ده مورد از بهترین فیلم های اقتباس شده از کتاب های مشهور (بخش اول)

رسانه کلیک - در این مطلب قصد داریم تا طی دو بخش، شما را با ده مورد از بهترین فیلم های اقتباس شده از کتاب های نویسنده های معروف آشنا کنیم.

ده مورد از بهترین فیلم های اقتباس شده از کتاب های مشهور (بخش اول)

بسیاری از ایده های عالی از طریق کتاب ها به تولیدکنندگان، کارگردان ها و بازیگران الهام می شوند تا پروژه های سینمایی فوق العاده ای را به وجود آورند. از آغاز پیدایش سینما تا کنون، ادبیات به عنوان یکی از مهم ترین منابع الهام گیری برای ساخت فیلم به شمار می آید. رابطع بین این دو هنر، می تواند منجر به ساخت پروژه های با کیفیت و بی نظیر می شود. در نتیجه، خوانندگان و علاقه مندان کتب و ادبیات می توانند از تماشای داستان های دلخواه خود به طور زنده لذت ببرند.

بسیاری از فیلم های اقتباس شده از کتاب ها می توانند حس رضایت را در خوانندگان و تماشاگران به وجود آورده و حتی از حد انتظار آن ها فراتر روند و احساسات دنیای کلمات را به صفحه نقره ای منتقل کنند. در ادامه به چند مورد از بهترین فیلم های ساخته شده از روی کتاب ها و رمان های معروف می پردازیم.

Mansfield Park

  • تاریخ اکران: سال 1999
  • امتیاز IMDB: 7.0

کتاب های جین آستین در مناسبت های بسیار روی پرده سینما به تصویر کشیده شده اند. برخی از آن ها به طور کامل با داستان اصلی مطابقت داشته، و برخی دیگر در زمان های مدرن ساخته شده اند و یا جنبه های دوران فعلی به آن ها اضافه شده است. نسخه 1999 پارک منزفیلد از برخی جهات با رمان اصلی متفاوت است. فیلم پارک منزفیلد همانند لحن آستین دارای طنز بوده و یکی از بهترین فیلم های سینمایی اقتباس شده از این نویسنده بزرگ به شمار می آید. کارگردان این فیلم علاوه بر نمایش برابری حقوق زنان، مسائل برده داری را نیز روی صحنه آورده، که در کتاب اصلی تنها اشاره هایی به آن ها شده است.

The Guernsey Literary And Potato Peel Pie Society

فیلم های اقتباس شده از کتاب

  • تاریخ اکران: سال 2018
  • امتیاز IMDB: 7.4

یکی دیگر از بهترین فیلم های اقتباس شده از کتاب های مشهور، انجمن ادبی و پای پوست سیب زمینی گرنزی است. این فیلم نه تنها بر اساس یک رمان (نوشته انی باروز و مری آن شفر) ساخته شده، بلکه شرح حال نویسنده ای را به تصویر می کشد که زندگی خود را در یک حالت وقفه نگه می دارد تا با شخصیت های اصلی یک داستان خاص ملاقات کند. این داستان سراسر عشق و دوستی با داستان های جنگ جهانی دوم و چند سال پس از آن آمیخته شده است. نام طولانی و عجیب و غریب این فیلم و البته کتاب، از ساکنین جزیره گرنزی گرفته شده، که برای فرار از نیروی های گشت آلمان و همینطور زنده ماندن در تنهایی جنگ، یک کلوپ کتابخوانی به راه انداخته اند.

The Boy In The Striped Pajama

  • تاریخ اکران: سال 2008
  • امتیاز IMDB: 7.8

این داستان تکان دهنده، رابطه دوستی بین دو کودک در بازداشتگاه اسرای جنگی را در طول جنگ جهانی دوم به تصویر می کشد. واقعیت از چشمان معصوم این دو پسربچه دیده می شود که از لحاظ نژادی تفاوت چشمگیری با یکدیگر دارند. برونو، پسر یک فرمانده نازی بوده که هیچ کس حاضر نیست با او بازی کند. نام پسر دیگر ساموئل است که یهودی بوده و در طرف دیگر فنس زندگی می کند. او نمی تواند احصار رد شود و یک پیژامه راه راه بر تن دارد. کتاب درام جان بوین تا حدی توسط کارگردان این فیلم، یعنی مارک هرمن تغییر کرده تا داستان تاثیرگذار و احساسی قدرتمندی را به نمایش بگذارد. پسری در پیژامه راه راه، یکی از بهترین فیلم های ساخته شده تا کنون در خصوص هلوکاست است.

What's Eating Gilbert Grape

  • تاریخ اکران: سال 1993
  • امتیاز IMDB: 7.8

چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می دهد، یکی از بهترین فیلم های اقتباس شده از کتاب های داستان است که بازیگران مشهوری نظیر لئوناردو دی کاپریو و جانی دپ در آن هنرنمایی می کنند. دیکاپریو برای بازی در این فیلم، چندین بار نامزد دریافت جایزه شده و توجه مارتین اسکوسیزی را به خود جلب کرد. این فیلم روایت گیلبرت گریپ را به تصویر می کشد که مسئولیت خانواده را بر عهده دارد. خانواده او شامل دو خواهر، یک مادر با مرض چاقی مفرط و یک برادر معلول (دی کاپریو) می شود که دائم به دنبال دردسر است.

Blade Runner

فیلم های اقتباس شده از کتاب

  • تاریخ اکران: سال 1982
  • امتیاز IMDB: 8.1

آیا آدم مصنوعی ها خواب گوسفند برقی می بینند؟ نام رمان بی نظیری از فیلیپ ک دیک بوده، که فیلم Blade Runner ریدلی اسکات از روی آن ساخته شده است. به دلیل کیفیت بالا و اجرای عالی، محصول علمی تخیلی 1982 به یک فیلم فرهنگی و فرقه ای تبدیل شد، هرچند که در ابتدا نتایج خوبی را در باکس آفیس به دست نیاورد.

این فیلم با بازی هریسون فورد، به دلیل داستان پیچیده و صحنه پردازی های ماهرانه، یکی از تاثیرگذارترین و بهترین آثار در ژانر علمی تخیلی به حساب می آید. در واقع فیلم بلید رانر باعث معرفی کتاب های دیگر فیلیپ ک دیک به سینما و تلویزیون شد. به عنوان مثال، سریال The Man in the High Castle محصول پلتفرم پخش فیلم آمازون، بر اساس یکی از رمان های معروف این نویسنده ساخته شده است.

ارسال نظر