ماموریت های جدید ناسا برای درک بهتر شرایط آب و هوایی در فضا

رسانه کلیک - سازمان ناسا برای درک بهتر شرایط آب و هوایی در فضا ، به دو ماموریت هلیوفیزیک ملحق شده و مبلغ 55 میلیون دلار را نیز برای هر پروژه کنار گذاشته است.

ماموریت های جدید ناسا برای درک بهتر شرایط آب و هوایی در فضا

ناسا در دو ماموریت هلیوفیزیک شرکت خواهد کرد تا بدین ترتیب امکان درک بهتر شرایط آب و هوایی در فضا فراهم شود. این آژانس رسما مشارکت خود در پروژه های EUVST و EZIE را اعلام نموده و مبلغ 400 هزار دلار را نیز در ازای این پژوهش 9 ماهه دریافت کرده است.

پروژه EUVST در واقع مربوط به یک تلسکوپ خورشیدی است که نشان می دهد اتمسفر خورشید چگونه بادها و مواد خورشیدی را به بیرون رانده و بدین ترتیب روی میزان تشعشات فضایی تاثیر می گذارد. این پروژه که برای سال 2026 زمان بندی شده، در اصل متعلق به سازمان اکتشافات هوافضایی ژاپن (JAXA) است اما ناسا نیز مبلغ 55 میلیون دلار را در آن سرمایه گذاری کرده و در ساخت ابزارهایی مانند ردیاب های فرابنفش، تلسکوپ راهنما و تجهیزات مربوط به طیف سنجی مشارکت می کند.

پژوهشگان پروژه IZIE نیز با بهره گیری از سه ماهواره کوچک، به مطالعه الکتروجت های شفق قطبی پرداخته و جریان های الکتریکی بالای دو قطب که سبب اتصال شفق به مگنتوسفر زمین می شوند را مورد بررسی قرار می دهند؛ زیرا پدیده ای که سبب ایجاد شفق قطبی می شود، همچنین می تواند در سیگنال های رادیویی و ارتباطی نیز اختلال ایجاد کرده و به فضاپیماهای در حال گردش آسیب برساند.

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم هدف اصلی از انجام چنین پروژه هایی، درک بهتر شرایط آب و هوایی در فضا و فهم مسائل فیزیکی پدیده های خورشیدی است. ناسا در ماه اوت همکاری خود در 5 پروژه مشابه دیگر را نیز اعلام کرد و برای هر کدام مبلغ 1.5 میلیون دلار کنار گذاشت. هدف نهایی آن است که بتوانیم رویدادهایی مانند شراره های خورشیدی و خروج جرم از تاج خورشیدی را پیشبینی کرده و بدین ترتیب جلوی آسیب به فضانوردان، فضاپیماها و تاسیسات فضایی را بگیریم.

ارسال نظر