فیلم های کریستوفر نولان که هیچوقت ساخته نشدند

رسانه کلیک - در این مطلب به معرفی سه مورد از فیلم های کارگردان بزرگ هالیوود یعنی کریستوفر نولان می‌پردازیم که بنا به دلایلی هیچ‌وقت ساخته نشدند.

فیلم های کریستوفر نولان که هیچوقت ساخته نشدند

کارگردانان بزرگ معمولا چندین پروژه کنسل شده در بین کارهای خود دارند و کریستوفر نولان نیز از این قاعده مستثنی نیست. نولان سال ۱۹۹۸ پس از اکران فیلم تعقیب (Following) به شهرت خارق‌العاده‌ای رسید. وی اوایل قرن ۲۱ نیز با خلق آثاری همچون ممنتو (2000)، بی‌خوابی (2002) و البته سه‌گانه شوالیه تاریکی توانست جای پای خود را در سینما محکم کرده و استعداد و توانمندی خود را به رخ بکشاند.

نولان اواسط دهه ۹۰ میلادی و پیش از تعقیب، کارگردانی فیلمی به نام لری ماهونی (Larry Mahoney) را بر عهده گرفت. با اینکه این فیلم هیچ‌وقت اکران نشد اما نولان بارها آن را بازنگری و ویرایش کرد. در ادامه به معرفی سه مورد از فیلم های کریستوفر نولان می‌پردازیم که بنا به دلایل مختلف ساخته نشدند.

زندگی‌نامه هوارد هیوز

مشهورترین فیلم ساخته نشده کریستوفر نولان، زندگی‌نامه هوارد هیوز است. داستان این فیلم کمی بعد از ساخت بی‌خوابی (Insomnia) نوشته شد و بعدها به عنوان بهترین فیلم‌نامه نولان لقب گرفت.

این فیلم درباره شخصیتی به نام هوارد هیوز بوده که به عنوان یک سرمایه‌دار و شخص بانفوذ، به وسواس فکری مبتلا بوده و عمر خود را در یک انزوای عجیب و غریب هدر می‌دهد. بی‌توجهی هیوز به وضعیت سلامتی خود چندان شدید بود که FBI پس از مرگ او مجبور می‌شود از اثر انگشت برای تعیین هویت جسد استفاده کند.

به دنبال اعلام خبر ساخت زندگی‌نامه هوارد هیوز توسط مارتین اسکورسیزی، نولان ترجیح داد که پروژه را رها کند. با این حال، عناصری از شخصیت هیوز در کاراکتر معروف بروس وین در سه‌گانه Dark Knight به چشم می‌خورد.

کلیدهای خیابان

فیلم های کریستوفر نولان پس از کناره‌گیری از پروژه زندگی‌نامه هیوز، نظر نولان به کتاب روث رندل با عنوان The Keys to the Street جلب شد. جما آرترتون قرار بود به عنوان شخصیت اصلی در صحنه حاضر شود.

داستان فیلم درباره خانمی به نام مری یاگو است که در لندن زندگی می‌کند. مری به ناگاه درگیر یک سری قتل‌های وحشتناک در پارک ریجنت می‌شود. البته کلیدهای خیابان هرگز در فهرست فیلم های کریستوفر نولان وارد نشد، چراکه خیلی زود جذابیت خود را نزد کارگردان بزرگ از دست داد.

از دیدگاه نولان، فیلم The Keys to the Street شباهت بسیاری با فیلم‌های قبلی او داشته و ساخت آن موفقیت چندانی را حاصل نمی‌کرد. با اینکه نولان از این پروژه بیرون رفت، اما گفته می‌شود که فیلم جنایی مذکور هنوز در دست ساخت است.

زندانی

پیش از ساخت فیلم تلقین ((Inception در سال 2010، نولان برای کارگردانی یک فیلم اقتباس شده به نام زندانی (The Prisoner) انتخاب شد. این فیلم بر اساس یکی از نمایش‌های تلویزیونی British TV (سال 1360) ساخته شده و داستان یک جاسوس بی‌نام را روایت می‌کند. این جاسوس حین مأموریت دزدیده شده و در یک دهکده ساحلی عجیب و غریب زندانی می‌شود. درام جاسوسی سورئال The prisoner با درون‌مایه علمی و تخیلی، پیروان فرقه‌ای خود را به دست آورده و اغلب به عنوان یکی از آثار هنری تأثیرگذار دهه 60 شناخته می‌شود.

نام زندانی هرگز در فهرست فیلم های کریستوفر نولان به چشم نخورد، چون وی از پروژه کناره‌گیری کرد. با این وجود، مشخصه‌های اصلی این نمایش در دو فیلم Inception و Tenet به خوبی مشهود است؛ هیجان مفهومی بالا با تمرکز روی جمعیت هوشمند به همراه تصویربرداری سورئال و پیچ و تاب‌های فراوان. فیلم The prisoner را می‌توان به نحوی، الهام‌بخش کارهای کریستوفر نولان دانست.

ارسال نظر