آیا تلویزیون هوشمند هم ویروس میگیرد؟ راه‌حل خلاص شدن از آن چیست؟

رسانه کلیک - امروزه با پیشرفت تکنولوژی در بسیاری از خانه‌ها تلویزیون‌های هوشمند جایگزین تلویزیون‌های قدیمی شده‌اند. اما آیا ویروس‌های کامپیوتری به این تلویزیون‌ها هم حمله می‌کنند. جواب این سؤال مثبت است.

آیا تلویزیون هوشمند هم ویروس میگیرد؟ راه‌حل خلاص شدن از آن چیست؟

در سال 2019 میلادی دو شرکت بزرگ تولید کننده تلویزیون‌های هوشمند در اخبار خود به حمله بدافزارها و ویروس‌ها به سیستم‌عامل تلویزیون‌های هوشمند خود اشاره‌ کرده‌اند.

چگونه تلویزیون‌های هوشمند دچار ویروس می‌شوند؟

تلویزیون هوشمند شرکت سامسونگ در یکی از توییت‌های خود در توییتر به کاربران تلویزیون‌های هوشمند خود هشدار داده بود که برای حتماً تلویزیون‌های هوشمند خود را از لحاظ امنیتی و نفوذ ویروس بررسی کنند. بعد از انتشار این توییت از طرف سامسونگ، مردم بسیاری نسبت به این موضوع که تلویزیون‌های آن‌ها ویروسی و یا هک شده است واکنش منفی نشان داند.

مورد دیگر از مشاهده ویروس در تلویزیون‌های هوشمند، مربوط به تلویزیون هوشمند آمازون بود. آمازون اعلام کرد که این تلویزیون‌ها دچار حمله ویروس اندرویدی که مربوط به استخراج ارزهای مجازی است شده‌اند. در واقع هدف اصلی این ویروس دستگاه‌های تلویزیون هوشمند آمازون یا Fire TV نبود. اما چون سیستم‌عامل این تلویزیون‌ها مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید طراحی شده است، این ویروس توانسته بود به این تلویزیون‌ها نفوذ کند. ویروس در این تلویزیون‌ها باعث شده بود که لوگو سبزرنگ و معروف اندروید هر چند ساعت یک‌بار روی صفحه این تلویزیون‌ها نمایش داده شود.

علاوه بر این، از آنجایی که در تلویزیون‌های هوشمند قابلیت اتصال USB وجود دارد و یا فایل‌های نصبی می‌توانند با بدافزارها در آن‌ها جایگزین شوند، احتمال ویروسی شدن تلویزیون‌های هوشمند افزایش می‌یابد. یکی از مشکلات امنیتی در تلویزیون‌های هوشمند استفاده از میکروفون‌های تعبیه شده در این دستگاه‌ها به عنوان یک وسیله استراق سمع است.

آیا باید نسبت به موضوع ویروسی شدن تلویزیون‌های هوشمند نگران بود؟

تلویزیون هوشمند البته به دلایل امنیتی هیچ دستگاهی نباید مورد حمله ویروس‌ها قرار بگیرید و در واقع مسئله ویروسی شدن تلویزیون‌های هوشمند خود یک مسئله نگران کننده است. اما خوشبختانه تعداد مواردی که ویروس به تلویزیون‌های هوشمند نفوذ کرده بسیار کم است. از طرفی در تلویزیون‌های هوشمندی که سیستم‌عامل آن‌ها خاص و مخصوص تلویزیون‌های هوشمند طراحی شده، امکان نفوذ ویروس بسیار کم است.

در واقع هک کردن تلویزیون‌‌های هوشمند به این سادگی نیست و شرایط خاصی باید رخ دهد تا هکرها بتوانند به این تلویزیون‌ها نفوذ کنند. مثلاً اگر سیستم خطایابی تلویزیون‌ شما فعال باشد وهکر و تلویزیون هر دو به یک شبکه متصل باشید، امکان هک کردن تلویزیون وجود دارد.

در واقع سیستم‌عامل تلویزیون‌های هوشمند به نوعی طراحی شده است که امکان دست‌کاری کدها در آن وجود ندارد و هکرها نمی‌توانند کد خاصی را روی سیستم تراشه‌های تلویزیون بنویسند و اجرا کنند. در نتیجه کسانی که بدافزاری را طراحی می‌کنند برای حمله به سیستم تلویزیون هوشمند باید کد را از اول بنویسند و این کار نسبتاً سخت و دشوار است.

علاوه بر این به روز رسانی سیستم‌عامل تلویزیون‌های هوشمند نیاز به امضای دیجیتال دارد. به همین دلیل بدافزارها نمی‌توانند وارد سیستم‌عامل شده و روی حافظه دستگاه قرار بگیرند. در صورتی که بدافزاری روی حافظه تلویزیون قرار داشته باشد، بعد از به روز رسانی از روی حافظه پاک می‌شود.

چگونه تلویزیون هوشمند خود را از شر ویروس‌ها در امان نگه داریم؟

تلویزیون هوشمند اگرچه ویروسی شدن تلویزیون‌های هوشمند به سادگی رخ نمی‌دهد اما نباید نسبت به این موضوع بی‌توجه بود. برای حفظ تلویزیون هوشمند از نفوذ ویروس چند مورد را باید در نظر داشته باشید.

  • در صورتی که نرم‌افزار ویروس‌یابی در تلویزیون هوشمند شما از طرف شرکت سازنده به صورت پیش‌فرض نصب شده است، هر از چند گاهی از آن برای اسکن تلویزیون خود استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان USBهایی که به وجود ویروس در آن‌‌ها شک دارید به تلویزیون خود متصل نکنید.
  • سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌هایی را که روی تلویزیون شما نصب شده‌اند به روز رسانی کنید. احتمال نفوذ هکرها و یا ویروس‌ها به سیستم‌عامل‌ها و یا اپلیکیشن‌های قدیمی بیشتر است.
  • به هیچ عنوان از مرورگرهای موجود در تلویزیون برای اینترنت گردی استفاده نکنید. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که در مرورگرهای نصب شده روی تلویزیون‌های هوشمند، از پروتکل‌‌های امنیتی استفاده نشده است.

هرچند احتمال ویروسی شدن تلویزیون هوشمند بسیار کم است اما این به این معنی نیست که ویروس‌ها و یا هکرها نمی‌توانند به این دستگاه‌ها حمله کنند. پس حتماً موارد امنیتی را رعایت کنید.

ارسال نظر