تئا 456 ؛ یک جریان ستاره ای بزرگ در کهکشان راه شیری

رسانه کلیک - جریان ستاره ای تئا 456 که در کهکشان راه شیری قرار گرفته، شامل 468 ستاره است که همگی به طور همزمان و حدود 100 میلیون سال پیش متولد شده اند.

تئا 456 ؛ یک جریان ستاره ای بزرگ در کهکشان راه شیری

با نگاهی به تصویر بالا می توان گفت که ستاره های زیادی در کهکشان راه شیری وجود دارند. طبق گفته اخترشناسان کهکشان ما مملو از جریان های ستاره ای بوده که البته یکی از آن ها بیش از 500 ستاره را در خود گنجانده است. شاید جالب باشد بدانید که دانشمندان در جدیدترین تحقیقات خود، حدود 8292 جریان ستاره ای در کهکشان را شناسایی کرده اند.

ستاره های خوشه ای همانطور که از نامشان پیداست به صورت خوشه ای ظاهر می شوند. حال آنکه جریان های ستاره ای دارای الگوهای خطی هستند. این جریان ها Theja نام دارند. تئا در واقع الهه بینایی و نور آسمانی در افسانه های یونان است. منجمان در آخرین پژوهش های خود، از داده های تلسکوپ فضایی ESA Gaia برای مطالعه دقیق تئا 456 استفاده کردند و متوجه شدند که حدود 468 ستاره به طور همزمان در این جریان زاده شده اند.

ستاره های تئا معمولا در یک مسیر حرکت می کنند. جف اندروز، سرپرست این پروژه می گوید که اغلب خوشه های ستاره ای همراه با یکدیگر شکل می گیرند. اما نکته جالب توجه درباره تئا 456 آن است که این جریان بسیار طولانی و کشیده بوده و 570 سال نوری با راه شیری فاصله دارد. اندروز به وجود جریان های ستاره ای در اطراف کهکشان نیز اشاره کرده است.

زمان زیادی طول کشید تا ستاره شناسان این جریان عظیم کهکشانی را شناسایی کنند؛ چراکه این جریان به خاطر موقعیت مکانی خود تقریبا از چشم انسان ها پنهان مانده بود. ظاهرا تمام ستارگان موجود در تئا 456 از مواد یکسانی ساخته شده و حاوی میزان مشابهی آهن هستند. با برسسی مواد تشکیل دهنده می توان گفت که کلیه این ستاره ها حدود 100 میلیون سال پیش به وجود آمده اند.

ارسال نظر