مزیت های کرونا از رشد فروشگاه‌های اینترنتی تا رونق دورکاری مجازی!

رسانه کلیک - ویروس کرونا چه تأثیری بر زندگی شما داشته است؟ در مدت طولانی همه‌گیری این ویروس مزاحم چقدر توانستید زندگی‌تان را با این شرایط جدید ایجاد شده وفق بدهید؟ از این تغییر جهانی راضی هستید یا ناراضی؟ کرونا هرچند دشوار بوده و هست، اما در جنبه‌هایی -برای مثال رشد فروشگاه‌های اینترنتی یا رونق دورکاری مجازی- به کمک زندگی‌هایمان آمده است. در ادامه به برخی از مزیت های کرونا می‌پردازیم.

مزیت های کرونا از رشد فروشگاه‌های اینترنتی تا رونق دورکاری مجازی!

حالا چیزی بیش از 1 سال و 6 ماه شده است که ویروس کرونا مهمان ناخوانده زندگی‌های ماست. ویروسی که ناگهان از راه رسید و کل جهان را درنوردید و باعث شد مردم دنیا یک زندگی تماماً تازه -و البته پر از محدودیت- را تجربه کنند. در این مدت حضور کرونا زندگی‌های همه‌مان -برخی زیاد و برخی کمتر- زیرورو شد و ناچار شدیم برای مقابله با این ویروس، یک سبک زندگی جدید را در پیش بگیریم؛ سبک زندگی‌ای که البته در کنار همه سختی‌هایش مزایایی هم دارد.

توجه بیشتر به سلامتی و بهداشت محیط

پیش از شیوع ویروس کرونا چقدر به سلامتی و بهداشت خود و محیط اطرافتان دقت داشتید؟ آیا دست‌هایتان را به روش اصولی می‌شستید یا سرسری آب می‌کشیدید؟ به ضدعفونی کردن وسایل اطراف و میز کارتان توجه داشتید؟

هرچند بعدها دانشمندان اعلام کردند که ریسک انتقال کووید-19 از طریق اشیا بسیار کمتر از ارتباط چهره به چهره و حضوری است، ویروس کرونا به ما یاد داد همین وسایل روزمره‌ای که هر روز دم دستمان هستند و برای لحظه‌ای، حتی تا سر میز غذا از خودمان دورشان نمی‌کنیم، چطور می‌توانند منبع آلودگی باشند. وسایلی چون گوشی تلفن همراه، دکمه‌های کیبورد و صفحه‌ی تبلت، دستگیره در، سوییچ و دسته‌کلید و دیگر وسایلی از این دست که حالا یاد گرفته‌ایم نسبت به تمیزی‌شان بیشتر دقت کنیم، یا در فواصلی منظم‌تر به ضدعفونی کردنشان بپردازیم.

توجه به بهداشت غذا

کشور ما از جمله کشورهایی است که هنوز بخشی از خرید مواد غذایی در آن به صورت سنتی و اصطلاحاً «باز» انجام می‌شود. برنج، خشکبار و ادویه‌جات و از آن مهم‌تر نان گرچه به صورت بسته‌بندی و کارخانه‌ای هم موجود است، اما عموم مردم آن‌ها را به صورت باز خریداری می‌کنند. شیوع ویروس کرونا منجر شد مردم نسبت به خطرهای این نوع روش خرید آگاه‌تر شوند و این امید وجود داشته باشد که فروشندگان این کالاها هم از این به بعد با دقت و رعایت بیشتری اقدام به فروش کالاهای خوراکی‌شان کنند. محیط کار نانوا نیاز به ضدعفونی کردن روزمره دارد و خشکبار و ادویه‌جاتی هم که به صورت باز به فروش می‌رسد، باید از دسترس و تماس مردم دور بوده و روی آن‌ها حتماً پوشیده شود.

این قضیه البته در خصوص خرید غذا از رستوران‌ها هم صدق می‌کند. با شیوع ویروس کرونا، رستوران‌دارها بیشتر نسبت به رعایت موارد بهداشتی چون دستکش و کلاه و روپوش و نیز ضدعفونی کردن روزمره سطح کار و وسایلشان آگاه شدند. مواردی که به سلامتی بیشتر مشتریانشان و حفظ اعتماد آن‌ها می‌انجامد و این هم از مزیت های کرونا است.

رونق بیشتر شبکه‌های اجتماعی

حالا دیگر چند سالی می‌شود که برخلاف گذشته، شبکه‌های اجتماعی فقط در تسخیر گروه سنی خاصی نیست. شاید تا یک دهه پیش فقط جوان‌ترها و نوجوانان بودند که در فضای اینترنت پیدا می‌شدند، ولی در سال‌های اخیر با رشد ضریب نفوذ اینترنت و همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند، پای بزرگ‌ترها هم به اینترنت باز شد. حالا تقریباً هر پدربزرگ و مادربزرگی در یکی از شبکه‌های اجتماعی چون تلگرام و واتس‌اپ و حتی اینستاگرام عضو است و فعالیت می‌کند.

در دوره کرونا که لزوم رعایت فاصله‌گیری اجتماعی و در خانه ماندن ضروری بود، حذف روابط اجتماعی و فشار تنهایی خیلی‌هایمان را درگیر کرد. در چنین شرایطی شبکه‌های اجتماعی بهترین جایگزین روابط از دست رفته حضوری بودند. در این مدت افراد بیشتری در شبکه‌های اجتماعی عضو شدند و آن‌هایی هم که عضو بودند و فعالیت چندانی نمی‌کردند، فعال‌تر شدند. تماس‌های تصویری هم به کمک آمد و جای روابط رودررو را پر کرد.

شبکه‌های اجتماعی به ما نشان دادند که شاید در روزگار جدید بتوان گفت جغرافیا اهمیتش را از دست داده است و تا زمانی که این شبکه‌ها وجود دارند، می‌توان جای خالی فاصله‌ها را با عزیزان پر کرد و آن‌ها را کنار خود داشت.

رشد فروشگاه‌های اینترنتی

من این یک مورد، یعنی رشد فروشگاه‌های اینترنتی را یکی از بزرگترین مزیت های کرونا، بخصوص در کشور خودمان می‌دانم. فروشگاه‌های اینترنتی و مجازی پیش از پیدایش کرونا هم در حال رشد و رونق بودند، اما این کسب و کار عموماً در تصرف حوزه‌های خاصی بود. رستوران‌ها، بوتیک‌ها و لباس‌فروشی‌ها و برخی سوپرمارکت‌ها از اصلی‌ترین مشاغلی بودند که پیش از پیدایش کرونا هم فضای مجازی را جدی گرفته بودند. اما پیدایش کرونا و نیاز مردم به بیرون نرفتن از خانه و روی آوردن به خرید اینترنتی باعث شد مشاغل دیگر هم این حوزه را جدی بگیرند.

در نخستین روزهای شیوع کرونا، برنده آن‌هایی بودند که خیلی زود اهمیت فضای مجازی را درک کردند. فروشگاه‌هایی که بلافاصله دست به کار شدند، برای خود یک وب‌سایت یا حتی فقط یک صفحه اینستاگرام راه‌اندازی کردند و با عکس گرفتن از کالاهایشان و معرفی آن‌ها به فروش اینترنتی روی آوردند.

حالا این عرصه گسترده‌تر هم شده است و دیگر فقط به فروش کالاهایی چون غذا و لباس منحصر نیست. این روزها حتی می‌توان برخی خدمات چون مشاوره پزشکی را هم به صورت غیرحضوری و تلفنی دریافت کرد و این عامل -رشد فروشگاه‌های اینترنتی- حقیقتاً بزرگترین مزیت کروناست.

دورکاری، مزیتی که بالاخره جدی گرفته شد

بسیاری از مدیران هنوز درگیر تفکری سنتی هستند و دورکاری را به منزله کار نکردن کارمندانشان و بیکاری می‌دانند. از مزیت های کرونا این است که به صاحبان شرکت‌ها ثابت کرد که این‌طور نیست. در روزهایی که ادارات تعطیل شدند و امکان حضور کارمندان در محیط‌های کاری ناممکن شد، بسیاری از شرکت‌ها به دورکاری روی آوردند و اتفاقا نتایج خوبی هم گرفتند.

حالا مدیران بیش از پیش آگاه شده‌اند که برای پیشبرد کار نیاز به حضور ثابت و همیشگی نیروهایشان در محیط کاری نیست و در مواردی افراد وقتی در خانه‌های خودشان باشند، می‌توانند خلاقیت و انعطاف بیشتری از خود نشان دهند. این عاملی است که شاید برای همیشه شکل کار کردن را در دنیا عوض کند و حتی باعث شود کارمندانی از جغرافیاهای متفاوت و شهرهای گوناگون با هم تیم شوند و کارها را به بهترین شکل پیش ببرند.

همه این موارد گفته شده تنها بخش‌هایی از تفاوت‌هایی است که ویروس کرونا برای همیشه در زندگی‌هایمان ایجاد کرده و شاید درس‌هایی است که می‌توانیم از آن بگیریم.

ارسال نظر