چرا  زیبایی ها و مزیت های اینوتکس انعکاسی نداشت؟

رسانه کلیک - حواشی برگزاری اینوتکس 2019 و واکنش های مثبت و منفی زیادی که در پی داشت باعث شد در خلال نمایشکاه اینوتکس پای صحبت های مجری اینوتکس، یعنی مدیر عامل اثنا بنشنیم. حسینی در این گفتگو به تعداد زیادی از سوالات ما پاسخ های شفافی داد که در ادمه می خوانید.

چرا  زیبایی ها و مزیت های اینوتکس انعکاسی نداشت؟

جناب حسینی؛ می خواهم بدون هیچ مقدمه ای سراغ اصل مطب بروم. تعداد زیادی از غرفه داران به چینش بد غرفه هایشان و کمبود فضای میانی برای رفت و آمد اعتراض داشتند. داستان هم قیمتی غرفه هایی که در معرض دیدند با غرفه هایی که در ضلع داخلی نمایشگاه مستقرند، از چه قرار است؟

واقعیت امر این است که هزینه تمام شده کل غرفه ها، برای ما حدود یک و نیم میلیون است و ما با دریافت مبلغ 460هزار تومان کانترها را در اختیار استارتاپ ها قرار داده ایم. و باقی به عنوان سوبسید در اختیار استارتاپ ها قرار گرفته است. نوع چینش غرفه ها هم بر اساس ثبت نام شکل گرفته و کسانی که زودتر اقدام کرده بودند، در غرفه های بیرونی و سایرین در ضلعی داخلی مستقر شدند.

خوب در این صورت این سوال مطرح می شود: چرا الکامپ که نمایشگاهی از همین جنس است، با دریافت هزینه 144 هزار تومانی در هر متر مربع غرفه عرضه می کند؟ علت این تفاوت قیمت چیست؟

ببینید به نظرم مقایسه این دو نمایشگاه با هم کاملا اشتباه است. ضمن اینکه الکامپ برادر اینوتکس است باید اعلام کنم که جنس رویداد آنها کاملا متفاوت است. الکامپ برپایه B2C پایه گذاری شده؛ در حالی که روند اینوتکس بر B2B استوار است. مخاطب اینوتکس کاملا تخصصی است. از طرفی الکامپ کلی اسپانسر دارد. حقیقت امر این است که ما جزییات مربوط به غرفه ها، از جزییات و مختصات غرفه ها گرفته تا فضای کلی را از قبل به صورت کامل روی سایت در اختیار تمام غرفه دارها قرار داده بودیم. از طرفی قوانین دست و پا گیر زیادی دست و مای ما را بست.

قرار بود اینوتکس در مکان و زمان متفاوتی برگزار شود. در نهایت با تصمیم متولیان اینوتکس با مسیولین نمایشگاه اینوتکس امسال در نمایشگاه کلید خورد. در تعریف کلی برگزاری نمایشگاه ها محدودیت هایی داریم. به ما اجازه تعریفی به عنوان کانتر داده نمی شود. در این قانون درخواست می شود، راهروی سه متری اطراف را تامین کنیم، سپس راهروی 4 متری را تامین کرده و در نهایت یک غرفه میانی تحویل دهیم.

برای ما جابه جا کردن نیم متری رو به راهروی غرفه ها آسان ترین کار ممکن است؛ اما داستان اینجا است که در تعریف کلی زمانی که یک غرفه میانی از ما خواسته می شود نمی توانیم با فاصله زیادی غرفه ها را بچینیم.

شما به عنوان مجری، با در نظر گرفتن این نکات، نباید چاره ای می اندیشیدید؟

در ابتدای امر قرار بود اینوتکس در مکان دیگری برگزار شود. پلن ما مثل پارسال برای فضای باز چیده شده بود. فضا باید به شکلی طراحی می شد که در خروجی نهایی ها کنار کافه سرمایه و شتاب دهنده ها مستقر باشند. من با در نظر گرفتن تمام این موارد به خروجی اینوتکس 2019 رسیدم.

با این اوصاف طراحی غرفه هایی حمل مواد غذایی هم جزئی از برنامه شما بود؟

بله! انتقادات رسانه شما را هم که مستقیما به ما بود کاملا مطالعه کردم! ببینید! بزرگترین رویداد دنیا، یعنی نمایشگاه وب سامیت، کل استیجش را با بشکه آب طراحی کرده بود. از نظر لوکیشن شش غرفه طراحی شده مذکور، در بهترین لوکیشن یعنی کنار استیج قرار داشتند. ما 8 خرداد در محل صندوق نوآوری و شکوفایی جلسه ای داشتیم و تمام غرفه داران را به همراه خبرنگاران دعوت کردیم و پلن کلی را ارایه دادیم. آیا شما به عنوان رسانه حضور داشتید؟

به علت ضعف روابط عمومی شما از ما دعوتی نشده بود به عنوان رسانه حضور داشته باشیم! ما صرفا از طرف روابط عمومی در چند نشست اینوتکس دعوت شدیم؛ فکر نمی کنید ضعف روابط عمومی شما است که از رسانه ما در این نشست دعوتی صورت نگرفته، نه تنها از ما که از خیلی از رسانه ها، چون چنین خبری بازتابی نداشته و یا حداقل من ندیده ام!

درست است تا یک جایی به ضعف عملکرد روابط عمومی ما هم بر می گردد! ولی جالب است در جریان باشید که 50 درصد استارتاپ های غرفه دار هم حاضر نشدند. اگر حاضر می شدند تمام جزئیات را به صورت 3D مشاهده می کردند و در جریان روند کلی قرار می گرفتند تا به نتیجه برسیم. به نظرم رویکرد شما کمی ناعادلانه بود. ببینید ما به عنوان رسانه هر آنچه که غرفه دارها اعلام کردند و از ما درخواست بازتاب داشتند را نوشتیم. اما قبول کنید که برخی از پروژه ها مورد پسند واقع نمی شوند این هم یکی از همان ها بود.

این اتفاق چالش قشنگی است برای ما، نمایشگاه نمایشگاه نوآوری است نه تجاری که ما بخواهیم طراحی لوکس بزنیم. خواستیم نوآوری کنیم و از مواد قابل بازیافت استفاده کنیم. حالا اینکه مورد پسند واقع نشد بحثی متفاوت است. ولی خوب متاسفانه از زیبایی ها، ورک شاپ ها، فضاهای B2B و غیره و مزیت های نمایشگاه صحبتی به میان نیامده و انعکاسی نداشت.

خوب به نظر خود شما 35 هزار تومان مبلغ بالایی نبود؟

نه، در کل دنیا تمام نمایشگاه ها با پرداخت پول شکل میگیرد. ما مبلغ بالایی دریافت نکردیم، و در مقابل وجه دریافتی خدماتی از قبیل پذیرایی و… ارایه می دادیم. کاش کمی منصفانه تر به ماجرا نگاه کنیم و این همه زحمت و رویکرد افراد را زیر سوال نبریم.

ارسال نظر