ربات ماه نورد جاکسا به کوچکی یک توپ بیس بال است!

رسانه کلیک - ماه نورد جدید جاکسا (JAXA) به کوچکی یک توپ بیس بال بوده و قادر است در شرایط مختلف تغییر حالت دهد. این ربات سبک و جمع و جور نقش بسیار مهمی در اکتشافات فضایی دارد.

ربات ماه نورد جاکسا به کوچکی یک توپ بیس بال است!

آژانس اکتشافات فضایی ژاپن (جاکسا) با همکاری دانشگاه دوشیشا، شرکت سونی و کارخانه اسباب‌بازی تامی، اقدام به ساخت یک ماه نورد کوچک (به اندازه یک توپ بیس بال) کرده که در شرایط مختلف، تغییر حالت می‌دهد.

این ربات 250 گرمی علیرغم جثه کوچک خود وظیفه بزرگی بر عهده دارد و باید پس از فرود بر سطح ماه، شرایط را برای ورود ماه نورد اصلی که قرار است سال 2029 به فضا پرتاب شود، آنالیز کند. ظاهرا جاکسا می‌خواهد ضمن توسعه ماه نورد خود، از تأثیر گرانش ماه بر اجسام و لایه رگولیت پوشاننده سطح نیز باخبر شود.

ربات کروی شکل مذکور دارای قطر 80 میلی‌متر بوده و قرار است سفر خود را درون یک سطح‌نشین و از کمپانی iSpace آغاز کند. این ماه نورد ساختار متراکم و توپی شکل خود را حفظ می‌کند تا به ماه برسد. سپس اجزای آن تغییر حالت داده و از یکدیگر جدا می‌شوند تا ربات توانایی حرکت روی سطح را به دست آورده و شروع به عکس‌برداری از محیط پیرامون کند.

جاکسا از سال 2016 در حال آماده‌سازی ماه نورد کوچک خود بوده و طی این مدت از کارخانه اسباب‌بازی تامی نیز کمک‌های فراوانی دریافت کرده است. شرکت سونی که سابقه ساخت ربات‌های غلتان را در کارنامه خود دارد، نیز سال 2019 به پروژه ملحق شده تا وظیفه ساخت سیستم کنترلی را بر عهده داشته باشد. دانشگاه دوشیشا نیز به تازگی و از سال 2021 همکاری خود را با تیم آغاز کرده است.

ربات ماه نورد جاکسا سال 2022 آماده سفر به ماه و انجام اکتشافات فضایی می‌شود.

ارسال نظر