واکسن آکسفورد-استرازناکا ؛ دستاوردی دیگر برای مقابله با Covid-19

رسانه کلیک - واکسن مقابله با کویید 19 آکسفورد-استرازناکا به عنوان یک درمان امن و موثر، باعث ایجاد مصونیت مقاوم در افراد بالای 60 سال می‌شود.

واکسن آکسفورد-استرازناکا ؛ دستاوردی دیگر برای مقابله با Covid-19

طبق نتایج به دست آمده از آزمایش های میان مرحله ای جدید، واکسن کویید 19 متعلق به شرکت AstraZeneca و دانشگاه آکسفورد، منجر به واکنش مصونیت مقاوم در افراد بالای 60 سال شده است.

دانشمندان این پروژه، نتایج آزمایش های اولیۀ واکسن آکسفورد- استرازناکا را منتشر کرده اند. آن ها دریافته اند که تزریق این واکسن، موجب علایم قوی مصونیت در 99 درصد از کاندیداهای بالای 60 سال شده است.

فاز دوم مطالعه، شامل 560 نفر بوده که در برهه زمانی از تاریخ 30 مه تا 8 اوت سال 2020 ثبت نام کرده اند. طبق نتایج به دست آمده، افراد در تمام گروه های سنی تقریبا واکنش مشابه و البته خوبی نسبت به تزریق واکنش نشان داده اند.

این فعالیت، دستاورد موفق دیگری در عرصه رقابت برای ساخت واکسن موثر و قدرتمند ویروس کرونا به حساب می آید، که با توجه به داده های منتشر شده در ماه ژوئیه، خطری برای افراد زیر 55 سال نیز ندارد.

از طرف دیگر، بخشی از داده های جدید (که در ماه گذشته در مجله پزشکی The Lancet منتشر شده است) نشان می دهد که افراد بالای 70 سال نیز قادر به ایجاد مصونیت مقاوم در برابر بیماری پاندمی هستند.

در پژوهش Lancet این گونه توضیح داده شده که یافته ها نشان می دهد که واکسن ChAdOx1 nCoV-19 یک محصول امن بوده و افراد سالمند با مشخصات واکنش واکنش پذیری پایین تر، بهتر از افراد جوان تر قادر به تحمل آن هستند. بنابراین واکسن آکسفورد- استرازناکا به احتمال زیاد، از آسیب پذیر ترین قشر جامعه محافظت می کند.لازم به ذکر است که فاز سوم یا همان آزمایش های نهایی واکسن کووید 19 آکسفورد هنوز ادامه داشته و در مرحله جمع آوری نتایج به سر می برد.

آژانس خبری رویترز خبر داده که نتایج حاصل از فاز سوم آزمایش ها روی واکسن جدید، در هفته های آینده قابل دسترس می شود.

در همین حین، اندرو پولارد، رییس گروه واکسن آکسفورد به رادیو BBC گفته که با توجه به پیشرفت کار، نتایج آزمایش های واکسن کووید 19 آکسفورد و استرازناکا تا قبل از ایام کریسمس منتشر می شوند.

با اینکه به نظر می رسد واکسن مقابله با کووید-19 Oxford-AstraZenaca در حال پیشتازی است اما باید یادآوری شویم که شرکت های داروسازی Moderna و Pfizer-BioNTech نیز پیش از این نسبت به موفقیت واکسن های خود ابراز امیدواری کرده اند.

مدرنا و فایزر هفته گذشته اظهار داشته اند که اثربخشی واکسن آن ها بیش از 90 درصد است. با این حال هر دو این محصولات بر پایه تکنولوژی mRNA ساخته شده و قیمت آن ها نسبت به واکسن آکسفورد-استرازناکا به مراتب بیشتر است.

از طرفی واکسن استرازناکا از نوع ناقل ویروسی است که از نسخه ضعیف شده ویروس سرماخوردگی رایج در شامپانزه ها ساخته شده است. حال باید منتظر ماند و دید درصد اثربخشی واکسن در فاز سوم آزمایش ها چقدر خواهد بود.

ارسال نظر