با ده مورد از بهترین فیلم های تیم برتون آشنا شوید

رسانه کلیک - تیم برتون بدون شک یکی از کارگردان های بی نظیر با دیدگاهی خاص است. در این مقاله، به بررسی ده مورد از بهترین فیلم های این اعجوبه سینمایی می پردازیم.

با ده مورد از بهترین فیلم های تیم برتون آشنا شوید

اغلب کارگردان ها برای مخاطبین ناشناس هستند، چون در پشت پرده کار می کنند. اما زمانی که یک فیلمساز از دیدگاه خاص و منحصر به فردی برخوردار باشد، توجه مخاطبین را به خود جلب کرده و نام او روی زبان ها می افتد. تیم برتون قطعا یکی از همین فیلمسازهای خاص و برجسته به حساب می آید که توانسته شهرت بسیاری در سینمای گاتیک به دست آورد.

تیم برتون با الهام از دوره اکسپرسیونیستی آلمان و همینطور همکاری با ستارگانی همچون جانی دپ و هلنا بونهام کارتر موفق شده به یکی از مشهورترین کارگردان های هالیوود تبدیل شود. ساخته های تیم برتون، هر بیننده ای را پای صفحه نمایش میخکوب می کند. همراه ما باشید تا با ده مورد از بهترین فیلم های تیم برتون آشنا شوید. این فیلم ها بر اساس امتیازهای تعیین شده در وب سایت راتن تومیتوز معرفی شده اند.

Batman Returns

امتیاز راتن تومیتوز: 80%

سال عرضه: 1992

پنگوئن دیوانه خو (با بازی فوق العاده دنی دیویتو) در آبراهه های پایین شهر گاتهام زندگی می کند. وی با تاجر شروری به نام مکس شرک (با بازی کریستوفر واکن) هم پیمان می شود تا بتمن قهرمان (مایکل کیتون) را یک بار برای همیشه از میان بردارند. اما وقتی دستیار خجالتی شرک، سلنا کایل (میشل فایفر) از قضیه بو می برد، شرک تلاش می کند تا او را به قتل برساند، ولی سلنا به یک زن گربه ای با نیروی فراانسانی تبدیل می شود. زن گربه ای تصمیم می گیرد تا در سرنگونی بتمن به پنگوئن و شرک کمک کند. غافل از اینکه با دیدن قهرمان شنل پوش داستان، جرقه های غیرمنتظره ای در ذهن سلنا به وجود آمده و هوادار بتمن می شود. بازگشت بتمن بدون شک یکی از بهترین فیلم های تیم برتون به شمار می آید که تحصین خاصی را از سوی مخاطبین کامیک های مارول دریافت کرده است.

Charlie And The Chocolate Factory

با ده مورد از بهترین فیلم های تیم برتون آشنا شوید

امتیاز راتن تومیتوز: 83%

سال عرضه: 2005

این فیلم کمدی و فانتزی بر اساس داستان محبوب نویسنده ای به نام رولد دال ساخته شده و روایت پسر جوانی به نام چارلی باکت (فردی هایمور) و پدربزرگ جو (دیوید کلی) را به تصویر می کشد. این دو به روه کوچکی از برندگان مسابقه ملحق می شوند که جایزه آن ها، سفر به کارخانه جادویی و اسرارآمیز آبنبات ساز معروف شهر، یعنی ویلی وانکا (با بازی جانی دپ) است. ویلی وانکا با کمک کارگران کوچک اومپا لومپا، یک انگیزه مخفی را برای بازدیدکننده ها در این سفر در نظر گرفته و ذات واقعی هر یک از بچه های حاضر در گروه را برملا می سازد.

Corpse Bride

امتیاز راتن تومیتوز: 84%

سال عرضه: 2005

عروس مرده بدون شک یکی از شاهکارهای تیم برتون است. داستان این انیمیشن حول شخصیتی به نام ویکتور و سفر او به دنیای مردگان می گردد. خانواده های ویکتور (با صداپیشگی جانی دپ) و ویکتوریا (امیلی واتسون) برنامه عروسی این دو جوان را چیده اند. با اینکه خوشبختانه این دو از یکدیگر خوششان می آید، اما ویکتور نسبت به مراسم مضطرب است. وی برای یافتن آرامش، مدتی در جنگل قدم می زند و سعی دارد تا حرف های مخصوص به مراسم عروسی را در میان شاخ و برگ های درختان تمرین کند. زمانی که حلقه را به یک شاخه می پوشاند، ناگهان حلقه تبدیل به دست شده و او را به دنیای مردگان می کشاند. این شاخه یا همان دست، متعلق به امیلی بوده که پس از فرار با عشقش به قتل می رسد و این بار می خواهد با ویکتور ازدواج کند. ولی ویکتور باید پیش از ازدواج ویکتوریان با بارکیس بیترن شرور (ریچارد ای. گرانت) به روی زمین بازگردد.

Beetlejuice

امتیاز راتن تومیتوز: 85%

سال عرضه: 1988

بیتل جوس یکی از قدیمی ترین و بهترین فیلم های تیم برتون است. پس از اینکه باربارا (جینا دیویس) و آدام میتلند (الک بالدوین) در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست می دهند، نمی توانند این دنیا را ترک کرده و در خانه خود به دام می افتند. پس از مدتی، یک زوج غیرقابل تحمل (کاترین اوهارا و جفری جونز) خانه را خریده و به همراه دختر نوجوان خود لیدیا (وینونا رایدر) به آنجا نقل مکان می کنند. زوج مرده تصمیم می گیرند تا آن ها را بترسانند، هرچند که تلاش میتلندها بدن نتیجه می ماند. غافل از اینکه تقلای آن ها توجه بیتل جوس (مایکل کیتون) را به خود جلب می کند. بیتل جوس یک روح آشفته و غیرقابل کنترل است که کمک او فورا به یک خطر جدی برای میتلندها و لیدیای بیگناه تبدیل می شود.

Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street

با ده مورد از بهترین فیلم های تیم برتون آشنا شوید

امتیاز راتن تومیتوز: 86%

سال عرضه: 2007

کمتر کسی فیلم سوئینی تاد با بازی جانی دپ و هلنا بونهام کارتر دوست داشتنی را ندیده است. این داستان روایت آرایشگری در لندن (جانی دپ) است که به خاطر سوء نظر قاضی شروری به نام تورپین (آلن ریکمن) به همسر زیبایش، به ناحق و به خاطر جرمی که مرتکب نشده به استرالیا تبعید می شود. آرایشگر بدفرجام پس از 15 سال با نام سویینی تاد به لندن باز می گردد تا انتقام خود را از دنیای بی رحم بگیرد. وی یک سالن سلمانی داشته و گلوی مشتریان بدشانس را با تیغ خود می برد. سپس جسد آن ها را در اختیار خانم لاوت (هلنی بونهام کارتر) قرار می دهد. خانم لاوت نیز از این پیکرهای بی جان برای پختن کیک های گوشی مغازه اش استفاده می کند. با اینکه افراد بسیاری زیر تیغ سویینی تاد به قتل رسیده اند، ولی رضایت او تنها زمانی حاصل می شود که روزی گلوی تورپین را پاره کند.

Pee-Wee's Big Adventure

امتیاز راتن تومیتوز: 87%

سال عرضه: 1985

پی وی هرمن (پل روبنز) مردی عجیب با ذهنیت کودکانه بوده که عاشق درچرخه قرمزش است و به هیچ وجه حاضر نیست آن را به فرانسیس (مارک هولتون)، همسایه حسود خود بفروشد. زمانی که پی وی به ملاقت دوستش دوتی (الیزابت دیلی) می رود، دوچرخه دزدیده می شود. پی وی با تصور اینکه وسیله محبوبش در آلامو است، راهی سفری شده و در آنجا با افراد برجسته ای از جمله سیمون پیشخدمت (دایان سالینجر) و همینطور یک باند موتور سوار آشنا می شود. در نهایت، پی وی متوجه می شود که دوچرخه مورد علاقه اش در یک فیلم مورد استفاده قرار گرفته و سعی می کند آن را پس بگیرد.

Frankenweenie

امتیاز راتن تومیتوز: 87%

سال عرضه: 2012

فیلم فرنکن وینی یکی دیگر از بهترین فیلم های تیم برتون و بر اساس یک داستان کوتاه انیمه بوده که در اواسط دهه 80 عرضه شده است. این فیلم، داستان یک پسر جوان به نام ویکتور فرانکشتاین (چارلی تاهان) را به تصویر می کشد که قصد دارد تا سگ مرده خود را به هر نحوی احیا کند. معلم علوم ویکتور (مارتین لاندو) به کمکش آمده و در نهایت وی به هدف خود می رسد. همه چیز خوب است تا زمانی که دانش آموزان دیگر، فرمول اسرارآمیز ویکتور را می دزدند و از آن برای زنده کردن سایر حیوانات مرده استفاده می کنند. این کار، پیامدهای وحشتناکی را با خود به همراه دارد.

Edward Scissorhands

با ده مورد از بهترین فیلم های تیم برتون آشنا شوید

امتیاز راتن تومیتوز: 90%

سال عرضه: 1990

این فیلم قطعا نمادی از خلاقیت بی حد و حصر تیم برتون است. ادوارد دست قیچی (جانی دپ) توسط یک دانشمند ساخته شده است. ادوارد قیچی های ترسناکی به جای دست دارد، چون دانشمند قصه قبل از اینکه بتواند جسم او را به طور کامل بسازد، از دنیا می رود. به هر حال، یک فروشنده مهربان و روستایی به نام پگ، ادوارد را پیدا می کند و او را به خانه خود می برد. ادوارد با دختر نوجوان خانواده (وینونا رایدر) آشنا شده و مهر دختر را در دلش می نشاند. اما طولی نمی کشد که علیرغم مهربانی و استعداد هنری ادوارد، دست های ترسناکش بالاخره منجر به رنجش و طرد شدن او می شوند.

Ed Wood

امتیاز راتن تومیتوز: 90%

سال عرضه: 1990

این فیلم در واقع به داستان زندگی شخصی به نام ادوارد دیویس وود جونیور (اد وود) اشاره می کند که لقب بدترین کارگردان هالیوود را به خود اختصاص داده است. اد وود (با بازی جانی دپ)، به سبب عادات غیرعادی و فیلم های عجیب و غریبش از هالیوود رانده شده است. با این وجود، اد با کمک یک بازیگر قدیمی به نام بلا لوگوسی و همینطور چند تن از افرادی که به ذهنیت او علاقه مند هستند، تصمیم می گیرد تا رویاهای نامتعارف خود را وارد سینما کند. علیرغم انتقادها و شکست های تجاری، اد و دوستانش می توانند یک مجموعه عجیب و در عین حال دوست داشتنی از فیلم های کم هزینه را به وجود آورند.

The Nightmare Before Christmas

با ده مورد از بهترین فیلم های تیم برتون آشنا شوید

امتیاز راتن تومیتوز: 95%

سال عرضه: 1993

بدون شک صدر نشین لیست بهترین فیلم های تیم برتون ، کابوس قبل از نیمه شب است. این فیلم، ماجرای جک اسکلینگتون، پادشاه کدو تنبل محبوب شهر هالووین را به تصویر می کشد، که از روال سالانه و تکراری ترسناندن افراد در دنیای واقعی خسته شده است. زمانی که جک به طور تصادفی به شهر کریسمس می رسد، تمام رنگ های شاد و روح های زنده، احساسات جدید و دلنشینی را در او به وجود می آورند. پس تصمیم می گیرد تا با دزدین بابانوئل و نشستن به جای او، کریسمس را تحت کنترل خود درآورد. اما خیلی زود متوجه می شود که اوضاع بر وفق مراد نیست.

ارسال نظر