سوالاتی که قبل از انتخاب یک متخصص یا شرکت سئو باید به آنها پاسخ داد

در این مقاله قصد نداریم نام شرکت های بدسابقه را افشا کنیم و یا هیچ یک از شرکت های سئو را مورد سرزنش قرار دهیم. هدف از این مقاله آموزش نحوه انتخاب شرکت سئوی مناسب و کارآمد به مالکان کسب و کار است.

سوالاتی که قبل از انتخاب یک متخصص یا شرکت سئو باید به آنها پاسخ داد

به نظر می رسد در ایران متاسفانه تقریبا تمام مالکان کسب و کار ماجراهای وحشتناکی درمورد سئو شنیده اند و یا حداقل یکبار خودشان آن را تجربه کرده اند. البته این مورد در خارج از کشور نیز به این شکل است. با پیروی از راهنمایی های زیر از تجارب منفی در امان بمانید.

در این مقاله قصد نداریم نام شرکت های بدسابقه را افشا کنیم و یا هیچ یک از شرکت های سئو را مورد سرزنش قرار دهیم. هدف از این مقاله آموزش نحوه انتخاب شرکت سئوی مناسب و کارآمد به مالکان کسب و کار است.

سابقه حقیقی این شرکت ها چیست؟

شاید این کار ساده به نظر برسد، اما اینطور نیست. آگاهی از سابقه حقیقی یک شرکت تنها مستلزم این نیست که تعداد مقالات مثبت مشتریان را بخوانیم زیرا مقاله های انتقادی یا رضایت نامه های مشتریان که روی وب سایت یک آژانس قرار می گیرد، معمولا گلچین شده است. حتی مقالات انتقادی که بر روی Google Maps یا سایر وب سایت های ثالث مخصوص مقالات انتقادی قرار دارند نیز قابل اتکا نیستند.

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه آژانس های سئو با تهدید مشتریان به اقدامات قانونی آنان را مجبور به حذف مقالات انتقادی منفی شان می کنند. بعضی شرکت ها نیز از تهدیدهایی نا درست تر همچون سئوی منفی استفاده می کنند. مقالات مثبت به راحتی منتشر می شوند و به سرعت در یک کمپین شناخته می شوند، بنابراین نمی توانند نشانگر خوبی از سابقه یک آژانس سئو باشند.

برای به دست آوردن سابقه حقیقی این آژانس ها بهتر است مستقیما با مشتریان آنها تماس بگیرید. به این ترتیب اگر رضایت نامه مشتریان درست نباشد سریعا متوجه خواهید شد و راهنمایی های ارزشمندی از این مشتریان دریافت می کنید.

آیا این شرکت ها یکم تیم متخصص سئو هستند یا نه یک شرکت دیجیتال مارکتینگ

شرکت هایی که طیف گسترده ای از خدمات دیجیتال را ارائه می دهد معمولا در موضوع سئو تخصص کافی را ندارند. بسیاری از آژانس های دیجیتالی کار خود را به عنوان شرکت های طراحی وبسایت آغاز می کنند و پس از آن دامنه فعالیت های خود را گسترش داده و شامل میزبانی، مدیریت Ad Words و طراحی گرافیک و سئو نیز می شوند.

مشکل چنین شرکت هایی این است که کارمندانی که در بخش سئو کار می کنند معمولا با این صنعت آشنا هستند، ولی متخصص سئو نیستند. آژانس های دیجیتال مارکتینگ برای آغاز کار خود در زمینه سئو معمولا از کارمندان کم سابقه یا تیم های دورکاری که تحت نظارت دپارتمان اصلی کار می کنند، استفاده می کنند.

در بازاری که شرکت های دیجیتال مارکتینگ خدمات سئو ارائه می دهند، احتمالأ شرکت ها لیستی از مقررات سئو را تهیه کرده و به شکل منظم به آن رسیدگی می کنند. اما حقیقت موضوع این است که در پروژه ها هیچ کار تخصصی در زمینه سئو انجام نمی شود. هرچند این شرکت ها در بخش خدمات سئو با شکست روبرو می شوند اما به خاطر موفقیت در سایر بخش ها همچنان پابرجا باقی مانده اند.

به همین دلیل بهتر است با یک مشاور مستقل سئو یا شرکت تخصصی سئو همکاری داشته باشید. اکثر شرکت های تخصصی سئو توسط یک مشاور سئوی موفق راه اندازی شده و برای جذب مشتریان بیشتر به آژانس سئو تبدیل شده. نکته مثبت آژانس های سئو در این است که تنها خدمتی که ارائه می دهند سئو بوده، بنابراین اگر آوازه موفقیت شان به گوش برسد مطمئن هستید که در سئو موفق بوده اند نه سایر خدمات دیجیتال.

این شرکت ها به چه نتایجی رسیده اند؟

یک آژانس سئوی موفق کارآمد باقی می ماند. اینکه از یک شرکت سئو توقع داشته باشیم در تمام صنایع درجه یک باشد غیر واقع گرایانه است، اما در موضوع کلید واژه قوی همیشه باید رتبه اول را داشته باشد.

برای اطلاع از رتبه بندی این آژانس ها علاوه بر پرسش از خود شرکت ها و یا خواندن مقالات مثبت گلچین شده ای که در سایتشان قرار داده اند، باید از مشتریان وبسایت نیز پرس و جو کرد. توصیه نامه ها و کامنت های مشتریان را بخوانید و سعی کنید وبسایت افرادی را که کامنت گذاشته اند پیدا کنید. از وبسایتشان دیدن کنید و بررسی کنید که چه کلیدواژه های در متا عنوان سایت دیده می شود. سپس این واژه ها را در گوگل سرچ کرده و از آخرین رتبه بندی سایت موردنظر آگاه شوید.

با توجه به تغییراتی که در الگوریتم گوگل ایجاد می شود این رتبه بندی ها بی ثبات هستند و اگر شرکتی دو سال پیش توانسته وبسایتی را به صدر این رتبه بندی برساند، این بدان معنا نیست که هنوز هم قدر به این کار باشد.

می توان گفت یکی از قدرتمندترین نشانگرهای توانایی شرکت در ارتقای رتبه، وبسایت خود شرکت است. البته باید اعتراف کرد که همه شرکت ها سعی ندارند تا رتبه ی سئوی وب سایت خود را ارتقا دهند. از طرف دیگر رتبه بندی سئوی سایت همیشه نرخ بازگشت سرمایه بالایی ندارد و ارتقای آن به هزینه و تلاش بسیار نیاز دارد. اگر شرکتی در شهر شما در صفحه اول شرایط سئو قرار دارد، نشانه خوبی به حساب می آید.

فرآیند نقل قولشان به چه صورت است؟

به دنبال عوامل تعیین کننده قیمت باشید. البته این کار خیلی سخت است و در اکثر موارد ساختار قیمت گذاری ثابت به این معنا است که آژانس از رویکردی ثابت و تکراری درمورد سئو استفاده می کند، نه سئوی فنی.

همچنین مطمئن شوید چه کسی کار سئویی را که شرکت تحویل شما می دهد، انجام می دهد. در اکثر مواقع شرکت های بزرگ سئو از کارمندان فروش به روش جذب با حق پاداش با حق کمیسیون برای فروش هرچه بیشتر استفاده می کنند، که این کار ظالمانه ترین روی صنعت است.

بهتر است مطمئن شوید که برای آنچه لازم ندارید پولی نمی دهید. همچنین اکثر کارمندان بخش فروش خدماتی را که به شما می فروشند که از آنچه کارمندان سئو باید ارتقای رتبه سایتتان انجام دهند، فراتر بوده و هزینه بیشتری بر دوش شما می گذارد.

شاید بهترین سناریوی که دیده باشید این است که وقتی برای صحبت مستقیم با کسی که کار سئو سایتتان را انجام داده با شرکت تماس می‌گیرید فردی که پشت تلفن است نقل قول ها را منتقل می کند و اجازه صحبت مستقیم با وی را نمی دهد. معمولا در شرکت های کوچکی که مالک شرکت همان مسئول سئو است، شاهد این موضوع هستیم.

شاخص کلیدی عملکردی که به شما فروخته می شود چیست؟

یکی از بزرگترین کلاهبرداری ها در «سئوی تضمینی» این است که مشتریان را قانع می کنند که سایتشان را براساس نام برندشان یا عبارتی که هیچ کس آن ها را سرچ نمی کند، رتبه‌بندی می کنند.

بنابراین اطمینان حاصل کنید که کلیدواژه هایی که به شما معرفی می شود به اندازه کافی در طول یک ماه سرچ شود تا بازگشت سرمایه را ممکن سازد. بهتر است بدانید که رتبه بندی براساس نام برندتان مضحک بوده، زیرا گوگل خودکار این کار را انجام می دهد. به یاد داشته باشید پس از آنکه وبسایت شما در صفحه اول سرچ یک کلمه قرار گرفت، تنها درصدی از حجم جستجوی ماهانه را به خود اختصاص می دهد، نه کل آن را. بنابراین اجازه ندهید با ادعای رسیدن به حجم کلی سرچ ماهانه کلاه سرتان بگذارند.

آیا شرکت ها سعی دارند کنترل همه چیز را در دست بگیرند؟

بعضی شرکت ها سعی دارند تا کنترل همه قابلیت های دیجیتالی سایتتان را در دست بگیرند. به این منظور تلاش می کنند تا طرح وبسایت جدیدی به شما بفروشند، به شما پیشنهاد می دهند تا وبسایت خود را به هاستینگ آنها انتقال دهید، دامنه خود را به اکانت آنها جابجا کنید، دارایی های خود در گوگل را برروی اکانت خودشان تنظیم کنید، و حتی شما را راضی می کنند تا مدیریت Google Ads خودتان را به آنها بسپارید و غیره.

حتی شاید با گفتن این جمله که اداره شدن همه چیز توسط یک شرکت می تواند زندگی را برایتان آسان تر سازد سعی کنند شما را قانع به این کار کنند. شاید از نظر فنی حرفشان درست باشد، اما این هم درست است که طوری شما را به خود وابسته می کنند که نتوانید بی خیالشان شوید.

آیا با شما شفاف هستند؟

بسیاری از شرکت های سئو دوست دارند کارشان را مخفی نگه دارند . این موضوع قابل درک است زیرا در بازار اشباع شده رقابت بسیار بالاست. اما باید درمورد آنچه انجام می دهند حداکثر شفاف سازی را انجام دهند.

حتی در بعضی موارد ممکن است از روش های استفاده کنند که دوست نداشته باشند آن را بیان کنند. مثلا از نرم افزار لینک دهی خودکار یا سرویس های مجددا فروخته شده به بقیه شرکت ها استفاده کنند. اطلاع از روش های بکار گرفته توسط این آژانس ها و فواید این روش ها برای شرکت شما می تواند به نفعتان باشد. مراقب آن دسته از متخصصان متکبر سئو که به هیچ وجه حاضر نیستند شفاف سازی کنند و هر نوع پرسش درمورد روش کارشان را سرکوب می کنند، باشید.

استخدام متخصص سئو بهتر از این است که خودتان به تنهایی سئوی سایت را بر عهده بگیرید. اطلاعات متناقض بسیاری در زمینه سئو وجود دارد و یک متخصص سئوی مناسب اطلاعات دقیقی درمورد این مسائلی دارد. همانطور که در این مقاله گفته شد باید هوشیار بود و قبل از امضای قرارداد با هر آژانسی تحقیقات بیشتری انجام داد.

حتی ممکن است بعد از خواندن این راهنمایی ها همچنان تجربه تلخی از رتبه بندی خسته کننده سایتتان داشته باشید. بنابراین بهتر است تحقیقات بیشتری انجام دهید تا رتبه بندی سایتتان را به خوبی ارتقا دهید.

ارسال نظر