همکاری شرکت های گوگل و کوالکام در بهبود پروژه Treble

رسانه کلیک - کمپانی گوگل قصد دارد تا با همکاری کوالکام، پروژه Treble را بهبود بخشیده و فرایند بروزرسانی دستگاه های اندرویدی مجهز به تراشه اسنپدراگون جدید را ساده تر کند.

همکاری شرکت های گوگل و کوالکام در بهبود پروژه Treble

گوگل در سال 2017 پروژه تربل (Treble) را معرفی کرد، که روی یک طراحی تغییریافته ماژولار از معماری سیستم سطح پایین اندرویدی تمرکز دارد. با استفاده از این طراحی تغییریافته، سازندگان گوشی های موبایل می توانند در زمان کمتری دستگاه های خود را باز جدیدترین نسخه سیستم عامل بروزرسانی کنند. گوگل به تازگی همکاری جدیدی را با کمپانی کوالکام، سازنده انواع پردازنده های اسنپدراگون در اکثر گوشی های اندرویدی، آغاز کرده است. این دو کمپانی سعی دارند تا با مشارکت یکدیگر، پروژه Treble را بهبود بخشیده و فرایند بروزرسانی برای دستگاه های موبایل حاوی چیپست های اسنپدراگون را ساده تر کنند.

هدف از همکاری گوگل و کوالکام، کاهش زمان و منابع لازم برای سازندگان گوشی های همراه، جهت بروزرسانی دستگاه های خود با جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید و در نتیجه افزایش طول عمر محصولات آن ها است. گذشته از این ها، هر گوشی اندرویدی مجهز به تراشه اسنپدراگون که بتواند از پروژه تربل پشتیبانی کند، مجاز به ارتقا به چهار پلتفرم اندرویدی اصلی، و چهار سال استفاده از پچ های امنیتی خواهد بود. نسخه اندرویدی به کار رفته در هنگام عرضه گوشی های جدید، جزو بخش اول این وعده به شمار می آید.

گوشی های مجهز به تراشه اسنپدراگون 888 جدید کوالکام، نخستین دستگاه هایی خواهند بود که از مزایای بهبود پروژه Treble بهره مند می شوند. این تراشه جدید از اوایل سال آینده در گوشی های اندرویدی مورد استفاده قرار می گیرد. البته کوالکام اعلام کرده که برای تراشه های رده پایین خود نیز نقشه هایی در سر دارد.

ناگفته نماند که هیچ یک از این مزایا در گوشی های فاقد تراشه های اسنپدراگون به کار نمی آیند. با اینکه شرکت کوالکام برترین تراشه ساز در حیطه اندرویدی است، اما کمپانی های دیگری نیز وجود دارند که تراشه های به نسبت قدرتمندی را برای دستگاه های اندرویدی تولید می کنند. به عنوان مثال، بسیاری از گوشی های رده پایین و میان رده به پردازنده های مدیاتک (MediaTek) مجهز هستند. به علاوه، گوگل نمی تواند رعایت چنین سیاستی را از کمپانی هایی نظیر سامسونگ یا وان پلاس انتظار داشته باشد. در واقع هدف همکاری غول جستجوگر با کوالکام، صرفا برای ساده سازی و کاهش زحمت تولیدکننده های گوشی های موبایل برای پشتیبانی طولانی تر از محصولات خود است.

با این حال، در دنیایی که اکثر گوشی های اندرویدی پرچم دار نهایتا تا سه سال قادر به دریافت بروزسانی سیستم عامل هستند، و برخی گوشی های ارزان تر حتی تا دو سال از ارتقای سیستم عامل پشتیبانی می کنند، پیاده سازی پروژه تربل گامی مهم در مسیری درست به شمار می آید.

ارسال نظر