تماشای ابر ماه توت فرنگی (آخرین سوپر مون سال 2021) را از دست ندهید!

رسانه کلیک - آخرین سوپر ماه 2021 موسوم به ابر ماه توت فرنگی فردا شب (سوم تیر) در آسمان پدیدار می‌شود. این پدیده ساعت 23:10 به وقت ایران به اوج می‌رسد.

تماشای ابر ماه توت فرنگی (آخرین سوپر مون سال 2021) را از دست ندهید!

آخرین ابرماه 2021 روز پنجشنبه 24 ژوئن (3 تیر) رخ می‌دهد. این پدیده شگفت‌انگیز که به دلیل همزمان بودن با فصل برداشت توت فرنگی در آمریکا به ابرماه توت فرنگی شهرت یافته، از صبح فردا قابل مشاهده است اما ساعت 23 و 10 دقیقه به اوج خود رسیده و درخشان‌تر می‌شود.

مداری که ماه در آن به دور زمین می‌گردد تقریبا با مدار چرخش زمین به دور خورشید در یک صفحه قرار دارد. به همین خاطر در انقلاب یا تحول تابستانی (تغییر فصل از بهار به تابستان)، یعنی زمانی که خورشید در بالاترین نقطه از آسمان قرار می‌گیرد، ماه نزدیک‌ترین فاصله را با زمین دارد. این موضوع باعث می‌شود ماه در اتمسفر بیشتری بتابد و ما آن را مایل به قرمز ببینیم.

ابر ماه توت فرنگی در کشورها و تمدن‌های مختلف با نام‌های دیگری همچون ماه شکوفه، ماه کاشت، ماه LRO، ماه رز، ماه ذرت سبز، ماه گرم، ماه هور، ماه عسل و ماه حاشیه‌ای نیز شناخته می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، پدیده ماه کامل در اواسط ماه‌های سال قمری اتفاق می‌افتد. ابرماه توت فرنگی امسال نیز در 13 ذی‌القعده رخ می‌دهد.

اصطلاح ابر ماه یا سوپر مون (Supermoon) نخستین بار سال 1979 توسط ستاره‌شناس آمریکایی، ریچارد نول مطرح شد. این پدیده طی چند دهه اخیر اهمیت فراوانی بین مردم پیدا کرده و هر بار چشم علاقه‌مندان طبیعت و نجوم را به آسمان خیره می‌کند.

ارسال نظر