رئیس شرکت سامسونگ در 78 سالگی درگذشت

رسانه کلیک - لی کون هی، رئیس شرکت بزرگ سامسونگ در 78 سالگی دار فانی را وداع گفت. وی در طی مدیریت خود، سامسونگ را به یک برند جهانی تبدیل کرد.

رئیس شرکت سامسونگ در 78 سالگی درگذشت

طبق گزارش آژانس خبری یونهاپ، لی کون هی، رئیس طولانی مدت گروه سامسونگ که این مجموعه را به یکی از بزرگ ترین امپراطوری های تجاری جهان تبدیل کرده، امروز در سن 78 سالگی درگذشت.

داستان سامسونگ عمیقا با تاریخچه وطن خود درآمیخته است که گاهی به آن جمهوری سامسونگ نیز گفته می شود. لی، پسر بنیانگذار سامسونگ (یعنی لی بیونگ چول) در اواخر دهه 80 و درست بعد از تعویض دیکتاتوری به دموکراسی، مسئولیت این مجموعه را در دست گرفت. سامسونگ تحت مدیریت لی کون هی ، ابتکارعمل و خلاقیت های متعددی را در حوزه های مختلف الکترونیکی از جمله تولید نیمه رسانا، تراشه های حافظه، نمایشگرها، و سایر مولفه های پایه در دستگاه های دیجیتالی امروز را به جهانیان عرضه کرد.

لی در طول حیات خود با چالش های اقتصادی متعددی مواجه شد. از جمله این مشکلات، می توان به بحران اقتصادی آسیا در سال 1998 و سقوط تقریبی اقتصاد کره جنوبی و همچنین حباب Dot-Com و نزول جهانی سهام اینترنتی اشاره کرد.

پس از گذراندن این چالش ها، لی در معروف ترین خط تولید گوشی هوشمند مجموعه سامسونگ، یعنی گلکسی، سرمایه گذاری کرد. این سرمایه گذاری، سامسونگ را از یک ابرقدرت صنعتی به یک برند مصرف کننده جهانی ارتقا بخشید. کمپانی سامسونگ الکترونیک، که تنها یکی از مجموعه کمپانی های سامسونگ است، امروزه ارزشی بالغ بر 350 میلیارد دلار داشته و یکی از ارزشمندترین و گران ترین شرکت ها در سراسر جهان به حساب می آید.

با اینکه هوش تجاری و نگرش های استراتژیک رئیس سامسونگ در گرداندن این کمپانی مورد تحسین و تمجید بسیاری قرار دارد، اما وی در سال های اخیر درگیر مشکلات متعددی شده بود. لی در اواخر سال 2000 به اتهام فرار مالیاتی محکوم شد، هرچند که در نهایت توسط رئیس جمهور وقت کره، لی مینوگ باک مورد عفو قرار گرفت. البته علیرغم یکسان بودن نام خانوادگی، این دو هیچ نسبتی با یکدیگر نداشتند.

سامسونگ همچنین به دلیل تلاش رئیس لی برای محفوظ نگه داشتن آینده مالی این شرکت برای فرزند خود، لی جائه یونگ، مورد انتقاد گروه های متعددی از جمله گروه الیوت قرار گرفت. لی جائه جونگ به دنبال حمله قلبی پدر در سال 2014، رهبری موثر سامسونگ را برعهده گرفت. وی دارای مشکلات قانونی متعددی بوده و به اتهام رشوه دهی به مدت پنج سال به زندان محکوم شد، هرچند که این حکم توسط قاضی وقت، به تعلیق افتاد.

طبق گزارش یونهاپ، رئیس شرکت سامسونگ پس از حمله قلبی خود در شرایط ثابت بستری شد. از آن زمان به بعد، شایعات متعددی در ارتباط با وضعیت وی در طی شش سال انتشار پیدا کرد.

طبق گزارش بلومبرگ، لی به عنوان ثرتمندترین شهروند کره جنوبی، اندوخته ای در حدود 20 میلیارد دلار را از خود به جای می گذارد. مایملک لی نصیب یک همسر و چهار فرزند او خواهد شد.

ارسال نظر