اکبرقنبرپور دبیر اینوتکس در گفتگو با کلیک: نگاه تخصصی ما را زیر سوال نبرید

رسانه کلیک - درپی حواشی اینوتکس ۲۰۱۹  و تغییرات بزرگ و گسترده ای که روز دوم شاهدش بودیم و شفاف سازی پاره ای از سوالات با اکبر قنبرپور دبیر اینوتکس 2019 به گفتگو نشستم که ماحصش را در ادامه می خوانید.

اکبرقنبرپور دبیر اینوتکس در گفتگو با کلیک: نگاه تخصصی ما را زیر سوال نبرید

به گزارش کلیک، قنبرپور صحبت هایش را با اشاره به قیمت بلیط های اینوتکس شروع کرد و گفت: از دید ما اینوتکس نمایشگاهی تخصصی برای افراد متخصص فعال در حوزه فناوری و استارتاپ ها است. از همان روز اول برپایی اینوتکس با همین دید وارد میدان عمل شدیم و تلاش کردیم که با پیاده سازی سیستم رجیستری و دریافت هزینه ای اندک، کمک کنیم تا بازدیدکننده تخصصی به نمایشگاه بیاید. این رویکرد سال گذشته باعث شد بیش از 6000 متخصص، فارغ التحصیل و کارآفرین از نمایشگاه بازدید کنند. بلیط های پارسال نمایشگاه اینوتکس 30 هزار تومان بود و امسال نیز از اوایل اردیبهشت بلیط های زودهنگام هشتمین نمایشگاه اینوتکس با مبلغ 28 هزار تومان پیش فروش شد و در نهایت با شروع نمایشگاه در نرخ 35 هزار تومان ثابت ماند.

ما در دبیرخانه تعداد 15 بلیت رایگان در اختیار تمام غرفه داران قرار دادیم و به تمام استارتاپ ها نیز 5 کد ثبت نام رایگان دادیم. در کنار اینکه برای تعداد زیادی از تیم های اعزامی از شهرهای مختلف کد تخفیف در نظر گرفتیم.

سیاست ما در کنار این نکته تخصصی بعد دیگری هم داشت. در بررسی هایی که انجام دادیم به این نکته رسیدیم که در صورت ورود افراد عمومی؛ استارتاپ ها با سوالات پیش پا اقتاده ای از قبیل شتاب دهنده چیست؟ استارتاپ دقیقا به چه معناست؟ و... مواجه می شدند. حتی اگر از این مورد نیز چشم پوشی می کردیم، نمی توامستیم از افرادی که با کیف های بزرگ و صرفا برای جمع کردن اشانتیون، کاتالوگ و... راهی نمایشگاه می شوند را فاکتور بگیریم. اتفاقی که با اختیاری شدن ثبت نام روز دوم شاهدش بودیم.

قنبرپور با تاکید به این نکته و در پاسخ سوال خبرنگار کلیک مبنی بر اینکه علت رایگان شدن بلیط ها در روز دوم چیست؟ پاسخ داد: نگاه ما کاملا تخصصی است و داشتن اطلاعات دموگرافیک بازدیدکنندگان به ما کمک کرده بتوانیم رویداد را بهتر برگزار کنیم. تا دیروز رجیستری کل افراد را با مشخصات، جنسیت، زمان بازدید و حتی سن افراد را داشتیم؛ اما متاسقانه توسط خیلی از رسانه ها و افراد فعال در صفحات اجتماعی اعتراضاتی شد که هزینه ثبت نام در نمایشگاه زیاد است، در حالیکه هزینه ورود به جیتکس دوبی بیش از 800 یورو، رویداد نوآوری باز مسکو 300 دلار و... است. حال آنکه میانگین عدد دریافتی از بازدیدکنندگان امروز صبح 14 هزار تومان بوده است.

مشکل از جایی ناشی می شود که ما اینوتکس را یک نمایشگاه صرف نمی دانیم، بلکه یک مگا رویداد است که در کنار نمایشگاه، رویدادهای تجاری و ترویجی و بخشهای جانبی زیادی در آن برگزار و دایر می شود.

اکبر قنبرپور که سابقه مدیریت مرکز رشد پارک فناوری پردیس، ریاست مرکز فن بازار را در رزومه کاری اش دارد و این روزها به عنوان معاونت توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس مشغول فعالیت است در پاسخ به نوع دیزاین چند کانتر خاص گفت: ماجرا این است که ما برای برگزاری اینوتکس، پیش رویدادی به نام «نوآوری های نوآورانه» داریم که با حضور و مشارکت دانشجوها شکل می گیرد و از آنها خواسته می شود درمورد نوع دیزاین اینوتکس، رویدادهای مختلف، نحوه بهره برداری و ... ایده بدهند. مثلا باکسهای شارژ موبایل، بخش اینوجوان، درخت کاتالوگهای اضافی و... از جمله این طرح ها بوده است. ایده غرفه سازی با جعبه های حمل مواد غذایی هم یکی از ایده ها بود که مورد پسند آن 6 مجموعه قرار نگرفت و امروز این فضا را تغییر دادیم.

غرفه هایی که بدین شکل تغییر کردند

ما دیوارها و سن و ورودی استیج نمایشگاه را با کارتن و لوله های کارتنی ساخته ایم، متریالی که ضایعاتی و بازیافت پذیر است، برای پاویون مشاورین هم همینطور. در واقع اینها ناشی از همان ایده هاست و ما جرأت اجرای این ایده ها را داشته ایم و خب بعضا هم مورد استقبال و پسند قرار نگرفته است.

قنبرپور که دبیر اینوتکس سال گذشته هم بوده است، در پاسخ به سوالی در رابطه با حضور غرفه داران در کافه سرمایه اینگونه پاسخ داد:

داستان از این قرار است که از دو ماه پیش به کلیه استارتاپ های ثبت نام کرده در نمایشگاه، برای حضور در این بخش اطلاع رسانی شده است و طی 2 ماه گذشته، به استارتاپ های متقاضی حضور در این بخش، آموزشهای لازم برای نحوه تعامل با سرمایه گذار داده شده است. ورود به این فرایند برای هیچ کدام از استارتاپ ها هزینه نداشته است و صرفا در صورت موفقیت در جذب سرمایه، به بروکر مربوطه کمیسیون کمی پرداخت می شود.

قنبرپور در رابطه با ایونت های پولی در خلال نمایشگاه گفت: حضور در پاویون منتورها و مشاوران، حضور در اینوتکس، حضور در برنامه های reverse Pitch، حضور در برنامه رقابت استارتاپی (INOTEX Pitch)، استفاده از اتاق جلسات B2B در سالن 44 و 40، حضور در بخش تجربه فناوری، استفاده از خدمات ایستگاه کار، هیچ یک منوط به پرداخت هزینه نیست، و فقط برخی رویدادهای خاص مانند اینوتکس تلنت، اینوجوان و اینونایت مستلزم هزینه بوده است.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه اینوتکس، برای این اکوسیستم است و باید کمک کنیم این رویداد هر سال بهتر و با نقص کمتر برگزار شود گفت: برخی اشکالات مربوط به برگزارکننده اینوتکس نیست، بلکه زیرساختهای نمایشگاه بین المللی تهران است؛ اگر تهویه خوب کار نمی کند قطعا مشکل از مالک سالنها است نه برگزارکننده نمایشگاه. ما حتی خودمان هزینه کردیم و نور استارتاپ های مستقر در سالن 44 را با نصب 10 پروژکتور تقویت کردیم.

قنبرپور ضمن تشکر از انتقادات صریح و سازنده، آنها را کمکی به برگزاری بهتر نمایشگاه برشمرد و از اصحاب رسانه و افراد موثر در اکوسیستم درخواست کرد از همه جوانان و متخصصین برای حضور در این رویداد تخصصی در زمینه نوآوری دعوت به عمل آورند.

ارسال نظر