گردنبند نبیولا؛ یک سحابی شگفت‌انگیز در قلب کهکشان

رسانه کلیک – ناسا اخیرا تصویری از یک سحابی غول‌پیکر و خیره‌کننده را منتشر کرده که به سبب شکل ظاهری‌اش به گردنبند نبیولا شهرت دارد. فاصله نبیولا تا زمین 15 هزار سال نوری است.

گردنبند نبیولا؛ یک سحابی شگفت‌انگیز در قلب کهکشان

اگر از دوستداران علم ستاره‌شناسی هستید، حتما از علاقه ناسا به انتشار تصاویر خارق‌العاده از کهکشان خبر دارید. این سازمان به تازگی تصویری از یک سحابی بسیار زیبا را به اشتراک گذاشته که در حال حاضر با نام گردنبند نبیولا (Nebula Necklace) شناخته می‌شود. عده‌ای نیز آن را به یک گردنبند الماس با ابعاد کهکشانی تشبیه کرده‌اند.

گردنبند نبیولا حدود 15 هزار سال نوری با زمین فاصله داشته و در صورت فلکی ساجیتا (Sagitta) قرار گرفته است. در واقع چیزی که ما اکنون به عنوان سحابی نظاره‌گر آن هستیم، زمانی یک جفت ستاره شبیه به خورشید بوده که با فاصله بسیار کم دور یک مدار حرکت می‌کردند؛ تا اینکه ده هزار سال پیش، ستاره بزرگ‌تر منبسط شده و ستاره کوچک‌تر را در خود فرو می‌برد؛ فرایندی که دانشمندان به آن «پاکت مشترک» می‌گویند.

ستاره کوچک‌تر با اینکه در دل ستاره بزرگ‌تر قرار گرفته، همچنان به حرکت مداری خود ادامه می‌دهد. نتیجه آنکه سرعت چرخش مشترک هر دو ستاره بالا رفته و ذرات آن‌ها به سمت بیرون متمایل می شود. حال این حلقه غول‌پیکر و گروهی از گازهای فوق فشرده که اطراف آن را احاطه کرده، باعث شده تا نبیولا مانند یک گردنبند الماس به نظر برسد.

شاید جالب باشد بدانید که ستاره‌ها همچنان به حرکت چرخشی خود ادامه می‌دهند و قادر هستند در عرض تنها 24 ساعت، یعنی کمی بیشتر از یک شبانه روز، یک دور کامل را حول یکدیگر بپیمایند. تلسکوپ فضایی هابل در دهه قبل نیز تصویری از نبیولا را منتشر کرد؛ اما به لطف تکنیک‌های پردازش تصویر که ناسا اخیرا آن‌ها را روی دوربین به کار گرفته، عکس جدید به مراتب بهتر و شگفت‌انگیزتر از عکس قبلی است.

ارسال نظر