هوش مصنوعی گوگل مسئول هدایت بالون های اینترنتی Loon می شود

رسانه کلیک - بالون های اینترنتی کمپانی لون از سیستم رهیابی جدیدی استفاده می کنند که بر اساس هوش مصنوعی گوگل ساخته شده است. برای آگاهی از جزییات بیشتر با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی گوگل مسئول هدایت بالون های اینترنتی Loon می شود

شرکت Loon متعلق به کمپانی آلفابت، نوع دیگری از سیستم رهیابی را برای بالون های اینترنتی خود انتخاب کرده است. این بالون ها به جای تکیه بر الگوریتم های طراحی شده توسط انسان، از سیستم هوش مصنوعی Loon استفاده می کنند که به وسیله هوش مصنوعی گوگل و در طی چند سال اخیر ساخته شده است.

کمپانی لون نخستین سرویس تجاری خود را در اوایل سال جاری در کنیا راه اندازی کرده و حالا سیستم یادگیری تقویتی (RL) مسئول هدایت و رهیابی ناوگان بالون ها در این کشور است. لون گفته که این رویداد، نخستین کاربرد مدل RL در سیستم هوافضایی تولیدات به حساب می آید. لون همچنین افزود که این پیشرفت بسیار هیجان انگیز است، چرا که کاربردپذیری یادگیری تقویتی در برنامه های دنیای واقعی را نشان می دهد. یک نکته جالب این است که سیستم های یادگیری تقویتی در گذشته توانسته اند گیمرهای برتر بازی های Go و Dota 2 را شکست دهند.

هوش مصنوعی Loon بر خلاف سیستم رهیابی قبلی، قادر به شناسایی مسیر بهینه بالون ها با سرعت بیشتر و البته بهره وری بالاتری است. بر اساس سیستم جدید، بالون ها می توانند مسافتی مشابه یا بیشتر از قبل را با انرژی کمتری طی کنند. رکورد پرواز لون تا کنون حدود 312 روز بوده است! احتمال می رود که سیستم هوش مصنوعی جدید بتواند بالون ها را برای مدت بیشتری در آسمان نگه دارد.

لون و هوش مصنوعی گوگل پیش از شروع آزمایش های واقعی در پرو، از شبیه سازی های متعددی برای آموزش مدل RL از طریق روش آزمون و خطا استفاده کرده اند. آن ها قابلیت های مختلف مدل RL را مورد بررسی قرار داده و از طریق یک تست 39 روزه بر فراز اقیانوس آرام، به مقایسه این مدل با یک سیستم ساخته شده توسط انسان، به نام StationSeeker پرداخته اند. طبق نتایج به دست آمده، هوش مصنوعی توانسته بالون ها را به مدت طولانی تری در مناطق مورد نظر نگه دارد، و در عین حال، از انرژی کمتری استفاده کند. این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است، چون به ارائه پوشش اینترنتی پایدارتر برای افراد ساکن در این مناطق کمک می کند.

سیستم StationSeeker تمایل دارد تا مستقیما به سمت مکان هدف برود، اما اغلب از مکان مورد نظر منحرف شده و مجبور به بازگشت می شود. در مقابل، سیستم هوش مصنوعی حتی الامکان به طور منفعلانه در منطقه هدف باقی می ماند تا در مصرف انرژی صرفه جویی کند. جالب است بدانید که هوش مصنوعی جدید از مانورهای پیچیده ای استفاده می کند که تیم لون تا کنون آن ها را به چشم ندیده است!

ارسال نظر