نگاهی به اپلیکیشن همسریابی همدم | آشنایی اینترنتی به قصد ازدواج

اپلیکیشن همسریابی همدم، نخستین اپلیکیشن همسان‌گزینی رسمی کشور، روز گذشته افتتاح شد؛ اپلیکیشنی که گفته شده قرار است مشکل ازدواج جوانان را حل کند.

نگاهی به اپلیکیشن همسریابی همدم | آشنایی اینترنتی به قصد ازدواج

همدم به عنوان اولین نرم‌افزار رسمی و دارای مجوز در امر همسریابی و مشاوره ازدواج، سامانه فراگیر همسان‌گزینی ارائه شده توسط مجموعه تبیان است که با استفاده از شیوه‌های نو در بستر تلفن همراه طراحی شده ‌است. این پلتفرم قرار است پاسخگوی نیاز جوانان و خانواده‌ها در امر ازدواج باشد و در راستای تحکیم ازدواج و خانواده به عنوان دستیار عمل کند.

این اپلیکیشن روز گذشته همزمان با اول ذی‌الحجه و روز ازدواج در مؤسسه تبیان رونمایی شد.

اپلیکیشن همسریابی همدم در پی ازدواج پایدار است

کمیل خجسته، مدیرعامل مؤسسه رسانه‌ای تبیان، هدف از طراحی پلتفرم همدم را انتخاب آگاهانه و ازدواج پایدار دانسته و گفته است: «هرچقدر سبک زندگی مدرن و صنعتی قدرت پیدا می‌کند، اتصالات مبتنی بر خانواده نیز دستخوش تغییرات می‌شود. مهاجرت، زندگی‌های دانشجویی و خوابگاهی، شغل‌ها و تغییر زیستگاه بومی در روابط افراد تأثیر می‌گذارد. این تغییرات سبب شده ارتباطات جدیدی در جامعه و به‌ویژه در میان جوانان به وجود بیاید.»

خجسته با اشاره به ویژگی‌های این پلتفرم افزود: «همدم تلاش می‌کند با رویکرد مبتنی بر خانواده، فضای جدیدی در حوزه ازدواج پایدار با استفاده از ابزارهای نوین ایجاد کند و تلفیقی از اصالت و سبک صنعتی رقم بزند.»

مدیرعامل مؤسسه تبیان درباره شیوه استفاده از اپلیکیشن همسریابی همدم نیز چنین توضیح داده است: «سبک و روش استفاده از این پلتفرم این‌گونه است که افراد متقاضی با روش‌های جدید احراز هویت می‌شوند. سپس تست‌های متفاوت از آن‌ها گرفته می‌شود و با نظارت اساتید روان‌شناسی از جمله دکتر گلزاری، آگاهی لازم را نسبت به یکدیگر کسب می‌کنند.»

وی ادامه داد: «پس از گذراندن مراحل مقدماتی، خانواده‌ها توسط افراد آموزش دیده و متخصص در جریان قرار می‌گیرند و در نهایت با اتمام این کار، مثلث آگاهی، شور و تعهد که محور اصلی راه‌اندازی این پلتفرم است تشکیل می‌شود. همه فعالیت‌ها در این سامانه تحت نظارت خانواده‌ها صورت می‌گیرد. ما بر این مبنا به روش ازدواج سنتی، پلتفرم همدم را که در ادامه توسعه سایت همسان‌سازی تبیان است، در مقیاس کشوری رونمایی کنیم.»

شیوه احراز هویت در همدم چگونه است؟

آن‌طور که در توضیحات این اپلیکیشن گفته شده، همدم سازوکاری متفاوت از دیگر اپلیکیشن‌های آشناسازی و به اصطلاح «دیتینگ» دارد. در نمونه‌های خارجی چون تیندر (Tinder)، بامبل (Bumble) و دیگر اپلیکیشن‌های مشابه، هر کاربر بر اساس عکس و مشخصاتی که خودش در برنامه وارد می‌کند شناخته می‌شود؛ اطلاعاتی که البته می‌تواند غلط باشد. هرچند دلیل این عامل را می‌توان در این دانست که هیچ‌کدام از این برنامه‌ها برای رابطه پایدار -و به طور حتم، ازدواج- طراحی نشده‌اند و فقط بستری هستند که آشنا کردن افراد را با یکدیگر تسهیل می‌کنند. اما همدم هدفش را به طور مشخص ایجاد آشنایی با هدف ازدواج اعلام کرده است و بنابراین کوشیده با ایجاد سازوکارهایی چون استفاده از مشاور، در جریان قرار دادن خانواده‌ها و محدودیت در گزینه‌های معرفی شده، جلوی روابط کوتاه‌مدت و مقطعی را بگیرد.

اپلیکیشن همسریابی همدم

به گفته علیرضا دهفولی، معاون نوآوری تبیان، احراز هویت به صورت آنلاین از طریق سامانه‌های حاکمیتی و دولتی صورت می‌گیرد. همچنین کاربران یک سری داده‌های شخصی مانند مسائل خانوادگی، اطلاعات ظاهری و اعتقادی را وارد پلتفرم می‌کنند. برخی از داده‌ها هم مانند صفحه اول و دوم شناسنامه یا گواهی اشتغال به کار به صورت عکس بارگذاری می‌شود. وقتی اطلاعات تکمیل شد، برای غربالگری ابتدایی ۲ آزمون روان‌شناختی برگزار می‌شود و بر اساس جوابی که از این آزمون استخراج می‌شود، مدارک و پاسخ آزمون کاربر تأیید و وارد فرآیند همدم‌یاب می‌شود.

جوان‌ها چطور به یکدیگر معرفی می‌شوند؟

در اپلیکیشن همسریابی همدم پس از احراز هویت و غربالگری ابتدایی، اطلاعات اولیه گزینه‌ مدنظر به کاربر نمایش داده می‌شود. اگر کاربر فرد پیشنهاد شده را تأیید کرد، وارد فرآیند معرفی می‌شود و اگر رد کرد، باید دلیل رد کردن خود را بگوید تا در انتخاب‌های بعدی بتوانند به او بهتر کمک کنند.

همچنین تأکید شده که کاربران اجازه ندارند تعداد زیادی از پروفایل‌ها را بدون اینکه تعیین تکلیف کنند، مطالعه کنند و در واقع گزینه‌های هر کاربر برای انتخاب محدود است.

دیگر گزینه‌ای که همدم را از سایر روش‌های زوج‌یابی و اپلیکیشن‌های مشابه جدا می‌کند، وجود و حضور یک معرف در ارتباط میان دختر و پسری است که به یکدیگر معرفی و به اصطلاح match شده‌اند. این معرف مشخصات مورد نیاز دو طرف را بررسی می‌کند و چناچه تأیید شد، با خانواده‌ها تماس می‌گیرد تا آن‌ها هم در جریان فرآیند آشنایی قرار بگیرند. در واقع معرفی که به عنوان پشتیبان زوجین حضور دارد، تا پیش از آن که ازدواج صورت بگیرد، تک‌تک مراحل را با زوجین جلو می‌برد و خانواده‌ها را در این زمینه همراهی می‌کند.»

استفاده از اپلیکیشن همسریابی همدم هزینه هم دارد؟

نصب و عضویت در همدم رایگان است، اما کاربر برای استفاده از برخی امکانات آن نیاز به پرداخت هزینه‌های درون‌برنامه‌ای دارد.

دهفولی، معاون نوآوری تبیان چنین توضیح داده است: «در مدل فعلی بر اساس انتخاب‌هایی که کاربران می‌کنند، برای تماشای پروفایل هزینه اندکی دریافت می‌شود. پس از رونمایی اصلی احتمالا این مدل درآمدی تغییر می‌کند و تأمین مالی روی موضوع معرفی و معرف‌ها صورت می‌گیرد.»

اپلیکیشن همسریابی همدم

او همچنین تأکید کرد: «یکی از علت‌های اصلی که به این سمت رفتیم تا در داخل اپلیکیشن پرداخت انجام شود، نقش بازدارندگی برای بحث تنوع‌طلبی داخل اپلیکیشن‌هایی است که شبیه به همدم فعالیت می‌کنند. ما با مجموعه‌های مختلف مشاوره‌ای و اساتید حوزه خانواده مشورت کردیم. هرچند مبلغ ناچیزی در این اپلیکیشن دریافت می‌شود، اما عمده‌ترین موضوع این است که نقش بازدارندگی در ذهن افراد در بحث انتخاب و تنوع‌طلبی در مورد افرادی که به آن‌ها پیشنهاد می‌شود، ایجاد شود.»

نظر کاربران فضای مجازی چیست؟

پس از اعلام رونمایی اپلیکیشن همسریابی همدم، این خبر در فضای مجازی و به ویژه توییتر مورد بحث و گفت‌وگوی کاربران قرار گرفت.

بسیاری از کاربران فضای مجازی معتقدند مشکل ازدواج نکردن جوانان در حال حاضر پیدا نکردن شریک و همسان نیست، بلکه مشکل اقتصادی و وضعیت معیشتی در صدر قرار دارد. از نگاه این کاربران اعلام رونمایی یک اپلیکیشن رسمی برای همسریابی، در واقع نوعی پاک کردن صورت‌مسئله است و نه کمک به حل آن.

برخی از کاربرانی هم که صرفاً از روی کنجکاوی می‌خواستند اپلیکیشن را نصب کنند، با مشاهده اینکه مراحل احراز هویت و اعلام شماره تلفن همراه و کدملی مورد نیاز است، از نصب اپلیکیشن منصرف شدند.

به عقیده این کاربران همدم با توجه به ویژگی‌ها محدودکننده‌اش فقط می‌تواند برای طیف خاصی از افراد جامعه خدمت ارائه کند و قابلیت استفاده برای همه افراد را ندارد.

همدم، اسم و لوگویی که تکراری است

اپلیکیشن همسریابی همدم یک حاشیه دیگر هم دارد و آن تکراری بودن اسم و لوگوی آن است. اپلیکیشن دیگری که با نام همدم می‌شناسیم -و چند سالی است مشغول به کار است-، اپلیکیشن حوزه سلامت زنان و پیگیری چرخه قاعدگی است که بنا به آمار گوگل‌پلی در 30 سپتامبر 2020 عرضه و بیش از 100 هزار بار نصب شده است.

لوگوی اپلیکیشن همدم (حوزه سلامت زنان) لوگوی اپلیکیشن همدم (همسریابی)

این شباهت به اندازه‌ای بود که از روز گذشته و پس از اعلام رونمایی اپلیکیشن همسریابی همدم، برخی کاربران به اشتباه آن‌یکی اپلیکیشن را دریافت کردند.

در حال حاضر همدم (در حوزه سلامت زنان) روی گوگل‌پلی و همدم (ازدواج و همسریابی) روی کافه بازار قابل دسترسی است.

ارسال نظر