راهنمای جامع خرید اس اس دی مناسب و بهینه

رسانه کلیک - همۀ ما می‌دانیم که دوران هاردها و درایوهای مکانیکی به اتمام رسیده و همه به دنبال خرید اس اس دی با سرعت ذخیره کردن یا خواندن سریع اطلاعات هستند.با این حال، از آنجایی که ساختار درایوهای SSD نسبت به درایوهای قدیمی‌ HDD پیچیده‌تر است، بدون شک پیش از خرید به اطلاعات و دانش فنی و تخصصی نیاز داریم تا بهترین انتخاب را داشته باشیم.

راهنمای جامع خرید اس اس دی مناسب و بهینه

با این حال، از آنجایی که ساختار درایوهای SSD نسبت به درایوهای قدیمی‌ HDD پیچیده‌تر است، بدون شک پیش از خرید به اطلاعات و دانش فنی و تخصصی نیاز داریم تا بهترین انتخاب را داشته باشیم.

در این مطلب قصد داریم کار خرید کامپیوتر را برایتان آسان کرده و از صفر تا صد اس اس دی برایتان بگوییم. پس با ما همراه باشید.

کامپیوتر من از چه نوع اس اس دی پشتیبانی می‌کند؟

این که چه نوع از SSD را برای خرید نیاز دارید، کاملاً به کامپیوتر و سیستم شما بستگی دارد. اگر صاحب یک سیستم گیمینگ بالارده و مدرن هستید یا قصد جمع کردن یک PC با مادربرد میان رده به بالا را دارید، احتمال بسیاری وجود دارد که سیستم شما با درایوهای به‌روز و جدید، کار کند و دچار مشکل نشود.

علاوه بر این، لپ تاپ های مدرن نیز به دلیل فضای بیشتری که درایوهای ساتا (SATA) اشغال می‌کنند، به SSDهایی با فرم ظاهری M.2 مجهز هستند. این درایوها به دلیل متصل شدن به برد اصلی، قابل تعویض نیستند، بنابراین حتماً مشخصات دقیق درایو اس اس دی لپ‌تاپ را پیش از خرید چک نمایید.

راهنمای خرید حافظه ssd به چه فرم فکتوری نیاز دارم؟

بیایید انواع و اقسام فرم فکتورها یا همان شکل‌های ظاهری اس اس دی های موجود را با هم مرور و بررسی کنیم:

Serial ATA (SATA) :

رایج‌ترین نوع اس اس دی از نوع ساتا (SATA) است. این درایوها ظاهر و شکل و شمایل درایوهای مکانیکی 2.5 اینچی لپ تاپ‌ را دارند و نوع اتصالشان نیز دقیقاً به مانند همان درایوهای قدیمی‌تر، از طریق کابل SATA است. اگر لپ تاپ یا رایانۀ رومیزی شما دارای کانکتور SATA است، به راحتی می‌توانید از این نوع اس اس دی استفاده کنید و با توجه به قیمت معقول و نسبتاً پایین آن‌ها، ارتقای خوب و راضی کننده‌ای را نسبت به درایوهای HDD تجربه نمایید.

SSD Add-in Card (AIC) :

درایوهای AIC قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بیشتری نسبت به انواع دیگر درایوهای اس اس دی دارند. چرا؟ به این دلیل که از طریق درگاه PCIe به مادربرد متصل می‌شوند. اس اس دی های AIC که معمولاً کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، خطوط PCIe بیشتری نسبت به درایو M.2 به خود اختصاص می‌دهند و در بیشتر مواقع با بهترین و بالاترین کارت گرافیک‌ها یا کنترلرهای RAID مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، برای استفاده از اس اس دی ‌های AIC، باید یک درگاه کامل x16 یا x4 را به آن‌ها اختصاص دهید.

M.2 SSD

این نوع از SSDها که شکل و شمایلی مشابه با رم کامپیوتر دارند (بسیار کوچک‌تر از رم هستند)، این روزها به یک گزینۀ استاندارد و ایده‌آل برای کاربران تبدیل شده‌اند و علاوه بر لپ تاپ ‌های جدید و مدرن، در کامپیوترهای دسکتاپ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که امروزه بیشتر مادربردها از این نوع درایو پشتیبانی می‌کنند و حتی بیش از یک درگاه M.2 دارند، استفاده از اس اس دی های M.2 بسیار راحت‌تر از گذشته شده و حتی می‌توان آن‌ها را در آرایش RAID نیز به کار گرفت.

U.2 SSD

درایوهای U.2 در نگاه اول، شبیه به اس اس دی‌ های SATA به نظر می‌رسند اما نه تنها کانکتور متفاوتی نسبت به آن‌ها دارند، بلکه داده‌ها را از طریق رابط پر سرعت PCIe منتقل می‌کنند. این درایوها همچنین نسبت به درایوهای ساتا نازک‌تر و جمع‌ و جور‌تر هستند. اس اس دی های U.2 معمولاً قیمت، سرعت و ظرفیت بالاتری نسبت به درایوهای M.2 دارند، به ندرت توسط کاربران عادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر سرورها از قابلیت‌های آن بهره‌مند می‌شوند.

راهنمای خرید حافظه ssd از رابط SATA استفاده کنم یا PCIe ؟

اس اس دی های 2.5 اینچی طراحی شده‌اند تا با رابط‌های ساتا کار کنند و درایو ساتا نیز برای اولین بار در سال 2000 و برای به راه انداختن هارد درایوها به وجود آمد. در طرف دیگر، درایوهای M.2 علاوه بر رابط ساتا، با رابط NVMe نیز کار می‌کنند که به صورت خاص برای بهره گرفتن از ذخیره‌سازهای پرسرعت ابداع شده‌اند. با این حال، در بازار مصرف کننده (گیمر و تولید کننده محتوا)، اس اس دی های M.2 از NVMe پشتیبانی می‌کنند.

اگر کارهای روزانه شما با کامپیوتر به نرم افزارهای اداری، وب‌گردی یا حتی گیمینگ محدود می‌شود، اس اس دی های NVMe لزوماً تفاوت ملموسی نسبت به درایوهای ارزان‌ قیمت‌تر SATA برای شما ایجاد نمی‌کنند. البته با توجه به روند توسعۀ بازی‌های ویدیویی، استفادۀ بهینه‌تر از درایوهای NVMe قطعاً تا سال‌های آینده رخ خواهد داد. اما در آن طرف میدان، کاربرانی قرار دارند که روزانه با کامپیوتر خود، فایل‌های بسیار حجیم و بزرگ منتقل، یا تصاویر و ویدیوهایی با کیفیت و حجم بسیار بالا ویرایش و تدوین می‌کنند. این افراد بدون شک به یک اس اس دی NVMe نیاز دارند. اس اس دی های NVMe نسبت به مدل‌های SATA، پهنای باند 5 برابری دارند و حتی اگر از رابط PCIe نسل چهارم استفاده کنید، این پهنای باند به 10 برابر درایو SATA می‌رسد. این نوع SSD پر سرعت تا همین چند سال پیش با قیمتی گزاف به فروش می‌‌رسید اما هم‌‌اکنون قیمت منطقی‌تر و مقرون به صرفه‌تری دارند.

خرید حافظه اس اس دی به چه ظرفیتی نیاز دارم؟

در بحث ظرفیت، باید بنا به بودجه و نیاز خود، اقدام به خرید اس اس دی کنیم. اس اس دی 128 گیگابایتی به دلیل ظرفیت بسیار پایین برای ذخیرۀ اطلاعات و نصب سیستم عامل و البته تعداد ماژول حافظه اندک (کاهش سرعت)، همین ابتدا از دور انتخاب‌های ما خارج می‌شود. اس اس دی 256 گیگابایتی نیز با در نظر گرفتن بازی‌ها و فایل‌های حجیم می‌تواند برای شما مشکلاتی را به وجود آورد. در مرحلۀ بعدی به اس اس دی 512 گیگابایتی می‌رسیم که نسبت قیمت به ظرفیت منطقی و خوبی دارد ولی برای اینکه یک انتخاب مطمئن داشته باشیم، باید درایوهای 1 ترابایتی را انتخاب کنیم که، تمام نیازهای ما را بدون مشکل برطرف می‌سازند.

پیشنهاد اصلی ما برای بحث ظرفیت این است که داده‌های مورد استقاده و نیازمند به سرعت خواندن بالا را درون SSD خود قرار داده و برای انبار کردن داده‌ها (فیلم و سریال و فایل‌هایی که در طولانی مدت مورد استقاده قرار می‌گیرند)، به سراغ یک HDD با ظرفیت بالا بروید.

راهنمای خرید اس اس دی معرفی انواع حافظه اس اس دی

نوع حافظۀ اس اس دی از نظر فنی مهم است اما کاربران معمولاً دقتی به آن ندارند. بیایید انواع حافظه در درایوهای جامد را با یکدیگر بررسی کنیم:

Single-Level Cell (SLC)

برای آغاز بحث نوع حافظۀ اس اس دی، ابتدا باید به سراغ SLC برویم و از فلش مموری سریع آن نام ببریم که برای سال‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. همانطور که از نام SLC برداشت می‌شود، این نوع حافظه در هر سلول خود، تنها یک بیت از داده را ذخیره می‌سازد. این حافظه همچنین بسیار سریع و با دوام بسیار بالا است. با این حال، با توجه به مسیری که بحث ذخیرۀ داده در سال‌های اخیر طی کرده، استفاده از SLC به هیچ وجه مقرون به صرفه و منطقی نیست.

Multi-Layer Cell (MLC)

پس از SLC، حافظۀ MLC برای مدت زمان نسبتاً زیادی مورد استفاده قرار گرفت و از آنجایی که قابلیت گنجایش بیشتر اطلاعات و قیمت کمتری داشت، به گزینۀ محبوب کاربران تبدیل گشت. با این حال، MLC نسبت به نوع حافظۀ قبلی، سرعت کمتری را ارائه می‌دهد. امروزه به غیر از یک سری درایوهای بالا رده (برای مصرف کنندگان)، MLC با انواع جدید‌تری از حافظۀ NAND جایگزین شده است.

Triple-Level Cell (TLC)

TLC در بحث سرعت، باز هم نسبت به MLC در ردۀ پایین‌تری قرار می‌گیرد اما امکان ذخیره سازی داده‌ها با چگالی و تراکم بیشتر در آن‌ها وجود دارد. بیشتر حافظه‌های TLC (مدل‌های جدید‌تر و گران‌قیمت‌تر) از یک نوع فناوری کشینگ (Caching) بهره می‌برند، چرا که TLC بدون یک بافر، آنچنان سریع‌تر از هارد درایوهای مکانیکی نیست.

Quad-Level Cell (QLC)

درایوهای QLC همانطور که از نامشان پیداست، به صورت کلی درایوهای ارزان‌ قیمت‌تر و پرظرفیت‌تری هستند (به لطف افزایش چگالی). با این حال، حافظه‌های QLC معمولاً رده بندی دوام و پایداری کمتری دارند و همچنین در زمانی که کش این درایوها پر می‌شود، سرعت نوشتن آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

دوام اس اس دی مهم است؟

دوام اس اس دی بدون شک مهم است اما کاربران باز هم اهمیت چندانی در هنگام خرید به آن‌ نمی‌دهند. تمام اس اس دی‌ ها طول عمر محدودی دارند. این بدان معنی است که پس از نوشته شدن روی سلول‌های ذخیره سازی در تعداد معین، اس اس دی دیگر نمی‌تواند داده را در خود نگه دارد. به همین دلیل است که سازندگان و تولید کنندگان درایو‌های SSD معمولاً سعی می‌کنند طول عمر درایو خود را با واحد‌های Total Terabytes Written یا TBW و Drive Writes Per Day یا DWPD به مصرف کننده اعلام کنند.

به این دلیل که بیشتر درایوها از ویژگی‌ Over Provisioning پشتیبانی می‌کنند که بخشی از ظرفیت کلی اس اس دی را به عنوان یک بخش ذخیره سازی پشتیبان یا Backup در خود نگه می‌دارد. زمانی که سلول‌های قرار گرفته در SSD شروع به مردن و از کار افتادن می‌کنند، درایو به صورت هوشمند داده را از سلول‌های مرده به سلول‌های تازه و پشتیبان انتقال داده و در واقع طول عمر اس اس دی را تا حدودی افزایش می‌دهند. در صورت استفاده عادی و عمومی از درایوهای SSD، تمام مدل‌ها امروزی دارای طول عمر راضی کننده‌ای هستند و حداقل 3 تا 5 سال به خوبی کار می‌کنند. با این حال، اگر درایو شما در سرور استفاده و کار نوشتن و خواندن اطلاعات در تمام ساعات و روزها انجام می‌شود، باید نگران طول عمر آن باشید.

حالا که به صورت کامل دربارۀ حافظه‌های ذخیره سازی SSD صحبت کردیم، بدون شک کار شما برای خرید یک SSD بهینه برای سیستم خانگی یا اداری‌تان راحت‌تر از گذشته می‌شود.

همیشه یک راه آسان‌تر وجود دارد

با دانستن تمام اطلاعاتی که در این مقاله گفته شد، انتخاب و خرید یک اس اس دی، متناسب با نوع بودجه و سیستم مورد نظر و کاربری مورد استفاده بسیار آسان‌تر خواهد بود، اما راه ساده‌تری نیز برای این موضوع وجود دارد، خرید از ایزی پی سی!

ایزی پی سی، سیستم هوشمند اسمبل کامپیوتر است که هر شخصی می‌تواند بدون نیاز به داشتن اطلاعات فنی در زمینۀ کامپیوتر و یا نحوۀ انتخاب قطعات از نظر هماهنگی با یکدیگر، یک سیستم کامپیوتری بهینه براساس نیاز خود و با بودجۀ دلخواه انتخاب کند و به صورت کیس اسمبل شده تحویل بگیرد.

در ایزی پی سی، امکان خرید هر نوع کامپیوتری، مانند خرید سیستم گیمینگ، خرید سیستم رندرینگ ، کامپیوتر اداری یا خانگی فراهم است. پس نیازی نیست دغدغۀ اسمبل سیستم تخصصی خود را داشته باشید. مجموعه‌ای کامل و هوشمند برای شما فراهم کرده‌ایم که در کنار خدماتی نظیر تضمین قیمت، اسمبل حرفه‌ای و استفاده از دانش متخصصین فنی، خریدی بهینه و لذت‌بخش را فراهم می‌کند، در کنار تمام این‌ها، علاوه بر 1 سال خدمات پس از فروش، 90 روز گارانتی طلایی نیز در اختیار خواهید داشت و در صورتی که هر قطعه‌ای از سیستم با مشکل مواجه شود، در جا توسط تیم لیون کامپیوتر تعویض می‌گردد.

ایزی پی سی مجموعۀ کاملی از قطعات و خدمات حرفه‌ای را کنار هم قرار داده است تا تمامی دغدغه‌های خرید یک سیستم را به طول کامل از بین ببرد، پس فراموش نکنید که "ایزی پی سی همه رو جواب میده"

ارسال نظر