دانشمندان امکان حیات در سیاره مشتری و زهره را بررسی می‌کنند

رسانه کلیک - دانشمندان در حال مطالعه شرایط اقلیمی سیاره مشتری و زهره هستند تا امکان حیات انسان روی آن‌ها را بررسی کنند. ظاهرا مشتری شرایط امیدوارکننده‌تری نسبت به زهره دارد.

دانشمندان امکان حیات در سیاره مشتری و زهره را بررسی می‌کنند

ابرهایی که اطراف سیاره مشتری را احاطه کرده‌اند ظاهر دوستانه و مهمان‌نوازی به آن نمی‌دهند. اما همان‌طور که می‌دانید هیچ‌گاه نباید چیزی را از روی ظاهر قضاوت کرد! پس از مریخ، اکنون نوبت به مشتری رسیده تا مورد مطالعه دانشمندان قرار گیرد. آیا امکان حیات روی بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی وجود دارد؟ این سؤالی است که محققان اکنون در حال بررسی آن هستند.

علاوه بر هوایی که تنفس می‌کنیم، عوامل دیگری نیز در ادامه حیات انسان نقش دارند که مهم‌ترین آن‌ها بدون شک آب است. بنابراین کشف آب روی سیاره، چه به صورت مایع باشد و چه به صورت جامد و گاز، برای دانشمندان امیدوارکننده است.

ابرهای سیاره مشتری

به گفته محققین دانشکده علوم زیستی کوئینز در ایرلند شمالی، درجه حرارت و میزان آب موجود در ابرهای مشتری شرایط را برای زندگی میکروبی فراهم می‌کند؛ البته با فرض اینکه سایر مواد مغذی لازم نیز روی سیاره وجود داشته باشند. در عوض، ابرهای سیاره زهره از جنس اسید سولفوریک بوده و درصد مولکول آب در آن‌ها کم است.

دکتر فیلیپ بال، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی در این باره می‌گوید: «وجود آب مایع لزوما به معنای امکان حیات روی سیاره مشتری یا زهره نیست. بلکه باید ببینیم اورگانیسم های شبه زمینی چگونه از این آب استفاده می‌کنند.» وی افزود: «در مرحله بعد باید بپرسیم چه مقدار از این آب واقعا برای مصارف بیولوژیکی مناسب است.»

ارسال نظر