نخستین تصاویر گرفته شده از مریخ نورد ژورانگ جهان را شگفت‌زده کرد!

رسانه کلیک – مریخ نورد ژورانگ (Zhurong) پس از گذشت تنها چند روز از ورودش به سیاره سرخ، یک تصویر رنگی و یک تصویر سیاه و سفید را به زمین ارسال کرده است.

نخستین تصاویر گرفته شده از مریخ نورد ژورانگ جهان را شگفت‌زده کرد!

اگر به خاطر داشته باشید، چین هفته گذشته نخستین مریخ نورد خود یعنی ژورانگ را با موفقیت در سطح سیاره سرخ فرود آورد. حال آژانس فضایی ملی چین (CNSA) نخستین تصاویر ارسال شده توسط این مریخ نورد را دریافت کرده و آن را با مردم جهان به اشتراک گذاشته است.

در تصویر رنگی زیر، پنل های خورشیدی مریخ نورد را می‌بینیم که هنوز کاملا باز نشده‌اند اما در حال ذخیره‌سازی انرژی هستند.

مأموریت تیانون-1 در نوع خود واقعا بی‌نظیر است. چینی‌ها ابتدا فضاپیمایی را به مدار مریخ ارسال کردند. مدتی بعد یک کپسول محافظت شده که حاوی ژورانگ بود به سوی سیاره سرخ پرتاب شد و با موفقیت روی سطح نشست. طبق آخرین گزارش‌های به دست آمده، مریخ نورد هنوز درون محفظه قرار دارد اما به زودی آماده کاوش در سطح سیاره می‌شود.

تصویر سیاه و سفیدی که در زیر مشاهده می‌کنید در واقع سطح شیب‌دار سطح‌نشین است که توسط یکی از دوربین‌های ژورانگ ثبت شده است. به محض اینکه مریخ نورد به کمک این سطح شیب‌دار قدم بر سیاره سرخ بگذارد، کار خود را آغاز کرده و به جستجوی آب‌های جامد زیرزمینی می‌رود.

منطقه‌ای که ژورانگ در آن مستقر شده، Utopia Planitia نام دارد؛ یک دشت وسیع در نیمکره شمالی سیاره که ظاهرا یخ‌های زیرزمینی بسیاری در خود دارد. اگر قرار باشد ناسا، سازمان ملی فضایی چین (CNSA) یا هر سازمان فضایی دیگری فضانوردان خود را به مریخ بفرستند، ابتدا باید از وجود آب و نحوه بهره‌برداری از آن در سیاره مطمئن شوند.

به گزارش Businessinsider ، مریخ نورد 530 پوندی چین تقریبا با کاوشگرهای Spirit و Opportunity ناسا هم‌اندازه است و درست مانند آن‌ها سه ماه فرصت دارد تا به کندوکاو بپردازد. البته جالب است بدانید که اسپیریت 6 سال و آپورچونیتی 14 سال به جستجوی خود ادامه دادند!

شایان ذکر است مریخ نورد Perseverance ناسا نیز اکنون در حال گردش در منطقه Jezero Crater مریخ به سر می‌برد؛ منطقه‌ای که در نیمکره شمالی سیاره قرار دارد. با این حال احتمال اینکه گذر Perseverance و ژورانگ به یکدیگر بیفتد، بسیار اندک است.

ارسال نظر