه بر این، دوربین جلویی این تلفن هوشمند مجهز به سنسور 8 مگاپیکسلی است.

کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین ذنفون 4 مکس بالاتر از سطح انتظار ظاهر می‌شود و دقت رنگ و شفایت بسیار بالایی دارد. در عین حال تصاویر گرفته شده در محیط هایی که نور کمی دارند، نیز بسیار مناسب و قابل قبول است.

با این حال دوربین ذنفون مکس در فوکوس دینامیک تا حدودی با مشکل مواجه می‌شود. در زوم کردن عکس ها حتی حاشیه های بنفش رنگی ظاهر می‌شود که اصلا مطلوب نخواهد بود. البته گرفتن تصاویر HDR نتایج بهتری را از دوربین ذنفون 4 مکس نشان می‌دهد که در نوع خود فرآیند طولانی تری را برای عکاسی می‌طلبد و ممکن است عکاسی HDR حین حرکت گوشی با تاری مواجه شود.

به طور کلی زنفون 4 مکس 2.87 ثانیه برای گرفتن یک عکس معمولی و 6.17 ثانیه برای گرفتن تصویر HDR زمان صرف می‌کند. سرعت دوربین این تلفن هوشمند از محصولات هم رده خود بسیار پایین تر است.

لنز زاویه باز 5 مگاپیکسلی نیز به دلیل کم بودن میزان رزولوشن، دارای تصویر ضعیف تری است که باعث کاهش جزییات ثبت شده می‌شود. با این حال، این لنز برای گرفتن تصاویر با زاویه وسیع تر بسیار مناسب است.

در مورد فیلم برداری نیز می‌توان گفت که دوربین تلفن هوشمند جدید ایسوس می‌تواند با رزولوشن 1080p تصاویر را ثبت کند. با این حال یک مشکل مهم در مورد فیلم برداری وجود دارد و آن هم عدم پاسخگویی سیستم فوکوس خودکار در اکثر موارد است.

کیفیت تماس

برقراری تماس از طریق ذنفون 4 مکس کاملا واضح و شفاف و بدون هیچ گونه مشکلی انجام می‌شود. هر دو اسپیکر مکالمه و اسپیکر پخش می‌توانند با شفافیت تمام صدای مکالمه را پخش کنند. صدای پخش شده از طریق اسپیکر تماس بسیار واضح است، با این حال شدت آن تا حدودی کمتر از سطح مورد انتظار است.

عمر باتری

یکی از مهم‌ترین خصوصیات ذنفون 4 مکس که ایسوس بیش از همه روی آن مانور داده، باتری 5000 میلی آمپر ساعتی آن است که نسبت به بسیاری از رقبای این تلفن هوشمند دوام بیشتری دارد. انتظار می‌رود باتری قدرتمند باعث شود تا اسمارت فون جدید ایسوس با یک شارژ تا دو روز قابل استفاده باشد.

با این حال تست ها نشان داده است که باتری لیتیوم یونی به کار رفته در این تلفن هوشمند تا 11 ساعت دوام دارد. این در حالی است که باتری گلکسی J7 2017 تنها با ظرفیت 3300 میلی آمپر ساعت می‌تواند تا 12 ساعت دوام آورد.

با این حال قابلیت شارژ معکوس این تلفن هوشمند یک قابلیت کاملا جالب به نظر می‌رسد. ذنفون 4 مکس می‌تواند تنها با استفاده از یک کابل OTG و یک کابل یو اس بی، دستگاه دیگری را شارژ کند. البته سرعت شارژ باتری ذنفون جدید چندان مطلوب نیست. این تلفن هوشمند 3 ساعت برای شارژ در حالت سریع و 6.5 ساعت در حالت استاندارد زمان نیاز دارد که با توجه به حجم سلول باتری، جای تعجب ندارد.

ارسال نظر