مریخ نورد ژورانگ با موفقیت قدم در سیاره سرخ گذاشت

رسانه کلیک - مریخ نورد ژورانگ با قدم به سیاره سرخ و فرود در دهانه یوتوپیا پلانیتیا، فصل جدیدی از اکتشافات فضایی را برای آژانس چینی CNSA آغاز کرد.

مریخ نورد ژورانگ با موفقیت قدم در سیاره سرخ گذاشت

ردپای روبات چینی روی سطح مریخ، باعث شده تا چین به سومین کشور با فرود امن روی سیاره سرخ تبدیل شود.

فضاپیمای تیانون 1 که از ماه فوریه در حال چرخش حول مریخ بوده، روز جمعه یک کپسول محافظت‌شده را به سوی سیاره رها می‌کند. این کپسول حاوی مریخ نورد ژورانگ بوده که توانسته با کمک چتر نجات به سطح مریخ برسد. چین بعد از آمریکا، دومین کشوری محسوب می‌شود که مریخ نورد انحصاری خود را در خاک سیاره سرخ به کاوش گماشته است.

با این حال بر خلاف ناسا که به محض رسیدن به چنین دستاوردی، جهان را از تصاویر و ویدیوهای مختلف آگاه می‌کند، آژانس فضایی ملی چین هنوز هیچ اطلاعات جدیدی را به اشتراک نگذاشته است. ظاهرا دلیل این امر، احتیاط دولت چین در صورت شکست مأموریت است، تا مبادا تأثیر منفی روی رهبران سیاسی چینی بگذارد.

مریخ نورد ژورانگ در یکی از بزرگ‌ترین دهانه‌های سیاره سرخ، یعنی Utopia Planitia فرود آمده است. این محل دارای یخ‌های زیرزمینی است و زمانی به وسیله اقیانوس مریخی پوشانده شده بود. جایی که آب است، احتمالا حیات نیز یافت می‌شود. ژورانگ نیز همانند فضاپیمای Perseverance ناسا وظیفه دارد تا به کاوش مکان و جستجوی علائم حیات در گذشته بپردازد.

بد نیست بدانید که حوالی مریخ در ده ماه گذشته درگیر عبور و مرورهای بی‌سابقه‌ای بوده است. سه فضاپیما، از جمله تیانون 1 در ژوئیه سال 2020 به سمت مریخ پرتاب شده‌اند. مدارنورد Hope متعلق به امارات متحده عربی در ماه فوریه خود را در مدار مریخ قرار داده تا اتمسفر این سیاره را مورد بررسی قرار دهد. کمی بعد از Hope، مریخ نورد جدید ناسا یعنی Perseverance و همراه مشهور او یعنی Ingenuity به سطح مریخ رسیده و در یک بستر دریاچه‌ای باستانی فرود آمدند که شاید زمانی خانه حیات مریخی بوده است!

ارسال نظر